חבריו של תנ"צ ברכה: "הוא היה מדוכא שבוע, גמור, עלה נידף"

חבריו של ראש יאח"ה שהתאבד: "הוא כבר לא יכול היה לעמוד מול הפרץ. מי שדחף אותו למקום הזה, יודע. איך הם ישנים בלילה?"

הלם, תדהמה וזעם בסביבתו הקרובה של תת-ניצב אפרים ברכה, מפקד היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה (יאח"ה), ששם קץ לחייו הבוקר (א'). רבים ממקורביו מפנים אצבע מאשימה לעבר "בעלי אינטרסים" שהעלו טענות כלפי יושרתו של ברכה, ובראשם תומכיו של הרב יאשיהו פינטו.

"פגשתי את אפרים לאחרונה בטקס הפרידה מהמפכ"ל יוחנן דנינו ביום שלישי, וניסיתי לעודד אותו. הוא היה תחת מתקפה מאוד קשה יותר מדי זמן, וראו על פניו את תחושותיו לאורך תקופה, אבל ביום שלישי הוא היה גמור. הוא היה מדוכא. עלה נידף. אם היית דוחף אותו עם האצבע בנגיעה קלה, הוא היה נופל שדוד. הוא היה חסר חיים, חסר ביטחון, הדיבור המהוסס שלו הפך לגמגום שבלט עוד יותר, וכאב לי לראות את חברי ככה" - כך מתאר חבר קרוב של ברכה את פגישתו האחרונה עמו בשבוע שעבר. "נעשה נגדו מסע צלב. דמו מרוח על ידיהם של אנשים רבים. הוא לא בהכרח צדיק, אבל הוא היה קצין הגון וישר, ולא הייתה סיבה להעלות אותו על הצלב, גם אם מעד, אבל זה מה שעשו לו, עד שהוא נשבר. חבל שלא זיהיתי את הדבר הזה שמתחולל בנפשו. אני מצטער שלא שמתי לב. לא ידעתי שכוחותיו כלו".

חבר נוסף של ברכה אף הוא כואב את האובדן ואומר, כי "כשאיש דתי שולח יד בנפשו ויודע שזה נגד ההלכה, ולא חושב על ילדיו הקטנים ומשפחתו, מתחולל בראשו משהו קשה מנשוא. הוא כבר לא יכול היה לעמוד מול הפרץ שזרם נגדו. מי שדחף אותו לא בצדק למקום הזה, יודע את זה. איך הם ישנים בלילה? איך?".

"ראיתי את הדיכאון בעיניו"

בקהילה המשפטית ובשורות המשטרה הוכו היום בתדהמה בעקבות התאבדותו של מי שנחשב על-ידי רבים בקרב רשויות האכיפה לחוקר המחונן ביותר של העשורים האחרונים. לדברי גורם בקהילה המשפטית, "המקרה הזה הוא עוד הוכחה כואבת לכך שמילים הורגות. באיזו מהירות כותבים דברים קשים וחמורים על בנאדם, בשמה של זכות הציבור לדעת - זה דיני נפשות ואף אחד לא מבין את זה עד למקרים כואבים כאלה".

עו"ד ששי גז, שעבד מול ברכה מזה כמה עשורים, מתאר עד כמה קשה החקירה ועצם העלאת החשדות עבור שוטרים וגורמים משורות מערכת האכיפה. "אני מייצג לא מעט קציני משטרה הנחקרים. דווקא הם שנמצאים כל הזמן מהצד השני ואחראים על אכיפת החוק, הם הכי מתקשים בחקירה. העובדה שאתה פתאום נמצא בצד השני, כנחקר, והחברים שלך רואים אותך שם קשה לך לעמוד בזה. הם חזקים מול נחקרים, רוצחים, גנבים והכל, אבל שכשחוקר מספר אחת הופך לנחקר ורצות עליו שמועות הוא מתקשה לנשום. ממש ככה. אין לו אוויר".

גם גז פגש את ברכה בטקס הפרידה מהמפכ"ל דנינו ביום שלישי האחרון, ונדהם ממצבו הקשה. "כששאלתי אותו 'מה שלומך?', הוא שאל אותי 'למה אתה שואל?'. הופתעתי. תמיד שוחחנו בנעימות ודרשנו אחד לשלום השני. הפעם הוא היה רגיש לשאלה מה שלומך. ראיתי את העצבות והדיכאון בעיניים שלו. הוא אמר 'הכול בסדר', אבל עמד בצד, ופניו היו נפולות. לא יכולתי לשער מה יקרה. כשאדם דתי מתאבד, כזה שיודע שהתאבדות תוציאו אותו מחוץ לגדר, זה צעד קיצוני ביותר, אבל הוא היה אחראי על שלטון החוק, כולם במערכת אכיפת החוק העריכו אותו, ומספיקה המחשבה שהאנשים האלה שסביבו יביטו בו בצורה אחרת בשביל לשבור אדם כזה". לדברי גז, "כולם היום צריכים לעשות חשבון נפש. כל מי שהפיץ עליו שמועות ועוד אנשים שיודעים שנטלו יד בדחיפתו למעשה".

"דמו על ידיהם של רבים"

חבר קרוב של ברכה מעריך לאור שיחותיו האחרונות עמו, כי לפרשה האחרונה שהתפרסמה - במסגרתה נטען כי הדליף חומר חקירה לעיתונאי - היה חלק בדחיפתו של ברכה לקצה. "הסיפור האחרון של העברת האינפורמציה על שרה נתניהו, אם יש בסיס לזה, זו פעם ראשונה שהוא הרגיש מצוקה אמיתית, שהוא לא יכול היה לעמוד בפני חקירת מח"ש מבלי להרכין ראש. הוא ידע שעומדים להזמין אותו לחקירה בימים הקרובים ולהציג לו הודעות שלו והתכתבויות בהקשר הזה".

לדברי אותו חבר, "בשנים האחרונות לא ירדו ממנו. היו קבוצות תמיכה שהתארגנו נגדו, אבל זה לא שבר אותו עד היום. הוא זכה לחיבוק חם מהמפכ"ל , מהיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ומבית המשפט העליון, אבל אז הגיעה פרשה חדשה, והוא הבין שכאן זו פעם ראשונה שזו לא מילה כנגד מילה אלא עיתונאי שמסגיר את המקור שלו - אותו. הדברים האלה פוגעים בנפשו של אדם. הדם שלו על הידיים של הרבה אנשים. אנחנו חיים בחברה עלובת נפש. אני מעריך שזו פעם ראשונה שהוא מצא את עצמו בפינה. הוא לא רצה לשקר. ייתכן שהוא הבין שהוא חצה איזה קו קטן, אולי הדליף מידע. כולם עושים את זה, מקטן ועד גדול - מהמשטרה, דרך בתי המשפט ועד ראש הממשלה - מכול מקום מדליפים את מה שרוצים, אבל הוא כנראה נתפס והבין שהוא חייב לפרוש בגלל זה".

מפקדו הראשון של ברכה וחברו הקרוב, רפ"ק בדימוס אשר הרפז, לשעבר ראש מפלג תשאול בימ"ר ת"א, מספר: "לי הייתה הרגשה שמשהו כזה עלול לקרות. הוא באמת אדם רגיש ודיברתי עם כמה עמיתים שעובדים איתו, ראשי זרועות בלה"ב, וניסיתי ברמזים להעביר להם שישימו עליו עין. כי הכרתי את הרגישות שלו". הרפז מפנה אצבע מאשימה כלפי תומכיו של הרב פינטו: "חבל לי מאוד, שעוד כמה חודשים יכתבו שכול החשדות נגדו לא היו ולא נבראו. הכול הגיע ממאמיניו של הרב הראשי יאשיהו פינטו ולוביסטים שעשו הכול כדי לפרסם ולהכפיש. אני לא אתפלא אם היו כל מיני קונספירציות בנושא. הם ניסו להכפיש אותו בחקירה הראשונית של פינטו, והיועץ המשפטי לממשלה מנע חקירה, כשהבין שזה לא נכון".

הרפז מספר על ברכה כי "היושר שלו היה מעל לכל ספק. אפרים לא היה שותה כוס מים אצל החשודים. הכול היה בנושא מקצועי, במסגרת החקירה, גם אם היה מדובר בעד מדינה, כמו עם הרב פינטו. אנשים לא ידעו שהוא אדם מאוד רגיש, ולכן כל זה קרה".

"הגיעו מים עד נפש"

למפקד ימ"ר ת"א לשעבר, מרדכי ליבר, יש בטן מלאה על התקשורת, שלדבריו נוצלה והושפעה, גם במחיר של עבירות פליליות. "ברור לחלוטין, כי במקרה שלו, התקשורת ביצעה את תפקידה כמו שהייתה צריכה לבצע. היא הייתה כלי בידי פינטו וגם אחרים שהשתמשו בתקשורת. אם לוקחים אדם וחוקרים אותו והתוצאה של החקירות הוא שהוא נקי, ועדיין ממשיכים לכתוב את אותם הדברים עליו - זה לא דבר מקרי. זו מערכת שלמה שהופעלה נגד האיש וזה בושה וחרפה. ואני מדבר על כל אמצעי התקשורת שיצאו נגדו בתקופה האחרונה.

"אני אהיה מאוד מופתע אם משהו מכל הלכלוכים שאמרו עליו היה נכון. אם הוא כבר עשה טעות אחת בכל שירותו במשטרה, שאני מאוד התפלאתי על זה, איך שהוא נדבק לכל הפינטו ולכל הבאבות האלה, הוא היה איש מאוד תמים וישר. וזה כנראה היה בעוכריו. מקרה עצוב".