דעה: בן משה, אין זו בושה לחתוך הפסד של כחצי מיליארד ש'

איש אינו יודע להעריך כמה עשיר וכמה נזיל בן משה, אך אולי כדאי לו להתמקד בעסקים בעלי פוטנציאל סיכוי-סיכון טובים יותר; ייתכן כי זוהי החלטת ההשקעה הטובה ביותר שאפשר לקבל ■ דעה

מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

אדוארדו אלשטיין הודיע הבוקר (ד') כי רכש את כל מניותיו של מוטי בן משה בקבוצת אי.די.בי תמורת 152 מיליון שקל, במסגרת הליך הבמב"י בין צמד השותפים המסוכסכים.

בכך מחסל למעשה בן משה את החזקתו בקבוצת אי.די.בי, לאחר פחות משנה וחצי בקונצרן, בהפסד של כחצי מיליארד שקל. הדבר מעיד כי האיש מכיר בכך שמדובר בהשקעה כושלת ואינו חפץ או אינו מסוגל להזרים כסף גדול נוסף לדרישות הנזילות של אי.די.בי, המשולות לבור ללא תחתית.

סכין נופלת

מאז נרכשה השליטה באידיבי ע"י אלשטיין ובן משה, כל מה שיכול היה להשתבש מבחינה עסקית אכן השתבש. מעבר לכך, מערכת היחסים ההרסנית בין השניים, כמעט למן הרגע הראשון בשותפות ביניהם, גרמה נזק עצום לקבוצה, אשר ניהולה בעת הנוכחי דורש בעל בית עם כיסים עמוקים וכיוון אסטרטגי ברור ולא קיפאון אסטרטגי וקשיי נזילות.

בעת המאבק שניהלו אלשטיין ובן משה מול נוחי דנקנר על רכישת השליטה בקונצרן, בשלהי שנת 2013, ניתן היה להעריך כי רוב הרע בקבוצה כבר "בחוץ" וכי היא צפויה להתאוששות בעזרת רוח גבית משווקי המניות הדוהרים קדימה.

אלא שהחודשים האחרונים הוכיחו כי רכישת אי.די.בי פתוח הייתה בגדר תפישה של סכין נופלת: חוסר היכולת למצוא קונה אשר גם ישלם תג מחיר גבוה עבור השליטה בחברת כלל ביטוח וגם יזכה לאישור רגולטורי הצריך את בעלי השליטה באי.די.בי להביא עוד ועוד כסף מבית.

כשלון ההנפקה של חברת אדמה בוול סטריט היווה אף הוא מכה קשה לאיתנות הקבוצה. במציאות הענפית בה פועלת אדמה, ייתכן כי בן משה ואנשיו מעריכים כי הנפקה בתג מחיר נדיב לאדמה היא חלום רחוק ואינה עומדת על סדר היום בחודשים הקרובים.

התחרות העצומה בענף הרשתות הקמעונאיות הביאה לקריסת הרווח התפעולי בשופרסל והציבה את הרשת הגדולה בישראל במאבק הישרדותי. חזרתה לרווחיות תפעולית של 3% מהמחזור ומעלה נראית כיום כחלום רחוק. מכירת הנדל"ן של הרשת עשויה להמתיק במעט את הגלולה , אולם לא די בכך בכדי להפוך את שופרסל לסיפור הצלחה ולנו נראה כי בן משה מבין זאת לא פחות טוב מאיתנו.

ההחזקה בסלקום הייתה אף היא אמורה להפוך מנטל לנכס על רקע תחזית אופטימית להתייצבות ההכנסה הממוצעת מלקוח. המציאות לימדה את בן משה ושותפיו כי הפער בין תחזיות למציאות הוא עצום וצניחת ההכנסה הממוצעת צפויה להימשך בטווח הנראה לעין .

לא נופתע לגלות כי בן משה מבין כיום מה שלא הבין לפני מספר רבעונים וזו העובדה שבענף התקשורת יוסיף להיות יותר רע, לפני שיהיה יותר טוב. הפנינה בתיק הנכסים של אי.די.בי בעת הנוכחית היא חברת נכסים ובניין , אולם אין באחזקה זו מוצלחת ככל שתהיה בכדי לגשר על פערי הנזילות העצומים בקבוצה.

החלטת ההשקעה הטובה ביותר

אחת התכונות החשובות ביותר אצל מנהל השקעות טוב היא היכולת לחתוך הפסדים ולא להתאהב בפוזיציה כושלת. הנטייה הטבעית של בני האדם היא להתחפר בפוזיציה ולחפש תימוכין אנליטיים מגוונים מן היקב ומן הגורן לשימור ההחזקה המאכזבת, בשאיפה שהמציאות תשתפר.

איש אינו יודע להעריך כמה עשיר וכמה נזיל בן משה, אולם ראוי לומר כי אין זו בושה לחתוך הפסדים ולהתמקד בעסקים בעלי פוטנציאל סיכוי-סיכון טובים יותר. במציאות שנוצרה יתכן כי דווקא יציאה מן ההשקעה בקבוצת אי.די.בי תהיה החלטת ההשקעה הטובה ביותר שיכול היה לקבל בן משה.