קרסו מוטורס: הרווח הנקי עלה ב-16% ברבעון ל-31 מיליון שקל

היבואנית המתחרה, דלק רכב, מציגה גידול של 22% ברווח הרבעוני ל-170 מיליון שקל, אחרי שגם ברבעון הראשון נהנתה מתרומת השקעתה במובילאיי

על רקע המשך פריחתו של שוק הרכב בישראל, סיכמה קרסו מוטורס , יבואנית רכבי רנו וניסאן, את הרבעון הראשון של 2015 עם צמיחה נאה במכירות ושיפור ברווח הנקי, שעלה ב-16% ל-31 מיליון שקל. החברה המתחרה, דלק רכב, הציגה גם היא זינוק של 22% ברווחי הרבעון ל-170 מיליון שקל, בעיקר בזכות ההצלחה הפנומנלית של הנפקת מובילאיי (Mobileye), ולמרות שמספר המכוניות שמכרה נותר ללא שינוי.

כאמור, שוק הרכב הישראלי נמצא בתקופת שיא, ובסיכום הרבעון הראשון נמכרו 80 אלף כלי רכב חדשים - עלייה של 10% ביחס לרבעון המקביל ב-2014, שהייתה שנת שיא בענף. אצל קרסו מוטורס, שבשליטת משפחת קרסו, בולטות לחיוב מכירות רכבי רנו ברבעון, שקפצו ב-35% ל-2,765, ומכירה של יותר מ-600 מכוניות דאצ'יה - המותג החדש שאותו היא משווקת כ"לואו קוסט", ששב לשוק בישראל בתחילת 2015 אחרי כמה שנות היעדרות.

כך, למרות ירידה של 3% במכירות רכבי ניסאן, ל-2,740, קרסו מוטורס הגדילה את סך המכוניות שמכרה ב-27% ל-6,244, והגדילה את נתח השוק שלה ל-8.5%, לעומת 7.3% ברבעון המקביל אשתקד ו-8.1% בסיכום 2014.

הכנסות קרסו מוטורס ממכירת מכוניות זינקו ב-42% ברבעון ל-637 מיליון שקל, וסך הכנסותיה קפצו ב-30% ל-883 מיליון שקל. בנוסף למכוניות חדשות, קרסו מוטורס פועלת גם בתחום הליסינג (ליס פור יו), מציעה שירותי מוסכים וחלפים, ביטוח ומימון, וגם ההכנסות מפעילויות אלה הציגו מגמה חיובית בסיכום רבעוני.

שיעור הרווח הגולמי מהמכירות היה במגמת שיפור ועמד על 15.6%, לעומת 14.5% ברבעון המקביל, ואילו שיעור הרווח התפעולי לא השתנה ועמד על 6%. הונה העצמי של קרסו מוטורס עומד על 968 מיליון שקל, ובקופתה מזומנים ונכסים פיננסיים לזמן קצר של כ-110 מיליון שקל, מול סך התחייבויות של כ-2 מיליארד שקל, מהן 1.3 מיליארד שקל התחייבויות שוטפות. כעת בוחנת החברה אפשרות לגייס עד 400 מיליון שקל בהנפקת אג"ח, ולקראת ההנפקה, המיועדת למיחזור החוב הקיים, קיבלה היום דירוג Aa3 באופק יציב מחברת מידרוג.

פחות רווח מרכבים, יותר ממניות

אצל דלק רכב , שבשליטת גיל אגמון, בולטת בסיכום הרבעון הראשון צניחה של יותר מ-60% במכירות רכבי פורד, שהסתכמו בכ-900 מכוניות בלבד, וזאת בעיקר בשל היעדר סחורה בדגמי פורד פוקוס (הפופולרי ביותר מבין דגמי פורד) בעקבות עיכוב אצל היצרן. ירידה זו, וביקושים גבוהים יחסית לרכבי יוקרה בתקופה האחרונה, הובילו לכך שבסיכום הרבעון דלק רכב מכרה יותר רכבי פרימיום - BMW ו-MINI, שהגיעו ל-1,145 מכוניות - מספר המשקף זינוק של יותר מ-80% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

בדגמי מאזדה נרשמה עלייה רבעונית של 16% במספר המכוניות שנמכרו, ליותר מ-6,800, והמגמות הסותרות הובילו לכך שסך מכירותיה של דלק רכב נותרו ללא שינוי ביחס לרבעון המקביל, בהיקף כולל של קרוב ל-8,900 מכוניות.

הכנסות דלק רכב לרבעון הראשון עלו בשיעור מתון של פחות מ-2% ועמדו על 1.18 מיליארד שקל, והרווח הגולמי והתפעולי שלה נשחקו ב-3% ל-237 מיליון שקל ו-201 מיליון שקל בהתאמה. למרות זאת, ההשקעה שביצעה במובילאיי, שפיתחה מערכת התרעה מפני סכנות בכביש, שוב סידרה לה שיפור ניכר בשורה התחתונה, לאחר שבמהלך הרבעון זקפה הכנסות מימון של 25 מיליון שקל בגין עליית שווי החזקותיה.

במהלך חודש מארס מכרה דלק רכב מניות מובילאיי תמורת כ-280 מיליון שקל, ברווח לא מהותי, אחרי ששערוך ההשקעה ומימוש עיקר החזקותיה בחברה אשתקד הניבו לה רווח של מאות מיליוני שקלים. יתרת השקעתה של דלק רכב במובילאיי לאחר המכירה האחרונה עמדה בסוף הרבעון הראשון על 114 מיליון שקל. דלק רכב מחזיקה גם במניות סחירות של חברת פורד, בשווי שעמד בסוף הרבעון הראשון על 141 מיליון שקל.

מספר המכוניות שמכרו דלק רכב וקרסו מוטור
 מספר המכוניות שמכרו דלק רכב וקרסו מוטור