חשד: רופאה "שילמה" שכ"ד ע"י הזרקת בוטוקס לבעלי הנכס

רשות המסים ערכה פשיטות-פתע על בתיהם ועסקיהם של רופאים בתחום הפלסטיקה והזרקת הבוטוקוס, במסגרתן התגלו העלמות מס בהיקף של מיליוני שקלים ■ מדריך ומחשבון - מס על שכר דירה

זריקה בוטוקס / צלם: thinkstock
זריקה בוטוקס / צלם: thinkstock

רופאה מאזור הצפון שהודתה בעבירות מס ונהגה "לשלם" שכר דירה באמצעות הזרקות בוטוקס לבעלי הנכס; רופאת משפחה מאזור פתח-תקווה נתפסה עם ציוד הזרקת בוטוקס בשווי מאות אלפי שקלים וטענה כי הזריקה את כולו לעצמה; ורופאה שניכתה הוצאות משפטיות בהיקף של כחצי מיליון שקל עבור מכירת דירתה בקיסריה - הרופאות הללו ורופאים אחרים נתפסו על-ידי רשות המסים במסגרת פשיטות-פתע שביצעו פקידי מע"מ על בתיהם ועסקיהם של רופאים בתחום הפלסטיקה והזרקת הבוטוקוס, במסגרתן התגלו העלמות מס בהיקף של מיליוני שקלים.

משרדי מע"מ בכל רחבי הארץ ניהלו בשבוע האחרון מבצע ביקורות רחב-היקף בקרב למעלה מ-250 רופאים פרטיים, תוך התמקדות ברופאים המתמחים בהזרקות בוטוקס.

על-פי הממצאים הראשוניים של המבצע, התגלו ליקויים חמורים אצל 36% מהעוסקים שבוקרו, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. לעסקים אלה יוצאו בהמשך שומות מס בהתאם להעלמות המס של כל עוסק.

הפעילות, שנערכה לאחר איסוף מידע מודיעיני וכללה הוצאת צווי חיפוש בעסקים ובבתים של חלק מהעוסקים, בוצעה בשיתוף יחידות החקירות של רשות המסים, משטרת ישראל ומשרד הבריאות.

ממצאי הפשיטות העלו כי מדובר בשוק פרוץ ומועד לפורענות מס. בחלק גדול מהמקרים נמצא כי הרופאים דיווחו לרשות המסים על הכנסות הנמוכות משמעותית מהכנסותיהם בפועל, וכי לא הוציאו חשבוניות עבור שירותים שנתנו.

כך, כאמור, במהלך חקירתה של רופאה מאזור הצפון שהודתה בעבירות אלה, התברר גם כי נהגה "לשלם" עבור שכירת קליניקה באמצעות מתן הזרקות בוטוקס לבעלי הנכס.

במקרה אחר מצאו עובדי מע"מ מסמכים בביתה של רופאת משפחה מאזור פתח-תקווה, המעידים על רכישת בוטוקס וחומצות הילרוניות המשמשות בהליכים קוסמטיים בשווי של מאות אלפי שקלים ובכמות המספיקה לביצוע מאות הליכים, כאשר הרופאה טענה כי הזריקה אותם כולם לעצמה.

עוד "נתפס" רופא שיניים, שהינו בעלים של קליניקה המעסיקה כ-10 עובדים ביישוב באזור ירושלים, אשר הודה במהלך החקירה כי העלים קניות בסך של כמיליון שקל של שתלים וחומרים דנטליים, וכן לא דווח על עסקאות. בתיק התגלו ממצאים ראשוניים בסך של 3.3 מיליון שקל, ספריו נפסלו, ונפתח נגדו הליך פלילי.

תופעה חמורה שנתגלתה אצל רופאים בכל האזורים היא ניכוי הוצאות אישיות והצגתן כאילו היו הוצאות של העסק המותרות בניכוי, בהיקפים של מיליוני שקלים על חשבון משלם המסים.

כך, רופאה מאזור המרכז ניכתה הוצאות משפטיות בהיקף של כחצי מיליון שקל עבור מכירת דירתה בקיסריה; רופא שיניים מאזור חיפה קיזז באופן שוטף הוצאות פרטיות כגון רכישת מוצרי מזון בסופרמרקט למשפחתו, אכילה במסעדות ובתי-קפה ואף את חשבון הטלוויזיה בכבלים; ואילו רופא פנימאי מאזור טבריה הסביר כי "נאלץ" להשמיט למעלה מחצי מיליון שקל מהכנסותיו על מנת לממן את הליך הגירושים שלו.

בנוסף לרופאים, המבצע התמקד גם בספקים לענף. באחד מהמקרים נעצר ושוחרר בערבות אחד מהספקים הגדולים בארץ של ציוד רפואי בתחום האסתטיקה - גבריאל חנני מראשון-לציון, בחשד שהבריח ארצה ציוד רפואי קוסמטי במטרה לחמוק מתשלום מס.

במקרה נוסף, עובדי משרד מע"מ עכו, בשיתוף חוקרי מכס ומע"מ חיפה ומשרד הבריאות, פשטו על מפעל יצרני העוסק בתחום היצוא של חומצות הילרוניות מצוידים בצווי חיפוש, בעקבות מידע מוקדם. במהלך חיפוש שנערך במפעל התגלו חומרים ומסמכים רבים, מתוכם עלה כי קיים פער של מיליוני שקלים בין העסקאות המדווחות בשיעור אפס לבין היצוא בפועל של המפעל, דבר המעלה חשד כבד כי החברה מכרה מוצרים רבים בארץ, אך דיווחה עליהם כיצוא לחו"ל על מנת להימנע מתשלום מע"מ.

כחלק מהמבצע נערכה על-ידי כל משרדי מע"מ והיחידה הארצית לאכיפת הגבייה ברשות המסים גם פעילות כלל-ארצית לגביית חובות (לא בענף הרפואה), במהלכה נגבו מחייבי מס קרוב ל-100 מיליון שקל, ועוקלו 71 רכבים של חייבים שלא הסדירו חובם.

המבצע נערך כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים להגברת פעילות האכיפה ולשיפור כושר ההרתעה, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח שמטרתם להביא לדיווחי וגביית מס אמת ולהגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.

"הפחדה פלילית"

בקרב המייצגים ומומחי המס סבורים כי מדובר במבצע שהיה צריך להתנהל במישור השומות האזרחיות ולא לעבור לפן הפלילי.

עו"ד אורי גולדמן ממשרד גולדמן, המלווה עשרות מנתחים פלסטיים ורופאים בהליכי שומה, מבקר את המבצע ואומר: "לעתים ישנן מחלוקות אזרחיות עם רשות המסים לגבי הוצאות שונות שהעוסקים במקצועות אלה מעמידים ודורשים. ברור לחלוטין שיש להשאיר את המחלוקות הללו ברמה האזרחית.

עו"ד אלי סרור, המייצג את היצואנים ואת היצרנים, מסר בתגובה: "לצערי, מדובר בעוד צעד מיותר מבית היוצר של רשות המסים, וחבל שכך נעשה. יש לפתור את המחלוקות באופן יעיל ולא ליצור 'הפחדה' פלילית, אשר הנזק עמה רב בעשרות מונים על התועלת.

"ראשית מדובר בחשד מופרך מעיקרו, שהרי למרות כל החקירה הגלויה והסמויה לא נמצא כי המוצרים נמכרו בארץ, ולכן אין כל בעיה. נהפוך הוא - נראה שהם דיווחו לרשות המיסים יותר הכנסות ממה שהם הרוויחו.

"לצד זאת אציין כי משהתברר לי שרשות המסים תפסה את המחשב של החברה והחזיקה אותו בניגוד לדין ובניגוד להחלטה שיפוטית (מותר היה להם להחזיק או לתפוס מחשב של העסק מקסימום ל 48 שעות), ייאמר לזכותם של החוקרים כי מיד כשהבינו שעורך הדין המייצג של היצואן יודע שהם מחזקים שלא כדין במחשב, הם החזירו אותו לאלתר".