גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אצלנו אין פרוטוקולים וישיבות דירקטוריון"

חברת האחים ישראל המוכרת לכל ירושלמי החליטה לקפוץ מדרגה בתחום הנדל"ן למגורים בישראל ■ בדרך הם נתקלו בשכנה דורית בייניש שקיזזה להם מעט את החלומות

 יונתן, יהודה ובועז ישראל / צילום: אוריה תדמור
יונתן, יהודה ובועז ישראל / צילום: אוריה תדמור

חברת "האחים ישראל" מוכרת לכל ירושלמי. בבעלותם בניינים מוכרים ברחבי הבירה, משרדים ובנייני מסחר, אבל הם עצמם העדיפו להישאר אנונימיים יחסית לציבור הרחב. רק החדירה המואצת לתחום המגורים, והתוכניות להתרחב עוד בשנים הבאות, שכנעו אותם להתראיין ולהציג את מרכולתם.

מרום משרד המכירות של החברה בשכונת ניות הירושלמית, למרגלות מוזיאון ישראל, ניתן כבר להשקיף על התקדמות העבודות בפרויקט המגורים היוקרתי שהיא מקימה בימים אלה - Museum Residence, שבו 140 דירות. זוהי אחת מעתודות הקרקע האחרונות שנותרו לבנייה במערב העיר, וראשי החברה הוותיקה מקפידים לנופף בכך לרגל תחילת שיווק הדירות במתחם.

נוסף לפרויקט המגורים בניות בונה היום החברה בפרויקט מגדלי המפרש בשכונת מע"ר דרום באשדוד, שם תקים 158 דירות הצופות לים, שרבע מהן כבר נמכרו. קרקע מדינה נוספת באשדוד, שהחברה רכשה עוד ב-2006 ב-140 מיליון שקל, צפויה להיות פרויקט הבנייה הגדול ביותר של החברה מאז הקמתה. לפי התב"ע שהופקדה לאחרונה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, תבנה החברה במקום למעלה מ-1,100 דירות.

לחברה גם דירות שטרם נמכרו בשווי 130 מיליון שקל בפרויקט בשכונת טלביה היוקרתית בבירה. בפרויקט זה מכרה החברה את הדירות ברמת מעטפת, ולאחר קניית הדירה תכננו הלקוחות בעצמם את חלוקת החדרים. בעת שיווק הדירות היה מחירו של מ"ר בפרויקט 5,000 דולר, ומאז לדבריהם הוא שילש עצמו ונאמד היום ב-17 אלף דולר.

עבור מרבית הירושלמים מזוהה החברה עם נכסי נדל"ן מניב אפרוריים משהו - בראשם בניין האחים ישראל ברחוב שלומציון המלכה, שם גם נמצאים משרדי החברה, והקניון המוזנח בשכונת תלפיות, שמחוויר לעומת קניון הדר - שכנו הנוצץ מעבר לכביש. אולם, לדברי בועז ישראל, יו"ר ארגון הקבלנים בירושלים ומבעלי החברה, הפרויקט באשדוד צפוי להקפיץ את החברה קדימה ולמצב אותה בין חמש חברות הבנייה הגדולות בישראל. "אחרי הפרויקטים בטלביה ובניות הסטנדרטים שלנו השתנו, והפרויקט באשדוד יספק לנו עבודה לעוד 15 שנה".

עבודה ל-15 שנה

נכון לעכשיו, מחשבות ההתרחבות של החברה תחומות לשוק הנדל"ן המקומי. לכך תרמה, ככל הנראה, החוויה הלא מוצלחת של החברה בליסבון, שם היתה מעורבת באמצע שנות התשעים בפרויקט ענק שהסתבך בכבלי הביורוקרטיה התכנונית ולא יצא לפועל. את זכויותיהם בקרקע, שעליה היו אמורים לקום 260 אלף מ"ר של מגורים, מסחר ומלונאות, מכרו האחים ב-1995 לשותפיהם לפרויקט, וחזרו לבנות בארץ.

"האחים ישראל" הוקמה בשנות ה-60 כחברה להובלת חומרי בנייה על ידי האחים יחזקאל, אביו של בועז, ואחיו הצעירים - יהודה, יחיאל ויואל. בתחילת שנות השישים רכשו האחים את תחנת הדלק בצומת שמשון, הסמוך לבית שמש, שבאותה תקופה שכן על הציר המרכזי שחיבר את תל אביב לירושלים. מבחינת האחים מדובר היה במכרה זהב שאפשר להם לצבור הון ולהיכנס לשוק הנדל"ן המקומי. בפרויקט הראשון של החברה, ב-1964, נבנה בניין בן 4 קומות ושמונה דירות ברחוב הרב פרנק בשכונת בית וגן בירושלים. עם סיום מלחמת ששת הימים ומעבר מחלף לטרון לידיים ישראליות, הצטמצמה תנועת המכוניות בצומת שמשון, והאחים מכרו את תחנת הדלק.

בתחילת שנות השבעים הרחיבו האחים את פעילותם גם לבניית מרכזים מסחריים, והקימו את זה הקיים עד היום ברחוב עמק רפאים. בשנת 1976 בנתה החברה את בניין האחים ישראל ברחוב שלומציון המלכה, במקום שבו שכן קולנוע רקס המיתולוגי. מבחינת יחזקאל (87) היווה הדבר סגירת מעגל, לאחר שבזמן שירותו באצ"ל פיקד על מבצע שבעקבותיו נשרף הבניין.

בשנת 1989 נפטר יחיאל, וכיום החברה מנוהלת על ידי שלוש המשפחות הנותרות, כשבמלאכה נוטלים חלק דור המייסדים, בניהם, נכדיהם וחתניהם. כך, יהודה ישראל (84), מדור המייסדים, ממשיך לפקוד בכל בוקר את משרדי החברה. בועז הוא המנכ"ל ובנו יונתן (29), המשמש כמנהל השיווק, יושב במהלך הריאיון ליד אביו ומקפיד לתקן את תשובות האחרון ולהוסיף עליהן.

מעניין לציין שאחוזי השליטה בחברה מוחזקים בידי המשפחות בחלוקה לא שוויונית. לדברי בועז ישראל, הדבר מעולם לא העלה קשיים בניהול החברה: "אף פעם לא היו בינינו חילוקי דעות בקשר לפרויקט מסוים. אין אצלנו פרוטוקולים וישיבות דירקטוריון. יושבים אני ויהודה ויואל בחדר, מדברים ומחליטים ביחד, לטוב ולרע". הוא אומר, "ועובדה שהחברה פועלת כבר שלושה דורות".

ב-Museum Residence מתכננים האחים להקים 15 בניינים בני ארבע קומות, עם מגוון דירות. חבלי הלידה של הפרויקט היו קשים למדי. החברה, שרכשה את הקרקע לפני למעלה מעשור, תכנה לבנות פרויקט גדול בהרבה, אולם נתקלה בהתנגדויות שהגישו דיירי השכונה הוותיקה והאליטיסטית. בין הדיירים ניתן למנות את נשיאת בית המשפט העליון לשעבר דורית ביניש, שעמדה בראש המאבק נגד הבנייה, יו"ר בנק לאומי דוד ברודט ועורכי דין מוכרים. "לפי תוכנית המתאר הארצית צריכות היו לקום פה בין 300 ל-600 דירות. אבל אם בתל אביב 21 דונם זה 1,500 דירות, בירושלים זה רק 140", אומר בועז ישראל. עם זאת, לאור עליית מחירי הדירות בשנים האחרונות, עיכוב הפרויקט לא היה רע בהכרח עבור החברה: "הרבה אנשים אומרים שביניש עשתה לנו טובה", הוא מחייך.

כאמור, לחברה גם נכסי נדל"ן מניבים, בהם בניין דירות להשכרה באילת שמנהלת חברת ישרוטל, קניון תלפיות ובניין המשרדים הישן ברחוב שלומציון המלכה, היושב במרחק הליכה מהעיר העתיקה, בלב אזור המלונות היוקרתי.

על רקע התוכניות לפיתוח הכניסה לירושלים והקמת מתחם מפואר של מלונות, משרדים ומסחר, מצהיר ישראל כי אין לחברה כל כוונה להצטרף לחגיגה: "בתי מלון הם היום השקעה אסטרונומית עם סיכון אדיר. הבעיה של התוכנית היא שיש עודף במשרדים, לא רק בתל אביב. אם היו מקצים בתב"ע חלק לבנייה רוויה, זה יכול היה לעזור לזוגות צעירים לקנות שם דירות, מקטין את הסיכון ליזמים ומונע מהמקום להפוך לאזור רפאים בלילה. אם אתה כבר מקים תשתיות למסחר ולמשרדים, למה לא להשתמש בזה למגורים?"

שוק הנדל"ן הירושלמי מספק לאחרונה כותרות לא מחמיאות. מעצרו של יאיר ביטון מחברת ב. יאיר בפרשת רונאל פישר היא האחרונה שבהן, וקדמו לה פרשות נוספות ובהן שערוריית השחיתות בפרויקט הולילנד שהקימה חברת קרדן. הולילנד, אגב, נראית היטב מחלונות הדירות בפרויקט החדש.

- כדי לעבוד בעיר צריך להתהלך באזור האפור?

"בעניין קרדן וביטון עוד לא הוכח דבר, ואין לזה קשר לקבוצה שלנו. בכל מקרה, התנהלות של קבלן מול רשויות התכנון והחוק אינה רלוונטית לרוכשי הדירות. דייר שקונה דירה מקבלן מכוסה לחלוטין עם ערבות חוק המכר".

"כמו פלסטר על יד קטועה"

האחים ישראל עומדים לשווק בשנים הקרובות אלפי דירות, בעיקר בירושלים ובאשדוד, בזמן שהממשלה מתעקשת שהמחירים במגמת ירידה. לדברי ישראל, תוכנית האוצר למיסוי משקיעים היא "טעות פטאלית": "רוכשים יהודים בפרויקט בטלביה רצו רכוש עבור הילדים שלהם ששירתו כאן בצבא ונשארו. אם הילדים יישארו, גם המשפחות יבואו, אז עכשיו רוצים להעניש אותם?

"כל עוד לא תגדיל המדינה את היצע הקרקעות לבנייה, השוק לא יראה להערכתו ירידת מחירים: אף אחד לא אמר שילד שעכשיו התחתן צריך לגור בטלביה. אם רוצים להוריד מחירים, שישווקו קרקעות. בעיר ההיסטורית כבר אין, אז שיחזרו לתוכנית ספדיה במערב העיר, או שישווקו בפסגת זאב, בהר חומה ובגילה".

- מה בנוגע לצעדי כחלון לפיקוח על המגורים בשכירות?

"בחו"ל, במקומות שיש בהם מתחמים שלמים להשכרה ומחיר מקסימלי למטר, אפשר לפקח. כאן, כשלכל משכיר יש מקסימום שניים או שלושה נכסים, לא יכולה להיות שליטה. אם יגבילו את דמי השכירות, אז או שהמשכירים יחליפו שוכר כל שנה ויקפיצו את המחיר, או שהם יגלגלו את המס על השוכרים. זה כמו פלסטר על יד קטועה, והפתרון צריך להיות הרבה יותר עמוק".

עוד כתבות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל