גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקוחות פלאפון: הציעו לנו טאבלט במתנה - ואז חייבו אותנו

כבר חודשים שלקוחות פלאפון מתלוננים כי גילו בחשבון חיובים על טאבלט שהובטח להם בחינם ■ פלאפון מצדה טוענת: "החברה אינה מציעה טאבלטים מתנה", ומבטיחה לבדוק כל מקרה לגופו

אם אתם לקוחות פלאפון וקיבלתם מנציגי המכירות טאבלט מתנה - כדאי שתבדקו טוב אם וכמה עולה לכם המתנה הזו. כבר כמה חודשים שמתפרסמות בתקשורת, ובמדור זה בפרט, תלונות של לקוחות פלאפון שמגלים כי הם מחויבים על טאבלט שהוצע להם חינם, ובכל פעם משיבה פלאפון כי המקרה ייבדק וכי טאבלטים לא ניתנים על-ידי החברה חינם.

לאחרונה התקבלו ב"גלובס" ארבע תלונות נוספות כאלה. אם בעבר המתלוננים היו צרכנים מבוגרים שלהם אולי "קל" יותר לייחס חוסר הבנה, כיום הנושא נוגע לכלל הצרכנים.

פלאפון מצדה ממשיכה לדבוק בעמדתה כי אינה מציעה טאבלטים מתנה. בהתייחס לכל המקרים בכתבה, מסרה כך: "פלאפון דוחה מכל וכל את ההאשמות. יודגש כי פלאפון לא הציעה ואינה מציעה טאבלטים מתנה וכך היה גם במקרים אלה. כל מקרה נבדק וטופל לגופו". האם הלקוחות באמת טופלו, ואם כן - כיצד? בפלאפון מסרבים לפרט.

הסיפורים דומים: הלקוחות מדווחים כי במהלך שיחה עם נציגי פלאפון, מציעים להם טאבלט. הלקוחות חותמים על טפסים או שמסכימים טלפונית, אך רק כאשר מגיע החשבון החודשי הם מבחינים בחיוב על הטאבלט. כאשר הם פונים לנציגי החברה, מציגים הנציגים ללקוחות את הטפסים החתומים - ורק אז מסתבר להם על מה בדיוק חתמו.

חלק מהמתלוננים, אגב, מבחינים בחיוב רק כעבור חודשים ואפילו שנה, כי אינם נוהגים לבדוק את החשבונות החודשיים.

ברוב המקרים, העסקה מתבצעת במרכזי השירות והמכירות, כאשר הלקוחות פונים לשדרג מכשיר או לתקן תקלה. במעמד זה מציעים נציגי המכירות לשנות את המסלול החודשי למסלול אטרקטיבי יותר, ועל הדרך מוסיפים לעסקה את מכשיר הטאבלט - לפעמים כעוגן מרכזי לעסקה, ולפעמים - לפי טענת הלקוחות - כצ'ופר, בבחינת "נותנים לך - תיקח".

יש גם מקרים שבהם היוזמה באה מצד החברה עצמה, כפי שנפרט בהמשך. נציגי החברה מצלצלים ללקוחות, בעיקר ותיקים, ומציעים לשנות ולשדרג מסלול משום שלא עדכנו את המסלול שלהם זה זמן.

טאבלטים מתנה

על מה מתלוננים?

בשבוע שעבר פרסמנו את תלונתו של א', שגילה שאביו בן ה-72 משלם מזה שנה לפלאפון עבור טאבלט שהובטח לו במתנה. "אבי אמנם מבוגר, אבל הוא צלול וזוכר היטב שהציעו לו זאת כמתנה, אחרת הוא לא היה לוקח את הטאבלט", כתב הבן. פלאפון השיבה כי "מדובר בעסקה שבוצעה לפני כשנה והוסבר ללקוח שהטאבלט כרוך בתשלום. בכל מקרה פלאפון אינה מציעה טאבלטים מתנה וכך היה גם במקרה הזה". מאז נחתו על שולחן "גלובס" תלונות נוספות נגד פלאפון, עם טענות דומות.

"מתנה" ללקוח ותיק

ישראלי המתגורר בחו"ל גילה להפתעתו שהוא משלם על 5 טאבלטים שניתנו לו לטענתו כ"הטבה ללקוח ותיק" במרכז השירות בירושלים. "מנהלת שירות הלקוחות אמרה שאני לקוח ותיק שהחברה מעוניינת לשמר ועל כן היא מעוניינת לצ'פר אותי בחמישה טאבלטים ללא תשלום. כמה חודשים לאחר מכן גיליתי שאני משלם עבור הטאבלטים 200 שקל לחודש ב-36 תשלומים. לבקשתי שלחו אליי טופס עליו לכאורה אני חתום.

"לא רק שהחתימה שלי לא הייתה שם אלא שזו הייתה הפעם הראשונה שאני נתקל בטופס הזה משום שבמרכז השירות הנציגה החתימה אותי על צג דיגיטלי במחשב. אני גר בפנמה וצלצלתי כמה פעמים כדי לדבר עם מנהל שירות. אמרו לי להשאיר מספר ושיחזרו אליי - אף אחד לא חוזר. את הקווים שלי העברתי לחברה אחרת אבל התשלומים עבור הטאבלטים נמשכים".

"המחיר מגולם בחבילה"

בדצמבר 2014 צלצלה ל-א' נציגת פלאפון להציע לו מסלול משתלם לארבעה מנויים. במהלך השיחה (שהוקלטה על-ידו), פירטה: "במקום 420 שקל בחודש, תשלמו 314 שקל, פלוס שני טאבלטים שאני מביאה לכם. "המחיר של הטאבלטים מגולם בתוך החבילה".

לשאלתו מה יקרה אם יעזוב את החברה השיבה כי ישלם את ההפרש על הטאבלטים, "אבל יש לך ותק של 12 שנים, אז לא נראה לי שתעזוב. הנציגה הזכירה את מחיר הטאבלטים: 45 שקל ל-36 חודשים, (סך של 1,620 שקל), אלא שלאורך כל השיחה הדגישה שהם חלק מהעסקה שהיא "משתלמת יותר ממה שאתה משלם היום". כששאל "מה אם לא אקח את הטאבלטים?", ענתה: "למה לא לקחת? זה יוצא בדיוק אותו דבר, זה כל העניין. אני מוזילה לך את העלויות דרך הטאבלטים. אני גם מוזילה לך את החבילה ואתה גם מקבל שני טאבלטים. אין לך מה לחפש קאטץ' בכוח, כי אין פה קאטץ'".

בינואר הבחין כי בכרטיס האשראי שלו יש חיוב נפרד עבור פלאפון בסך של כ-100 שקל עבור שני טאבלטים. "טענותיי כי הובטח לי שהמחיר של הטאבלטים מגולם בעסקה. הובטח לי שהנציגה שסיכמה איתי את העסקה תצלצל אליי, והיא לא חזרה אליי עד היום. העברתי את ארבעת הקווים לחברה אחרת".

"חתמת, אין מה לעשות"

מקרה אחר התרחש במרכז פלאפון בפתח תקווה, אליו הגיע י' לשדרג את מכשיר. לדבריו, הנציגה הציעה לו עסקה משולבת עם מכשיר טאבלט וכאשר אמר שאינו מעוניין השיבה לו כי המכשיר ניתן ללא עלות ו"מה אכפת לו לקבל מתנה". בחלוף חודשיים הבחין י' כי החיוב החודשי שהוא מקבל גבוה מהסכום שציינה הנציגה. התברר כי החיוב הגבוה נובע מתשלום עבור הטאבלט. נציג פלאפון שלף חוזה ועליו חתום הלקוח: "חתמת, אין מה לעשות".

בפעם נוספת שהגיע י' למרכז השירות והתעמת עם הנציגה שמולה נסגרה העסקה, היא הבטיחה שתבחן את תמליל השיחה שהתקיימה ביניהם. יומיים לאחר מכן צלצלה הנציגה בטענה כי המילה "מתנה" לא הוזכרה במהלך שיחת המכירה. "פניתי לפניות הציבור, אך קיבלתי תשובה לקונית שחתמתי על חוזה ואין מה לעשות".

תלונות גם נגד סלקום ופרטנר

יותר מ-100 תלונות בנושא טאבלטים "חינם" התקבלו בשנה האחרונה ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, במוקד פניות הציבור של משרד התקשורת ובארגון אמון הציבור. רוב התלונות נגד פלאפון, אך חלקן נגד פרטנר וסלקום.

לדברי רונן רגב-כביר, מנכ"ל אמון הציבור: "העובדה כי למעלה משנה לאחר שנחשפה התופעה הפסולה, יש חברות שממשיכות לפגוע בצרכנים באין מפריע, מעידה על אכיפה לקויה מצד משרד התקשורת והרשות להגנת הצרכן כאחד. מהלך משותף שלהם יכול לשים סוף לתופעה, וחבל שבינתיים צרכנים ממשיכים להיפגע".

תגובת משרד התקשורת: "במשרד התקבלו מתחילת השנה עשרות בודדות של פניות בנושא זה. מבדיקת הפניות עולה שככל הנראה מדובר בהטעיה, שכן לטענת הלקוחות לא כובדו הבטחות מצד החברות. על-פי הוראות החוק אסור לחברות למנוע הטבה שצרכן היה מקבל אלמלא עזב החברה. ככל ויתגלו מקרים שכאלה, משרד התקשורת יאכוף את הוראות הרישיון בנושא לרבות באמצעות הטלת עיצום כספי. אם לקוח סבור כי הוטעה על-ידי החברה, עליו לפנות לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן".

תגובת פרטנר: "החברה מקפידה על שקיפות, והוכחה לכך היא זכייתה במקום הראשון, בקרב גופים צרכניים, בכמות התלונות הקטנה ביותר ביחס לנתח החברה בשוק התקשורת".

מסלקום לא נמסרה תגובה.

אם נתקלתם בעוולה צרכנית דומה, אתם מוזמנים להעביר אלינו את פרטיה למייל שכתובתו: barcode@globes.co.il

פרשנות: שוב נרדמו בשמירה? / דפנה הראל-כפיר

כבר חודשים שלקוחות פלאפון מתלוננים על תופעת הטאבלטים. בכל המקרים הדפוס דומה. בכל המקרים מסתבר שהם חתמו על העסקה מבלי שראו או הבינו את תוכנה. בכל המקרים פלאפון משיבה בנחישות שלא היה ולא נברא. אך מה הסיכוי שכל הלקוחות האלה משקרים? מה הסיכוי שכל אחד ואחר מהם לא הבין נכון?

התנהלותה של פלאפון מקוממת, אלא שכנראה אין לה שום סיבה לשנותה - שהרי למרות הפרסומים, משרד התקשורת והרשות להגנת הצרכן לא נוקפים אצבע, ואם הם טורחים לעשות משהו - הוא מתרחש בעצלתיים, ולא ברור אם משמעותו הוא קנס מרתיע לפלאפון.

אם במשרד התקשורת סבורים כי יש חשש להטעיה, מדוע הם מחכים ליותר מ-100 תלונות? האם שוב נרדמו בשמירה, כמו בפרשת איקיוטק?

עוד כתבות

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים