גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך תבחרו קרן אג"חית בלי דמי ניהול מחסלי תשואה

מה התשואה הצפויה בקרנות אג"חיות? למה דמי הניהול הפכו לקריטריון מרכזי בבחירת קרן אג"חית? ואיך תבדקו את הקרן שלכם?

קרנות / צילום: טינקסטוק
קרנות / צילום: טינקסטוק

הפחתת הריבית בשנים האחרונות הזניקה את מחירי אגרות החוב, ובמקביל קרנות הנאמנות האג"חיות סיפקו למשקיעים בהן תשואות מרשימות. אבל, זהו! החגיגה נגמרה. הריבית אולי עוד יכולה לרדת בטווח הקצר, אבל אלה האדים האחרונים.

בטווח הבינוני והארוך, הריבית אמורה להיות גבוה משמעותית מהריבית הנוכחית. זו מגמה גלובלית. בארה"ב, הריבית האפסית אמורה להתחיל לזחול כלפי מעלה כבר השנה ותוך שלוש שנים לעלות ל-3%.

הריבית אצלנו, שמושפעת מאוד מהריבית בארה"ב, עשויה להגיע לרמות הללו בטווח של השנים הקרובות. אבל, חייבים להזכיר - כבר תקופה ארוכה מדברים על כך שהריבית תעלה, ובפועל היא דווקא יורדת.

למדריכי קרנות נאמנות - היכנסו לאתר מהון להון, מדריכים פיננסים

מה התשואה באגרות החוב?

בהינתן הריבית הנוכחית, הרווחים והתשואה בשוק אגרות החוב מגוחכים. אם תשקיעו ישירות באגרות חוב שקליות, תזכו לכמה עשיריות האחוז במקרה הטוב, תלוי כמובן בטווח ההשקעה. אם תשקיעו באגרות החוב המדדיות, אולי תקבלו קצת יותר (גם לא בטוח), אבל תהיו חשופים לסיכון הגלום במדדים נמוכים (ואפילו שליליים).

אם תשקיעו באגרות חוב קונצרניות, כבר תקבלו מעט יותר. אגרות החוב האלו מסוכנות יותר מאגרות חוב ממשלתיות ובהתאמה נותנות ריבית גבוהה יותר. כמה גבוהה יותר? תלוי בחברה עצמה ובענף, אבל גם שם התשואות הפכו למגוחכות. הריבית בחברות שנחשבות חזקות/ סולידיות (ואפשר להתווכח על החוזקה שלהן) היא מעט יותר מהריבית באגרות חוב ממשלתיות. השוק פשוט לא מתמחר את הסיכון, אולי בגלל שככה זה בבועות: כשיש הרבה כסף שמחפש השקעות, הוא מנפח את המחירים. זה קרה בשנים הקודמות למשבר בסוף 2008, ונראה שזה קורה גם עכשיו!

כל זה לא מפריע למנהלי קרנות הנאמנות לחגוג על חשבונכם. אם תשאלו אותם שלא לציטוט הם יגידו לכם (רובם הגדול) שהמחירים בשוק האג"ח לא מצדיקים את הסיכון. אבל הקרנות שלהן עמוסות באגרות חוב. פשוט, אין ברירה, אין אפיקי השקעה אחרים, והקרנות מחויבות להשקיע על פי התשקיף.

קרן נאמנות אג"חית שהציבור מזרים אליה כסף, מחויבת להשקיע את הכסף הזה באגרות חוב. כן, כנראה שהציבור מטומטם ולכן הציבור ישלם, אבל הנה בעיה גדולה נוספת: אף שהתשואה הצפויה בקרנות אגרות החוב נמוכה מאוד, מנהלי הקרנות גובים דמי ניהול יחסית גבוהים. הם מספרים את הסיפור של הקרן ומספקים את נתוני התשואה שלה עד היום, ועל סמך זה מקבלים דמי ניהול גבוהים.

אבל, זו היסטוריה. מה שהיה הוא לא מה שיהיה. התשואות הטובות שהושגו בשנים האחרונות הן בעיקר בגלל הפחתת הריבית, וזה לא יחזור. כשהקרנות הללו הניבו בעבר כמה אחוזים טובים בשנה, אז דמי ניהול של 0.5% או 0.7% היו אולי סבירים, אבל מהיום קדימה הן צפויות להניב עשיריות אחוז בודדות. אם הן ייקחו סיכונים, הן יניבו מעט יותר, אבל עדיין זו תשואה עגומה לעומת השנים האחרונות. דמי הניהול, מנגד, לא יירדו, ואז מתקבל אבסורד, שבו דמי הניהול בעצם מאפסים או כמעט מאפסים לכם את התשואה בקרן הנאמנות.

דמי הניהול בקרנות אג"ח, מנופחים!

המצב החדש בשוק האג"ח ושוק קרנות האג"ח, דורש מכם, המשקיעים, שינוי גישה. אם התייחסתם בעיקר לביצועי הקרן בעבר והסתמכתם על מערכות הבנקים (מערכות הדירוג) כשבחנתם קרן אג"חית, הרי שעכשיו תצטרכו לבחון בעצמכם את דמי הניהול. ביצועי הקרן בעבר לא רלבנטיים לתשואתה בעתיד, והתשואה בעתיד צפויה להיות נמוכה. וככל שהיא נמוכה יותר, החשיבות והמשקל של דמי הניהול עולים. כאשר הקרן הניבה בעבר 8%, אז דמי ניהול של 0.7% היו נסבלים ופחות משמעותיים בתשואה הכוללת, אבל כאשר הקרן תניב בקושי 0.8% אז דמי ניהול של 0.7% מחסלת לכם את התשואה.

שינוי הגישה הזו מחייב אתכם לבדוק את דמי הניהול בקרנות, ואנחנו מספק לכם את הכלים הראשונים. רשות ניירות ערך מספקת נתונים ממוצעים על דמי הניהול בקרנות. כך תוכלו לבדוק היכן הקרן שלכם עומדת במבחן דמי הניהול מול קרנות אחרות בקטגוריה, כך תוכלו לזהות את הקרן עם דמי הניהול הנמוכים בקטגוריה.

איך למצוא את הקרנות הזולות?

מעבר לכך, חשוב להזכיר את סוגי קרנות האג"ח. כאמור יש אפיקים שונים של השקעות באג"ח (שקלי, קונצרני, מדדי ועוד), אבל עוד לפני החלוקה לאפיקים השונים, אתם צריכים להחליט על סגנון ההשקעה.

האם אתם מעוניינים שמנהל קרנות ינהל לכם באופן שוטף את ההשקעות בקרן, כלומר: ינתח, יבדוק, יקנה וימכור מדי יום? יש לזה יתרונות: הניהול האקטיבי אמור לספק ערך מוסף, אם כי הדעות והמחקרים חלוקים בעניין, אך יש לזה חיסרון גדול - דמי ניהול.

מנגד, עדיין בתחום הקרנות, יש קבוצת הקרנות המחקות. הקרנות האלו מחקות מדדים, לרבות מדדי אג"ח. מדובר בניהול פאסיבי, מנהל הקרן לא בוחן, לא נתח לא קונה ומוכר, הוא פשוט מייצר חיקוי למדד מסוים. קיימות בשוק קרנות אג"ח מחקות רבות ומאחר שהניהול בהן פאסיבי, דמי הניהול, בהתאמה, נמוכים מאוד.

החיסרון בקרנות אלו הוא שאתם מקבלים את המדד, לא יותר מזה. האם זה באמת חיסרון? האם באמת המנהלים האקטיביים הצליחו להשיג תשואה עודפת על פני זמן? רובם לא, מעטים שבמעטים מכים את המדדים.

למדריך קרנות מחקות באתר מהון להון, מדריכים לצרכנות פיננסית

כך או אחרת, הנה תמונת המצב על דמי הניהול בקרנות האג"חיות, שמנהלות כ-200 מיליארד שקל מתוך תעשיית קרנות של 262 מיליארד שקל. רוב הכסף בקרנות האג"ח, אגב, הוא כסף מנוהל.

אג"ח בארץ כללי (כ-30% מהיקף הקרנות). בקטגוריה הזו 281 קרנות נאמנות שגובות דמי ניהול של בין 0% (בקרנות המחקות) ל-2.76%. הממוצע הוא 0.92% - והאמת, זה מטורף! על מה ולמה? אלה דמי ניהול שישאירו חלק גדול מהקרנות בטריטוריה שלילית; אתם מפסידים הם מרוויחים.

■ אג"ח בארץ מדינה (היקף של כ-20% מסך היקף הקרנות). בקטגוריה זו יש 169 קרנות נאמנות, דמי הניהול נעים בין 0.2% ל-2.47%, כשהממוצע של כל הקבוצה הוא 0.75%. נראה אותם מצליחים להצדיק דמי ניהול כאלה, הסיכוי קלוש. קרנות אלו משקיעות בקרנות ממשלתיות שמלכתחילה מספקות תשואה נמוכה, ובהינתן דמי הניהול הממוצעים (הגבוהים), צפוי שיהיו כאן קרנות לא מעטות עם תשואה שלילית.

אג"ח בארץ חברות והמרה (כ-11% מהיקף הקרנות). יש 151 קרנות. כאן כבר נדרשת מומחיות גדולה יותר בניהול ההשקעות, שכן כאן צריך לנתח לו רק את מצבה של כלכלת ישראל, מגמות בריבית בנק ישראל, מצב כלכלי בעולם ונתוני מאקרו, אלא גם להיכנס לניתוחי חוב של חברות ספציפיות. זאת הסיבה שדמי הניהול בקטגוריה זו גבוהים יותר ביחס לקטגוריות אחרות, ובצדק. ועדיין, הממוצע כאן, 1.07%, הוא אתגר גדול למנהלי הקרנות האלו.

אג"ח שקליות (10.7% מהיקף הקרנות)ץ יש 149 קרנות, דמי הניהול נעים בין 0.1% ל-1.57%; הממוצע - 0.68%. לא ייאמן: אג"ח שקליות אלו הן בעיקר מק"מים ואגרות חוב שקליות של המדינה (לא רק, יש גם שקליות קונצרניות), שהתשואה עליהן לא מגיעה לדמי הניהול הממוצעים. מהיכן תגיע תשואה? לא ברור, אולי מהאג"ח הקונצרני, ואולי פשוט לא תהיה תשואה חיובית.

אחרי כל הנתונים האלו, נשאר רק לקוות שמתישהו המצב ישתנה: או שהתשואות הגלומות יעלו (אבל זה לא נראה באופק ) או שאתם (ציבור המשקיעים) תתעוררו ותילחמו על דמי הניהול (שזו אגב, מלחמה הרבה יותר גדולה מהמלחמה על הקוטג'). לא צריך לצאת להפגין, אלא פשוט להעדיף את הקרנות עם דמי הניהול הנמוכים.

עוד כתבות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו