נוקפים אצבע: האם הליכה ממושכת בכפכפים עלולה להזיק?

כפכפי אצבע הם מצרך מבוקש בישראל, והצרכנים מוצפים בשלל מותגים, צבעים וצורות ■ הודות ליבוא מקביל המחירים הולכים ויורדים - אך מה באשר לפן הבריאותי?

כפכפים / צילום: שאטרסטוק
כפכפים / צילום: שאטרסטוק

כפכפים בכל מיני צורות, צבעים וסוגים הם מראה שכיח המייצג יותר מכל את הקיץ הישראלי המהביל, ממש סמל הישראליות הנוכחי במקומו של כובע הטמבל. ולא רק בים - הישראלים נועלים כפכפים בכל מקום.

"כפכפי אצבע הפכו לנעליים לגיטימיות גם למקום עבודה ואפילו לחתונה", אומר ג'וני אלבז, בעלי חברת קפלה, יבואנית מותגי הכפכפים Ipanema ו-rider מברזיל.

אלבז מייבא כפכפים כבר 20 שנה, אך לדבריו, ב-5 השנים האחרונות הביקוש נסק. "בעבר ייבאנו כפכפים פשוטים ששימשו בעיקר לים ולבריכה. אנשים נעלו בעיקר סנדלים, דוגמת סנדלים תנ"כיים. היום זה הפוך. כפכפי האצבע שולטים ברגל רמה. כולם הולכים איתם, צעירים ומבוגרים כאחד. את המהפך המשמעותי הם עשו בעיקר ב-5 השנים האחרונות. כפכפי אצבע הפכו לטרנד מטורף".

אלבז מעריך כי כ-10-12 מיליון זוגות כפכפי אצבע, ממותגים ולא ממותגים, נמכרים מדי שנה בישראל, במחיר ממוצע של כ-20-30 שקל לכפכף לא ממותג וכ-70-150 שקל לכפכף ממותג, ואף יותר מזה. "ישנם כפכפים ממותגים שנמכרים גם ב-300 וב-500 שקל לזוג", הוא אומר.

את הכפכפים שאלבז מייבא הוא מוכר, לדבריו, בכ-60-170 שקל בממוצע לכפכפי Ipanema ובכ-70-160 שקל לכפכפי rider.

מני מורנו - מנהל השיווק של חברת דיפרנט, היבואנית הרשמית של המותג havaianas הנחשב למותג הברזילאי הכי ישראלי כיום בשוק - מספר כי המותג, המיובא ארצה כבר 13 שנים, החל את דרכו בארץ הקודש בעצלתיים.

"היום נשים וגברים הולכים איתם לעבודה בהיי-טק, עם הילדים לגינה או לים, לשתות בירה בערב וגם לחתונה. המותג נהנה ממוניטין ומאיכות. הכפכפים האלה מחזיקים מעמד גם אחרי שימוש מאסיבי וממושך", הוא אומר.

היבואנים המקבילים, שראו כי טוב, החלו לייבא את המותג ביבוא מקביל - והובילו להורדת מחירים. "אם בעבר havaianas נמכרו בטווח של 150-800 שקל לזוג - היום מנעד המחירים נמוך בהרבה ונע בין 50-300 שקל, ולרוב בין 80 ל-90 שקל לזוג. בהערכה גסה, כ-3 מיליון זוגות havaianas נמכרים כאן בשנה".

על גידול במכירות כפכפים מדווחת גם לימור אלפסי, מנהלת השיווק של רשת חנויות CROCS & MORE - יבואנית קרוקס. לאחרונה הוכנסו לרשת כ-15 מותגים חדשים בינלאומיים שבאים לתת מענה לביקוש ההולך ועולה לכפכפים מעוצבים וממותגים כמו SCHOLL, DESIGUAL ,COBIAN ,BUMPERS הנמכרים בטווח מחירים של 200-350 שקל לקרוקס ו-100-140 שקל לבאמפרס.

בריא זה לא

אלא שלצד אמירה אופנתית ואוורור אולטימטיבי שהכפכפים מספקים לכפות-הרגליים המתהלכות בלבנט, נשאלת השאלה אם הם טומנים בחובם נזקים בריאותיים.

כבר שנים טוענים חוקרים ורופאים בעולם כי שימוש ממושך בכפכפי אצבע עלול להזיק לבריאות. ב-2008, למשל, פרסמו חוקרים באוניברסיטת אובורן בארה"ב תוצאות מחקר שלפיהן נעילת כפכפים משנה את הדרך שבו צועד המשתמש, והשינויים עלולים לגרום לבעיות בעקבים ובקרסוליים. את ממצאיהם הם הציגו אז בכנס השנתי של המכללה האמריקאית לרפואת ספורט.

החוקרים צילמו בווידיאו 39 מתנדבים שנעלו כפכפי אצבע במשך קיץ שלם, והבחינו שהם דוחסים את בהונות הרגליים כדי למנוע מהכפכפים להחליק החוצה מהרגל, תוך שהם מרימים את העקב באוויר. תנועה זו יצרה מתיחה לאורך החלק התחתון של כף-הרגל, והתוצאה הייתה דלקות, כאבים, רגליים עייפות ולפעמים דורבנות העקב.

בנוסף, הצעדים של הנדגמים הפכו קצרים יותר, וקרסוליהם קיבלו הטיה מסוימת, ככל הנראה כדרך לשמור על הכפכפים שלהם מליפול. להערכת החוקרים, ההליכה שהשתנתה עלולה לגרום לבעיות קרסול וירך לטווח ארוך.

בארץ נשמעים כמה קולות בנושא - חלקם נחרצים, וחלקם פחות: "יש יותר תלונות על כאבים בכף-הרגל ודלקות בגידים בכף-הרגל בחודשי הקיץ, בין היתר בשל הליכה ממושכת בכפכפים", אומר ד"ר גילי גנוט, אורתופד במחלקה האורתופדית בבית-החולים אסף הרופא ובסניף שירותי בריאות כללית בכפר-סבא.

לדבריו, אדם דורך על כפות-רגליו כ-4 שעות בממוצע ביום ועושה 8,000-10,000 צעדים ביממה, כך שהעומס המצטבר על כף-הרגל יכול להגיע למשקל לא מבוטל.

"כל זה מצריך מערכת שרירית, גידית וגרמית (עצמות) תקינה. כף-הרגל שלנו היא איבר חשוב שנועד לתמוך במשקל גופנו, להוות בולם זעזועים ולעזור לנו לשמור על איזון כשאנחנו צועדים. האדם הקדמון הלך יחף, אבל אנחנו, בגלל החיים המודרניים, הולכים עם נעליים, והנעל צריכה להיות כזו שתתמוך בצורה אידיאלית בכף-הרגל: עם סולייה עבה ועם מדרס כזה שייתן תמיכה טובה ויחלק נכון את העומס, כך שלא ייוצרו נקודות לחץ וכשל על כף-הרגל כתוצאה מחלוקת עומסים לא נכונה.

"כפכפים לא מספקים את זה, ואז חשים בסוף היום כאבים - מצב שעלול להוביל גם לדלקות ונזק לגידים, ליבלות או לנקודות לחץ עם עור מוקשה. לכן לא מומלץ ללכת עם כפכפים באופן קבוע וממושך. אפשר חצי שעה פה ושם, לא יותר מזה".

ד"ר קובי לידור, מומחה בכירורגיה אורתופדית ובמחלות כף-רגל וקרסול במכבי שירותי בריאות, סבור כי כאשר מדובר באנשים מבוגרים, הכול עניין של מינון: "הליכה ממושכת בכפכפים, הכרוכה במאמץ של להחזיק את הרגל בתוך הנעל, עלולה להזיק לשרירים או לגידים ואף לפתח דלקות בכף-הרגל. יחד עם זאת, קשה לקבוע חד-משמעית שהליכה ממושכת עם כפכפים מזיקה לנו, כי זה עניין מאוד אינדיבידואלי שעשוי להשפיע אחרת על כל אדם ואדם.

"אם שואלים את עצתי, אני תמיד אומר שאפשר ללכת עם כפכפים - אבל במינון הנכון שמתאים לכל אחת ואחד מאיתנו, כמו עם נעלי עקב. עקרונית, נעלי עקב הן לא בריאות, אבל זה לא אומר שאי-אפשר ללכת עליהן. אם הולכים עליהן במינון לא מתאים, אז כן עלולים להיווצר כאבים, דלקות ואפילו שברי מאמץ. מידתיות זה שם המשחק".

עם זאת, המלצתו בנוגע לילדים היא חד-משמעית - לא לקנות להם כפכפי אצבע: "ילדים עלולים למעוד בגללן ולהיפצע בין האצבעות. ילדים צריכים נעליים עם הגנה. אני לא רואה שום היגיון בילד עם כפכפי אצבע. בכלל עדיף שילד ילך יחף, אבל מאחר שזה לא מקובל, עדיף שינעל סנדלים תומכים ומגינים".

בהקשר זה, ד"ר גנוט סבור ההיפך: "על ילדים קטנים שזה עתה החלו ללכת וללמד את מערכת הגידים והשרירים כיצד ללכת, זה פחות משפיע מאשר על מבוגרים, בשל יכולת התאמה גבוהה יותר. זה מזיק להם פחות", הוא אומר.

לעומת שניהם, ד"ר אלישע אופירם, מנתח עמוד שדרה בבית-החולים אסותא ויועץ לקופת-חולים לאומית, פחות נחרץ: "ידוע שנעל עם אימום נכון ותמיכה טובה לקשת הפנימית של כף-הרגל מומלצת יותר, אך אני לא בטוח שכפכפים גורמים לנו נזק או להשפעה כלשהי על בריאותנו".