כשרכש השר וחבר הכנסת לשעבר, בנימין (פואד) בן-אליעזר, פנטהאוז יפואי בשווי 8.5 מיליון שקל לפני כ-4 שנים, רבים הרימו גבה. מניין לאדם שעסק בפוליטיקה מרבית חייו סכום כסף שכזה?

טבלה שצורפה למכתב הזימון לשימוע שנשלח היום (ד') לבן-אליעזר מסבירה אולי את מקורם של חלק מאותם כספים. לפי מכתב השימוע, בן-אליעזר הכניס לכאורה כ-6.26 מיליון שקל ממקורות שאינם משכורתו כעובד ציבור.

מהטבלה שצורפה למכתב עולה כי סך הכנסותיו של השר לשעבר בשנים 2007-2013 בלבד עומדות על כ-12.7 מיליון שקל. מתוך סכום זה כ-2.25 מיליון שקל הן "הכנסות משוחד" לכאורה ו-4.1 מיליון שקל הכנסות ממקור שאינו ידוע (ראו טבלה).

פואד

לבן-אליעזר, ששקל להתמודד על תפקיד נשיא המדינה, מיוחסים, לפי מכתב השימוע, 5 סעיפי אישום שונים בעבירות של שוחד, מירמה והפרת אמונים, עבירות מס והלבנת הון.

"בין השנים 2007-2014 כיהן בן-אליעזר כחבר כנסת, ובחלק מן התקופה כשר בממשלות ישראל. על-פי החשד, בן-אליעזר דרש וקיבל סכומי כסף בעד פעולות הקשורות בתפקידיו מאנשי עסקים שונים, ובכספים אלה רכש, בין היתר, נכסי נדל"ן", נכתב בהודעת משרד המשפטים. "על-פי החשד, בן-אליעזר המיר, ללא דיווח ותוך נקיטת פעולות הסוואה והסתרה, מט"ח בשווי מאות אלפי דולרים, אותו החזיק במזומן בכספות בביתו ובבנק".

האישום הראשון בעניינו של בן-אליעזר נוגע לסכום שהוגדר כ"הלוואה" בסך 400 אלף דולר שקיבל מאיש העסקים אברהם נניקשווילי. בתמורה לאותה "הלוואה", על-פי החשד, קידם בן-אליעזר את ענייני חברת שמן שבשליטת נניקשווילי ושותפו ג'קי בן-זקן.

בן-אליעזר חשוד כי כשר התמ"ת פעל יחד עם ראשת לשכתו אז, איילת אזולאי, בהפעלת לחצים על מועצת הנפט, גוף שהיה כפוף למשרדו, כדי לשפר את סיכויי שמן לקבלת רישיון קידוח באתר "מד אשדוד".

בנוסף, בן-אליעזר מסר עדות מטעמו של נניקשווילי בהליך משפטי, ובגין כך הוא נחשד בעבירה של מירמה והפרת אמונים.

בן-אליעזר היה ידוע לאורך השנים בקשריו הקרובים עם צמרת זרועות הביטחון ושלטונו של חוסני מובארק במצרים. באישום השני נחשד בן-אליעזר שפנה לקונסול מצרים מספר פעמים, בין היתר כשכיהן כשר התשתיות, כדי להשפיע על השלטון המצרי להעניק אשרות לעובדים של חברה העוסקת בתחום הכימיקלים לטקסטיל בבעלות איש העסקים רוי מוצפי. מוצפי, לפי החשד, העביר בתמורה כ-760 אלף שקל לבן-אליעזר.

"בשנת 2011 העביר מוצפי לבקשת בן-אליעזר סך של 260 אלף שקל לרכישת מגרש עבור רעייתו ובנו של בן-אליעזר בנס-ציונה", נכתב בהודעת משרד המשפטים. "בנוסף, בשנת 2012 פנה בן-אליעזר למוצפי וביקש ממנו סך של 500 אלף שקל לצורך מימון רכישת בית ביפו. מוצפי נענה לבקשה והעביר לו את הסך האמור".

בהודעה צוין כי באירוע נוסף בן-אליעזר לחץ לכאורה על מוצפי שיעביר לו סכום נוסף של 1.2-1.3 מיליון שקל, כדי לסייע ברכישת דירת היוקרה שלו ביפו (בסכום של כ-8.5 מיליון שקל), אך סכום זה לא הועבר לבסוף.

מט"ח במזומן

במסגרת סעיף האישום הנוגע להלבנת הון צוין בהודעת הפרקליטות כי במהלך התקופה שבין תחילת לבין אמצע 2012 החזיק בן-אליעזר סכומי מט"ח במזומן העולים במצטבר לסך של 2.1 מיליון שקל. לפי החשד, בן-אליעזר פנה למכר שלו וביקש ממנו ללכת ולהמיר את הכסף לשקלים, כדי למנוע את זיהוי הכסף עם בעליו האמיתיים.

סעיף הפרת האמונים שבו נחשד בן-אליעזר נוגע לדיווח כוזב לכאורה במסגרת הצהרות הון שהגיש מתוקף חובתו כחבר כנסת, כשהשמיט לכאורה את נכסיו ה"מזומנים".

עבירות המס המיוחסות לבן-אליעזר נוגעות לכך ש"על-פי החשד, בין השנים 2007-2013 לא הגיש בן-אליעזר דוחות שנתיים למס הכנסה ועשה שימוש במירמה, עורמה ותחבולה, במזיד ובכוונה להתחמק ממס".

בנוסף, בן-אליעזר חשוד כי "העלים הכנסות שצמחו לו מכספי שוחד ומהכנסות נוספות הנובעות מניצול מעמדו כעובד ציבור בכיר", ציין משרד המשפטים.

האישומים

■ "הלוואה" בסך 400 אלף שקל מאיש העסקים אברהם נניקשווילי, בתמורה לקידום ענייני חברת שמן שבשליטת נניקשווילי ושותפו ג'קי בן-זקן, כשר התמ"ת

■ מירמה והפרת אמונים בגין מסירת עדות מטעמו של נניקשווילי

■ קבלת 750 אלף ש' מאיש העסקים, רוי מוצפי, בתמורה לקידום ענייני חברה בבעלותו

■ הלבנת הון בגין החזקת סכומי מט"ח במזומן בסך 2.1 מיליון שקל

■ הפרת האמונים בגין דיווח כוזב בהצהרות הון שהגיש כחבר כנסת

■ עבירות מס בגין העלמת הכנסות משוחד

"בן-אליעזר נחוש להיאבק על שמו הטוב"

פרקליטיו של בן-אליעזר, עורכי הדין נבות תל-צור וטל שפירא, מסרו בתגובה: "בן-אליעזר הודיע כי אין בכוונתו ליטול חלק בניהול ההליכים בתקשורת; כי הוא נחוש להיאבק על שמו הטוב, גם במחיר פגיעה נוספת בבריאותו; וכי הוא ישמיע את מכלול טיעוניו, תשובותיו ותלונותיו הקשות בכל הקשור להתנהלות רשויות האכיפה כלפיו אך ורק בפני היועץ המשפטי לממשלה, ואך ורק במסגרת הליך השימוע".