מידאס וקב' רקע יקימו מרכזים מסחריים מסחריים באום אל פחם ובירכא

זאת באמצעות חברה בשותפות שווה ובהשקעה מוערכת של כ-93 מיליון שקל - 30% ממנה הון עצמי והיתרה באמצעות ליווי בנקאי ■ מידאס: "זו לא אפיזודה חד פעמית"

אום אל פאחם / צילום: תמר מצפי
אום אל פאחם / צילום: תמר מצפי

חברת הנדל"ן הקטנה מידאס השקעות מזהה פוטנציאל בשוק הצריכה הערבי בישראל. היום (א') עדכנה החברה על החלטתה לקדם תכנון, הקמה וניהול מרכזים מסחריים בישובים לא יהודיים, יחד עם קבוצת רקע שבבעלות ירון רוקמן, יואב קפלן ורון עתיר.

בשלב הראשון במסגרת שיתוף הפעולה, מידאס ורקע יקדמו יחד באמצעות חברה בשותפות שווה הקמת שני מרכזים מסחריים - ביישובים אום אל פחם וירכא, בהשקעה מוערכת של כ-93 מיליון שקל - 30% הון עצמי והיתרה באמצעות ליווי בנקאי.

את הזכויות בפרויקטים תרכוש החברה המשותפת מרקע תמורת 5.6 מיליון שקל, כדמי ייזום והחזרי הוצאות. עוד הוסיפו במידאס, כי היא התחייבה להעמיד לרקע הלוואה של עד 5 מיליון שקל מההון העצמי שיידרש.

ירון רוקמן מחברת רקע אמר היום כי "אנחנו מזהים במגזר הערבי כוח קנייה גדל, אוכלוסיה בה כמות השימוש בכרטיס אשראי עולה, וכוח עבודה שגדל ומשנה את יכולות הצריכה. זה מגזר עם פוטנציאל צמיחה בשוק הישראלי, וערך מוסף שהוא יכול לייצר. גם רשתות המותגים וגם המערכת הפיננסית מזהות שהמגזר הערבי צומח. תוכנית העבודה שלנו לחמש השנים הקרובות היא ליזום עשרה מרכזים מסחריים. זו פעילות שרקע מקדמת כבר תקופה ארוכה, ואנחנו פועלים במגזר הערבי כארבע שנים".

רן שטיינמן, מנכ"ל משותף במידאס, אמר היום כי "זו לא אפיזודה חד פעמית. אנחנו רוצים לייצר רשת שתפעל במגזר, ולמתג אותה. בפרויקט בירכא נהיה חלק ממתחם ביג שמוקם שם. באום אל פחם הקונספט יהיה קרוב יותר למרכז שכונתי. למרכזים יש נגישות גבוהה, והמטרה היא לייצר חוויית קנייה מקומית".

בעניין הפרויקט באום אל פחם, במידאס מציינים כי הפרויקט, שקיבל באחרונה היתר בנייה, מתוכנן להשתרע על פני 8,400 מ"ר בכניסה ליישוב, על כביש 65, ועלותו תגיע ל-54 מיליון שקל. לגבי הפרויקט בירכא, בעלות מוערכת של כ-39 מיליון שקל, מציינת מידאס כי הוא נמצא בהליכי תכנון מתקדמים לקבלת היתר בנייה וגודלו צפוי לעמוד על כ-7,000 מ"ר, בסמוך למתחם ביג אאוטלט.

פרויקט שרונה הקפיץ את התוצאות

מידאס נסחרת בבורסה בשווי של פחות מ-30 מיליון שקל, אחרי שמנייתה איבדה כ-20% מערכה בשנה האחרונה. בעלי המניות הגדולים בחברה הם קוריין אוונס, קרן ההשקעות בנדל"ן ריט 1, יאיר רוטלוי ויוסף שטיינמן.

בעבר, בעל השליטה בחברה היה עו"ד יורם יוסיפוף, שמיקד את פעילותה בשוק הנדל"ן בלונדון, שם בילה חלק ניכר מזמנו. לצידו של יוסיפוף, מי שהחזיק במניות החברה היה איש העסקים חיים גייר, בעל השליטה בחברת איי.אי.אס.

כיום הנכס העיקרי של מידאס ופרויקט הדגל שלה הוא החזקה בפרויקט גני שרונה שבסמוך למתחם הקריה בתל אביב, הכולל 15 מבנים טמפלריים לשימור, שהחל לפעול לפני כשנה. תחילת הפעילות בפרויקט שרונה סייעה למידאס לסכם בחיוב את 2014, כשבשורת ההכנסות, דמי השכירות מהפרויקט הניבו לחברה יותר מ-5 מיליון שקל, אחרי שאת 2013 סיכמה ללא הכנסות משמעותיות.

עליית שווי של יותר מ-22 מיליון שקל שנרשמה למתחם, הגדילה את הרווח התפעולי של מידאס ב-240% לכ-15 מיליון שקל, והעבירה אותה לרווח נקי של קרוב ל-4 מיליון שקל, אחרי הפסד של כ-5 מיליון שקל ב-2013.

למידאס סדרת אג"ח בהיקף של 54 מיליון שקל, הנסחרת בתשואה של קרוב ל-5%. ירון רוקמן מרקע: "מדובר במגזר עם פוטנציאל צמיחה בשוק הישראלי, וערך מוסף שהוא יכול לייצר. גם רשתות המותגים וגם המערכת הפיננסית מזהות שהמגזר הערבי צומח".