פערי שכר בין זרים למקומיים בספורט האמריקאי? לא קיימים

פילוח המשכורות בליגות המקצועניות מוכיח: זרים לא מופלים לרעה בספורט בארה"ב ■ השכר הממוצע העונה ב-NBA עמד על 4.57 מיליון דולר לשחקן; ב-NFL על 2.11 מיליון בלבד (אך בליגת הפוטבול כמות החוזים גבוהה כמעט פי ארבעה)

מתיו דלבדובה האוסטרלי מול ג'יימס הארדן האמריקאי, קליבלנד נגד יוסטון, NBA / צלם: רויטרס
מתיו דלבדובה האוסטרלי מול ג'יימס הארדן האמריקאי, קליבלנד נגד יוסטון, NBA / צלם: רויטרס

שחקנים זרים לא מופלים לרעה בענפי הספורט האמריקאי הבכירים ביחס לאלו שנולדו בארה"ב - לפחות בכל הקשור לשכר שהם מקבלים. כך עולה מנתונים שנאספו בדוח השכר השנתי של הספורט העולמי המפורסם על-ידי האתר SportingIntelligence.

נתחיל עם ה-NBA: לפי הבדיקה, בעונת 2014/15 שיחקו בליגת הכדורסל 386 אמריקאים, ששכרם הממוצע השנתי עמד על 4.58 מיליון דולר (ברוטו). מנגד, 62 הזרים, ביניהם גם הישראלים עמרי כספי וגל מקל - נהנו משכר ממוצע כמעט זהה, של 4.54 מיליון דולר. סך השכר של שחקני ה-NBA האמריקאים הוא 1.76 מיליארד דולר, בעוד הזרים מתחלקים ב-281.4 מיליון דולר.

שחקנים צרפתים מהווים את רוב ה"ייבוא" ל-NBA, עם 10 כאלו בסך הכל (הבולט מביניהם - טוני פארקר, הגארד של האלופה היוצאת סן אנטוניו ספרס); אחר-כך ברזילאים (שבעה, כולל טיאגו ספליטר מהספרס וננה מוושינגטון וויזארדס) וספרדים (שישה, שניים מתוכם הם האחים מארק ופאו גאסול). ב-MLB, ליגת הבייסבול, ענף פופולרי ביותר באיים הקאריביים וביפן - שחקנים זרים מקבלים בממוצע 4.42 מיליון דולר בשנה, גבוה יותר מזה של האמריקאים (4.01 מיליון). 26% משחקני ה-MLB הם זרים (לעומת 14% בלבד ב-NBA), כאשר זרים מהרפובליקה הדומיניקנית מהווים את הרוב (74 כאלו).

ב-NHL (ליגת ההוקי קרח, ענף פופולרי ברוב המדינות הקרות), בה משחקים בין היתר 394 קנדים (יותר מ-164 האמריקאים), 65 שבדים, 32 צ'כים, 26 פינים ו-26 רוסים - מרוויחים ה"זרים", שלמעשה מהווים 78% מכלל השחקנים בליגה - 2.66 מיליון דולר לעונה, לעומת 2.46 מיליון דולר שמקבלים האמריקאים. יש לציין כי הנתונים הללו בכל זאת מצליחים להפתיע, על רקע העובדה שהליגה כוללת 23 קבוצות מארה"ב - ורק שבע מקנדה.

פילוח השכר בספורט האמריקאי
 פילוח השכר בספורט האמריקאי

הליגה היחידה ששומרת על ציביון אמריקאי כמעט מוחלט היא ה-NFL, עם 11 זרים בלבד, פחות מ-1% מכלל השחקנים בליגה. הם מקבלים 1.21 מיליון דולר לעונה בממוצע, כאשר השכר הממוצע של האמריקאים הוא 2.12 מיליון דולר. את השכר הממוצע הנמוך יחסית בליגת הפוטבול, שעם הכנסות של קרוב ל-10 מיליארד דולר בעונה נחשבת לליגת הספורט העשירה בעולם - ניתן להסביר בסגלים הרחבים יחסית של 32 הקבוצות - שכל אחת מהן יכולה להעסיק עד 53 שחקנים. העושר של ה-NFL בא לידי ביטוי בסך המשכורות שהיא משלמת לשחקניה: 3.55 מיליארד דולר בשנה (לעומת 3.25 מיליארד דולר ב-MLB, ו-2.05 מיליארד ב-NBA; בליגת ההוקי קרח מסתכם סעיף השכר ב-1.96 מיליארד דולר).

ליגה אחרת בארה"ב, ה-MLS (שלא נכללה במחקר של SportingIntelligence), מעניקה יתרון שכר מובנה דווקא לכדורגלנים הזרים שמשחקים בה, בין היתר באמצעות חוק שחקני ה"Designated" (שחקנים שניתן לשלם להם ללא הגבלה, מבלי שהסכומים יכללו בתקרת השכר). וכך, על-פי הנתונים האחרונים של ארגון השחקנים - מורכבת עשיריית המרוויחים הבכירים ב-MLS כיום מ-60% זרים - הבכיר ביניהם הוא קאקה הברזילאי (7.16 מיליון דולר לשנה).