דורית סלינגר בביקורת חריפה על אופן מכירת הביטוחים

"מזה זמן, אנחנו מזהים תופעה פסולה של Call Centers שחלקם מתנהלים שלא על פי כללים אתיים ובחלק מהמקרים שלא על פי חוק"

דורית סלינגר/ צילום: עידן גרוס
דורית סלינגר/ צילום: עידן גרוס

"מזה זמן, אנחנו באגף שוק ההון באוצר מזהים תופעה פסולה של Call Centers שחלקם מתנהלים שלא על פי כללים אתיים ובחלק מהמקרים שלא על פי חוק. גילינו מקרים שבהם נמכרות פוליסות ללקוחות בלי שהם הבינו איזו פוליסה נמכרה להם או איזה כיסוי נוסף להם לפוליסה הקיימת וגרוע מכך - בלי שהבינו שבכלל נערכה מכירה. חלקם מגלים זאת בתשלום באמצעות כרטיס האשראי או באמצעות הוראת קבע (מי שעוקב אחר התשלומים). במקרים כאלה שהגיעו כפניות לאגף שוק ההון, הכרענו שיש להשיב את הכספים שנגבו ממבוטחים ממועד תחילת הפוליסה ואנחנו שוקלים להכריע באופן גורף ועקרוני בנושא זה".

את הביקורת החריפה הזו הטיחה היום (ד') המפקחת על הביטוח באוצר, דורית סלינגר, כנגד הגופים המוסדיים ביחס לאופן ניהול מכירות ישירות - שהולך ונהפך למוכר יותר ויותר בענף הביטוח. היא הדגישה כי "אנחנו רואים תופעות מסוג זה בחומרה רבה ואנחנו נוקטים בימים אלה פעולות קשות כנגד מי שהטעו לקוחות באופן זה", והוסיפה שמבחינתה "זו הטעיית לקוחות. הטיפול בזה תהיה בקרוב".

סלינגר, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, אמרה את הדברים בוועידת הסוכנים והיועצים ה=9 של עדיף ובית הספר לכלכלה במסלול האקדמי המכללה למנהל בשנת 2015. בפתח דבריה היא אמרה כי "אמנם לשר האוצר יש משימות גדולות על הפרק כיום, אבל, הוא מייחס חשיבות רבה לעשייה בתחום הפיננסים הכולל, וגם לתחום שתחת אחריות האוצר - הביטוח והפנסיה".

לדבריה, " אנחנו סבורים שטובת המבוטח והחוסך מחייבת הסתכלות הוליסטית על מערך היחסים והקשרים המתחילה בשלב ההצטרפות לביטוח ואולי אף לפני כן בשלב השיווק, ממשיכה לשלב החיסכון או תקופת הביטוח, שעשוי להימשך שנים ארוכות אם מדובר למשל בביטוח חיים או בביטוח בריאות ומסתיימת בעת המימוש של הביטוח אם במקרה של אירוע ביטוחי או במקרה של פרישה. במקרים של פרישה הליווי של חברת הביטוח או של קרן הפנסיה ממשיך אף מעבר לאירוע הפרישה בפועל". לאור זאת, אמרה, "נעשה כל שביכולתנו על מנת להבטיח לפרט מוצרים שקופים, התנהלות הוגנת ומחירים תחרותיים כדי להבטיח ביטוח הוגן וחסכון פנסיוני ראוי".

היא התייחסה בדבריה גם להחלה הצפויה בקרוב של המודל החכ"מ (הצ'יליאני) בשוק המקומי - במסגרתו הסיכון בתיק המוסדי יירד בהאמה לגיל החוסך. "אנו מודעים לאתגר ביחס להשקעת המבוטחים לאחר הפרישה, אגב התארכות תוחלת החיים ובהינתן סביבת הריבית שכרגע נמוכה נמוכות עם ציפיות להתחלת העלאתה בקרוב. יש אתגר בנושא זה, שאינו פשוט, ועל חברות הביטוח לבחון מה הסיכון בנכסי ההשקעה". "זהו אתגר לא פשוט ועל הגופים המוסדיים להתייחס לכך".

ביחס לסוגיית הניוד של פוליסות ביטוחי החיים עם מקדם תוחלת החיים המובטח, תוך שמירה על המקדם המובטח, אמרה ש"נרצה לאפשר ניוד של מקדמים מובטחים, אבל גם לוודא שהחברות יוכלו לעמוד בהבטחה שלהם. ניתן מענה מאוזן לצורך בניוד והפחתת דמי הניהול, אך גם להבטיח שמי שמבטיח יוכל גם לקיים".

ביחס לתזכיר החוק שאמור לאפשר לבתי ההשקעות לשוק הקצבאות אמרה כי "זה טוב לשוק ולמבוטחים. בתי ההשקעות יכולים לתת ערך רב לחיסכון טווח בינוני, כמו וליסות ההשקעה של חברות הביטוח, ואנו בוחנים זאת. חברות הביטוח עושות זאת ויש מקום שגם בתי ההשקעות יעשו זאת", אמרה ואישרה את חשיפת "גלובס" בנושא.

עוד היא התייחסה לכך שהחיסכון שייך לעובד "ולא למישהו אחר. לא למעסיק של החוסך ולא לאף אחד אחר. נקדם זאת בכל העוצמה. החיסכון הפנסיוני הוא של העובד". היא שבה והדגישה שעל המעסיק מוטלת האחריות לפעול לטובת לקוחותיו בהיבט הפנסיוני "משיקולים של טובת העובד בלבד, ללא שיקולים זרים".

אריה אברמוביץ, נשיא לשכת סוכני ביטוח, השתתף אף הוא בוועידה ואמר כי "הנושא הראשון במעלה שעלינו לטפל בו הוא הגינות. בין כולם - חברות, סוכנים, רגולציה ולקוחות. אבל, אין הגינות בלי שקיפות. אי אפשר לעשות יותר עסקים בהחבא. וזה נכון גם לביטוח. על חברות הביטוח והסוכנים לעבוד ביתר שקיפות למול הלקוחות. אנו עומדים בפתחו של שינוי גדול בענף הביטוח כולו - הפרדת העמלות לסוכנים מדמי הניהול שמשלם הלקוח הוא המבחן הגדול ביותר. זה נכון ללקוחות, לסוכנים וגם לחברות".