התייחסות ראשונה של מונופול הגז למתווה להסדרת משק הגז שנחשף השבוע: גדעון תדמור, יו"ר דלק קידוחים ומנכ"ל אבנר מקבוצת דלק , אמר היום בפאנל "עלות תועלת ברגולציה - סקטור הגז כמשל" כי ההתנגדות למתווה הגז נובעת מפופוליזם ומונעת משקרים שמופצים לכאורה בתקשורת.

"כשאתה רוצה להרוויח הון פוליטי, אתה מתחיל לחזור על סיסמאות קליטות", אמר תדמור. במקום לנהל שיח מקצועי, לדבר על הנתונים ועל העובדות, משמיעים סיסמאות חסרות בסיס".

לפי הערכות, הרוויח תדמור עשרות רבות של מליוני שקלים על מימוש אופציות במניות גז, ומחזיק באופציות למאות מיליוני שקלים נוספים.

תדמור הוסיף: "עבור שותפויות הגז המתווה המתגבש הוא בבחינת הסכם של 'אין ברירה'. נאלצנו להסכים לו. ההסכם כולל עבורנו גזירות קשות וחסרות תקדים בעולם. מצער מאוד שהעתיד האנרגטי שלנו נהפך לכלי ניגוח פוליטי. ההחלטות צריכות להיות מבוססות על שיקולים מקצועיים ולא פוליטיים.

"מכריחים אותנו למכור שלושה מתוך ארבעה מאגרים שגילינו, וזה נראה לכולם בסדר. זה הדרך שבה נעודד ונשכנע משקיעים חדשים להגיע לישראל? מה המסר שאנחנו מעבירים? תגיעו, תזיעו, תשקיעו, ואם תמצאו אנו נאלץ אתכם למכור.

"מתנהל מסע הסתה והשמצה אלים ורווי שקרים נגד תעשיית הגז והעומדים בראשה. מי שמארגן את ההסתה עושה זאת ממניעים פוליטיים טהורים, מתוך רצון לנגח את הממשלה. מחירי הגז בישראל הם מהנמוכים בעולם המערבי, וזאת עובדה שעליה מסכימים מומחים מהארץ ומחו"ל.

"המתנגדים עושים שימוש מניפולטיבי במספרים כדי לחזק את הטענות השקריות שלהם. לא צריך להיות מומחה כדי לזהות שיש כאן מאבק פוליטי של חלקים בשמאל נגד הממשלה. יש גורמים פוליטיים, ואני חושב שכולם כאן יודעים למי הכוונה, שלא בוחלים בהפצת שקרים ואיומים, ובהטחת האשמות חסרות בסיס נגד התעשייה והעומדים בראשה, גם במחיר פגיעה אנושה בתעשיית הגז הישראלית.

"האמת שונה בתכלית: אם מפחיתים ממחירי הגז של 5.45 דולר ליחידת אנרגיה את השקעות העתק של כ-4 מיליארד דולר, את עלויות ההפקה, המיסים, התמלוגים, היטל שישנסקי ומימון אנו נותרים עם פחות מדולר רווח ליחידה. חלק המדינה מהתקבולים לאחר ששינסקי הוא חסר תקדים - יותר מ-60%!".

תדמור התייחס לטענות על מחירי הגז ואמר: "השקרים שנשמעים בתקשורת אודות תשואת פרויקט תמר בלתי נתפסים. זו פשוט מניפולציה. יש פה פיקוח על מחירים דה פקטו. זה נראה כמו ברווז, הולך כמו ברווז, ומגעגע כמו ברווז - זה ברווז. לגבי שיעור התשואה שלנו, מדובר בשיעור של כ-20%. גם ששינסקי העריך בדוח שלו שיעור תשואה של כ-18%. אם נסתכל על העולם, שאין שם בעיות גיאופוליטיות, התשואה הממוצעת במים עמוקים הם עשרות אחוזים".

תדמור עקץ את המתנגדים למתווה ואמר: "יש כאן ממשלה שרוצה לקדם את תעשיית הגז, ובוודאי שיש כאן ראש ממשלה ושר אנרגיה שמבינים את החשיבות הכלכלית והמדינית האדירה של התעשייה הזאת לישראל ולכלל האזרחים. אבל, יש קבוצה לא גדולה, אבל צעקנית במיוחד, שמוכנה להרוס את התעשייה בשביל עוד כותרת בעיתון, ועוד סטטוס ציני בפייסבוק או ציוץ אירוני ומגניב.

"להזכירכם: אלה אותם אנשים שעיכבו את פיתוח פרויקט תמר בלמעלה משנה; אותם אנשים שיצאו להפגין נגד מתקן הקבלה בצפון; אותם אנשים שאצו רצו לבג"צ אחרי ועדת צמח רק כדי לדחות את קבלת המסקנות בפרק זמן של למעלה מחצי שנה; אותם אנשים שיצאו נגד הממונה על ההגבלים עסקיים בסיבוב הקודם ואלה אותם אנשים שגרשו מכאן את חברת וודסייד האוסטרלית ועכשיו הם מתנגדים למתווה שהניחה הממשלה בפני הציבור.

"לנו, לעומת זאת, יש אחריות למדינה, לתעשיית הגז ולבעלי מניותינו ולכן נמשיך להיות מחויבים לפיתוח התעשייה, הרחבת תמר ולפיתוח לוויתן, כפי שפעלנו עד היום, באחריות ובמקצועיות. אפילו אנשי המקצוע של רשות ההגבלים תומכים במתווה. למעט אדם אחד יחיד ברשות ההגבלים העסקיים כולם מסכימים למתווה הגז. enough is enough".

הדברים נאמרו במהלך פאנל שהתקיים בכנס השנתי של איגוד החברות הציבוריות בשיתוף משרד גולדפרב זליגמן ופירמת הייעוץ BDO זיו האפט.

האוצר: לא התקפלנו

גם ביני זומר, מנכ"ל נובל אנרג'י ישראל, הגיב היום לראשונה למתווה ואמר: "התשואה שלנו בתמר היא נורמטיבית. התשואה על מאגרים כאלה בעולם היא בין 18%-25%". אם מסתכלים על הדוח של IHS שהיא חברת ייעוץ רצינית בינלאומית נכתב שם שהמחיר הוא סביר".

כאשר נשאל זומר אם יעמוד בלוחות זמנים בפיתוח לוויתן, ענה: "אנחנו רוצים לפתח את זה ומתחייבים לפתח את זה. אבל אנחנו קודם צריכים למצוא דרך לממן את הפרויקט הזה של 10 מיליארד דולר, וגם לחתום על חוזים. עד שהממונה על ההגבלים חזר בו מההסכם איתנו, השקענו 20 מיליון דולר כל חודש בפרויקט לוויתן".

רכזת האנרגיה באגף התקציבים במשרד האוצר, עדי חכמון, טענה כי "המדינה לא התקפלה מול דלק ונובל. בסך הכל אני שמחה מהמכלול. המדינה מקבלת הבטחה שנובל תפתח את לוויתן עד יולי 2019. בנוגע למחירים - רמת מחירים של 3 דולר הוא לא ריאלי. במתווה הנוכחי, החברות מתחייבות להציע ללקוחות את מחירי הייצוא".

דרעי: לבחון את מתווה הגז

שר הכלכלה והשר לפיתוח הנגב והגליל, אריה דרעי, דורש לעשות שינויים במתווה הגז שיועבר אחרי השימוע הציבורי לאישור הממשלה. בסיור שקיים היום ביישובי עוטף עזה עם ראשי משרד הכלכלה, ראשי המשרד לפיתוח הנגב והגליל וראשי הרשויות באזור, אמר דרעי, כי "נושא הגז הוא מאוד מורכב. אני חשבתי - ואני חושב גם נכון להיום - שזה נושא שהציבור חייב להיות חשוף אליו, הממשלה חייבת להיות חשופה אליו והכנסת חייבת להיות חשופה אליו. זה לא נושא שגומרים בקבינט, ולא נושא ששר אחד, שיהיה גם גדול ובעל מידות כמוני (באירוניה), ייקח את זה על כתפיו".

דרעי הוסיף, כי "צריך שכולם יישאו בנטל הזה. אני גם חלק מהדבר ואני לא בורח מאחריות, אבל חברות הגז צריכות להיות חשופות מול כל גופי הממשל ולשמוע את ההערות שלהם. אף אחד לא אומר שהמתווה הוא טוב. גם אלה שמגנים על המתווה אומרים שזה הרע במיעוטו בנתונים הקיימים. אל תשכחו שאת הגז בלווייתן גילו ב-2009 ומאז שש שנים הלכו לאיבוד. אנחנו באים עכשיו להציל את מה שאפשר להציל. בנתונים האלה המתווה הזה יכול להיות טיוטה לדיון, ככה אני רואה אותו. אני לא רואה אותו סוף פסוק ויש שינויים שצריך לעשות בו: הפיקוח, ההשגחה, היציבות של המחירים, גובה המחירים ועוד דברים אחרים. מה שיכול לעשות הכי טוב לכך - זו החשיפה. זו דעתי, וזה מה שעשיתי. זה לא היה קל וגם לא נעים, אבל אני מאמין שבסוף יודו ויגידו לי שזו הדרך הנכונה. ייקח עוד חודש, לא יקרה שום דבר".

בדיון במשרד הכלכלה הבוקר אמר דרעי, כי "אני שמח שהתקבלה החלטה שמציגה בשקיפות מוחלטת לציבור וכמובן לחברי הכנסת את מתווה הגז במלואו. אני משוכנע כי לאחר שמתווה ההסכם עם חברות הגז יוצג בפני אזרחי ישראל והעולם כולו, יהיה קל יותר לקיים דיון ציבורי בנושא שיש לו משמעויות ביטחוניות, מדיניות וכלכליות רחובות לכל אחד מתושבי המדינה".

תדמור התייחס לאפשרות שהמתווה יעבור שינויים ואמר: "הסכמנו למתווה הנוכחי הספציפי הזה למרות שהוא קשה עבורנו. אבל הסכמנו לזה כל עוד זה יהיה המתווה. לא נהיה מוכנים לעשות עוד צעד משמעותי. אני יוכל לומר שהמתווה הנוכחי שהוצג הוא המתווה הנוכחי לו אנחנו מחויבים והוא בלבד".

זומר הוסיף בהקשר זה: "מי שחושב שנגיע לשימוע ציבורי ויהיה בופה שכל אחד יוכל לקחת מה שטוב לנו ולהשאיר לנו מה שרע - טועה. מי שמציע את זה לא עשה שיעורי בית על עלות-תועלת".

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, התייחס לנושא הגז היום (ה') בכנס איגוד החברות הציבוריות בשיתוף BDO זיו האפט וגולדפרב זליגמן, ואמר כי "בישראל מרבים ברגולציה עד שמשקיעים בורחים מפה. חייבים לפתח את ליוויתן".

לדברי גפני, "הכנסת הופכת להיות יותר ויותר חברתית, אפילו נתניהו הופך להיות חברתי - שזה באמת המשיח הגיע. כשמדברים על חברתי, מתחילים לחשוב על העובדה שנתנו את אוצרות הטבע לקבוצה קטנה, בשעה שנמצאים אנשים בשכונת הארגזים - ואנחנו מתחילים לחשוב, הגז זה שלנו, של אזרחי המדינה".

"נושא הגז הוא אחד המקרים הבודדים שהלכתי עליהם לבג"צ, לא נתתי לגעת במסים שהם צריכים לשלם, זה משאב שלנו, זה שחברות הגז צריכות להרוויח זה בסדר, הפרופורציה צריכה להיות מתאימה לכסף שמפיקים. אני סבור שצריך להשאיר את הגז כאן, אני אומר לחברים שלי, צריך לפתח את המאגר ולא לבטל אותו, לי אין אינטרסים לא כספיים, האינטרס שלי הוא טובת הציבור".