הוועדה להשעיית ראשי רשויות: גפסו ייצא לחופשה מהעירייה

שמעון גפסו, ראש עיריית נצרת עילית שהורשע בשוחד, נידון לעבודות שירות ללא קלון - וחזר לעבודתו כראש העיר ■ כעת הוחלט כי הוא ייצא לחופשה מתפקידו, וזאת בשל כתב האישום השני נגדו

התפתחות בפרשת ראש עיריית נצרת עילית שמעון גפסו: לאחר שאתמול (ג') פורסם ב"גלובס" על הקריאות במערכת המשפטית להשעות את גפסו לאלתר מהעירייה - היום (ד') התכנסה הוועדה לבחינת השעיית ראשי רשויות מקומיות, והחליטה כי גפסו ייצא לחופשה באופן זמני, החל מ-26 למאי.

בהחלטת הוועדה נקבע "הצדדים הגיעו להסכמה כי גפסו ישהה בחופשה מתפקידו כראש עיריית נצרת עילית עד לסיום ההליך הפלילי המתנהל נגדו (כתב האישום השני שעדיין מתנהל, ס"כ). מוסכם כי בתקופה זו לא ייכנס גפסו לבנייני העירייה למעט לצורך מילוי תפקידו כחבר מועצה; לא יפעיל כל סמכות כראש עיר ולא ימלא כל תפקיד או פעולה כראש עיר; בנוסף, כל סמכות המוקנית לראש רשות מקומית מכוח דין כלשהוא לא תמולא על-ידו, ויחולו עליו ההסדרים החלים על ראש רשות שהוועדה החליטה להשעותו".

עוד נקבע בהחלטה כי "בתקופת החופשה גפסו לא יוכל למלא תפקיד של סגן ראש העיר; חבר ועדת ביקורת; חבר דירקטוריון החברה לפיתוח נצרת עילית; חבר בוועדת התכנון והבנייה, לרבות הוועדה המקומית וועדת המשנה; וחבר ועדת מכרזים".

השעייתו הקודמת של גפסו, לפני למעלה משנה, הסתיימה בסוף החודש שעבר בעקבות הרשעתו בעבירת התניית שוחד והקביעה כי לא נפל קלון במעשיו. הוועדה התכנסה כעת מחדש, בשל לחץ ציבורי ובשל העובדה כי נגד גפסו הוגשו שני כתבי אישום, שהדיון באחד הסתיים, ואילו השני עדיין מתברר בבית המשפט.

במסגרת כתב האישום הראשון, שהוגש ביוני 2013, הואשם גפסו בכך שלאחר הבחירות לראשות העיר ב-2008, הוא וסגנו לשעבר, עדי ברקו, התנו את המשך העסקתה של דורה ברן, גרושתו של חבר מועצת העיר, סמיון ברון, בעבודתה בעירייה - בהתפטרותו של ברון מהמועצה. בכתב האישום נטען כי מעשי גפסו וברקו שקולים לעבירות של שוחד.

במארס 2014, מספר חודשים לאחר שהוגש כתב האישום הראשון, הושעה גפסו מתפקידו, ובפברואר השנה הוא הורשע כאמור בהתניית שוחד ונדון לעבודות שירות אותן היה אמור לבצע מחודש יוני הקרוב.

על הרקע הזה הוארכה מעת לעת השעייתו של גפסו מתפקידו על-ידי הוועדה לבחינת השעיית ראשי רשויות מקומיות. כאמור, באפריל השנה הסתיימה ההשעיה עם גזירת דינו בפרשה הראשונה והקביעה כי לא יוטל עליו קלון.

בכתב האישום השני, שהוגש נגד גפסו לפני כשנה בגין עבירות של שוחד והפרת אמונים, הוא מואשם שקיבל שוחד ממנהל שוק רמלה-לוד בעיר. כרגע התיק ממשיך להתנהל בבית המשפט.

הקביעה כי לא יוטל על גפסו קלון במסגרת גזירת דינו בכתב האישום הראשון איפשרה לגפסו לחזור בינתיים לעירייה, שכן בדיוני הארכת השעייתו, הוועדה קבעה כי בהיעדר הטלת קלון יוכל גפסו לשוב לעבודתו כראש עיר. אלא שגפסו הזדרז לבצע שינויים ארגוניים מיד בחזרתו לעירייה, כמו לפטר את מנכ"ל העירייה, עו"ד ערן בר-רבי, וליטול סמכויות ממלא-מקומו, אלכס גדלקין - וזאת לאחר שהורשע וכשעדיין תלוי ועומד נגדו כתב אישום נוסף.

אלא שאתמול, לאחר פעולותיו של גפסו, הגישה המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה ערעור על גזר דינו, בטענה כי "בית המשפט המחוזי שגה בהימנעו מלגזור על המשיב עונש מאסר ממשי וכן בקביעתו כי במעשיו של המשיב לא דבק קלון". משכך, הוועדה התכנסה והחליטה כי בינתיים גפסו ישהה בחופשה, בהסכמת המדינה ובהסכמתו, כאמור.

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני), שהיה חלק מדורשי השעייתו המיידית של גפסו, מסר בתגובה: "החלטת הוועדה היא צעד מתבקש. לא בלבד שגפסו יצא בעונש מגוחך ללא קלון, אלא שבאותו יום שחזר לעירייה - חזר להשחיתה, ביטל מכרזים והחלטות, פיטר אנשי מפתח ומינה מקורבים. השחיתות היא חלק מה-DNA שלו. לתת לאדם כזה לחזור למוקד כוח זה לא פחות מעידוד עבריינות ציבורית".