שוק המניות הסיני ממשיך היום (ד') בצניחה חופשית כאשר הבורסה בשנגחאי נופלת בכ-4% בעוד מדד ה-CSI 500 משלים ירידה של כ-37% בפחות מחודש. רוני יונסיאן, מנהל מחקר ני"ע זרים בלאומי שוקי הון מציין בהקשר זה כי הפעולות שנקט לאחרונה הממשל הסיני במטרה לבלום את המפולת בשוק המניות כשלו, אך עדיין ללא ברור מה ההשפעה של הנפילות בסין על השוק הגלובלי.

יונסיאן מציין כי למעשה לא הייתה קורלציה בין הראלי האחרון בשוק המניות הסיני לכלכלה הריאלית של המדינה, שממשיכה להאט כבר כמה שנים ברציפות. "גרף המניות מנותק לגמרי ממה שקרה", לטענתו.

הוא מסביר כי הטריגר לראלי האחרון בסין היה ההערכות על הכנסת מדדי המניות הסיניים המקומיים למדדים הגלובליים, ופתיחת השוק הסיני למשקיעים זרים. "כאשר מחירי הבתים החלו להתקרר המשקיעים חיפשו חלופה, ומצאו אותה במדדי המניות הסיניים. גורם נוסף שתמך בשוק המניות הסיני היה הפחתות הריבית, שכמו בכל מקום אחר בעולם, עודדו לקיחת סיכונים", לדבריו.

הממשל הסיני לא נשאר אדיש למפולת בשוק המניות ונקט במספר פעולות במטרה לבלום אותה, אך ללא הצלחה יתרה. יונסיאן מסביר כי "הממשל הסיני מפעיל את כל התותחים הכבדים - אך לא מצליח לתמוך בשוק המניות". הצעדים האחרונים היו, בין היתר, חקירה שנפתחה בטענה ל "מניפולציות במסחר במניות", כאשר עיקר הבדיקה תתמקד במכירות בחסר. בנוסף הוגבל המסחר היומי בחוזים על המדדים, הכלי העיקרי באמצעותו ניתן לבצע שורט על המניות בסין. בנוסף לצעדים אלו סין הפחיתה ריבית, הפחיתה את עמלות המסחר בניירות ערך, והפחיתה את קצב ההנפקות הראשוניות.

האם השוק הסיני עדיין יקר?

יונסיאן מנסה לענות על השאלה האם המדדים בסין עדיין יקרים: "מדד ה-CSI 300 נסחר במכפיל רווח של 17.16, מכפיל מדד ה-Shanghai A-Share הוא 18.96 בלבד. לכאורה מכפילים סבירים, הדומים למכפיל ה-S&P האמריקאי, אלא שהמכפיל המדדי משקר", לטענתו.

"גם אחרי המימוש שהיה מאז ה- 15 ליוני, של כ-25%, המכפיל החציוני בסין כיום הוא מעט יותר מכפול מאשר זה של מדדי המניות המובילים בעולם", מציין יונסיאן. "העובדה שגם כאשר הממשל הסיני מפעיל את כל התותחים הכבדים שלו ועדיין לא מצליח לתמוך בשוק המניות המקומי לא מסמנת טוב לבאות. מחירי המניות הגבוהים והתקררות הכלכלה הסינית תומכים גם הם במגמה השלילית".

ומה באשר ההשפעה של המפולת בסין על העולם? יוסניאן טוען כי "מוקדם עדיין לקבוע עד כמה תשפיע המפולת הסינית על העולם. על פניו, נראה שזו תופעה מקומית יותר מאשר גלובאלית. יותר מ- 3 טריליון דולר נמחקו בשבועות האחרונים משוק המניות הסיני (אלא שקודם נוספו כ- 6 טריליון). לשם השוואה, שווי המניות המצרפי במדד ה-DAX הגרמני הכולל את 30 החברות הגדולות בגרמניה הוא קרוב ל-1.3 טריליון דולר. סימנים להשפעת המפולת הסינית על נכסים אחרים בעולם, ניתן לראות במטבע האוסטרלי, הנחשב לברומטר טוב לכלכלה הסינית, אשר איבד מערכו כ-4.6% מאז ה- 18 ליוני השנה".