עופר נמרודי נפרד מ"שרה" ו"מירה"; אוהד מראני נפרד מהכשרה אנרגיה

החברה עדכנה על סיום תקופת הרשיונות בצמד הקידוחים הימיים, שבהם ירדו לטמיון 551 מיליון דולר

פחות מחמש שנים לאחר שעופר נמרודי הנפיק את חלום הגז שלו בחברת הכשרה אנרגיה לפי שווי אדיר של 830 מיליון שקל, מגיעה פעילות החיפושים שהעלתה חרס לסוף דרכה, לפחות בשלב הנוכחי. הכשרה אנרגיה עדכנה אמש על סיום תקופת רישיונות החיפוש בצמד הרישיונות המרכזיים שלה הנמצאים בים - "מירה" ו"שרה" - שבהם הושקעו כ-155 מיליון דולר, אשר ירדו לטמיון אחרי שלא נמצאה בהם תגלית גז.

הכשרה אנרגיה מציינת כי הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, החליט לא להאריך את תוקף הרישיונות, שבע שנים מהמועד המקורי מאז הענקתם. החברה מוסיפה כי לא התקבלה תשובת הממונה בנוגע לקבלת רישיון "גיא", בקשה שהוגשה בסוף 2014, ונועדה לשנות את גבולות הרישיונות ולאחדם לרישיון אחד. מלבד הכשרה אנרגיה, השותפים המרכזיים בקידוחי "שרה" ו"מירה" הם רציו, חברת אנרג'יאן ומודיעין אנרגיה.

על רקע סיום הפעילות, הכשרה אנרגיה, שבה מחזיק נמרודי באמצעות קבוצת הכשרת הישוב, דיווחה על התפטרותו של אוהד מראני מתפקידו כמנכ"ל החברה. לפי הערכתו של מראני, "עד אשר יוענקו רישיונות חדשים לחברה ותחודש הפעילות בתחום, בעלת השליטה בחברה, חברת הכשרת הישוב, אינה צפויה להמשיך להזרים כספים לחברה כדי לאפשר לה לשמר את היקף הפעילות וההוצאות הנוכחי".

מראני, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר, העריך בהודעת ההתפטרות שלו, כי "לאור הכללים החדשים שפרסם הממונה על ענייני הנפט, ולאור המגמה המסתמנת בתעשיית חיפושי הנפט והגז הימיים, החברה עלולה להימצא פרק זמן משמעותי ללא רישיונות נפט וגז".

מראני ציין, כי "מדיניות 'סגירת הים' הקיימת על-ידי משרד התשתיות הלאומיות מונעת קבלת רישיונות בים, ואינה מאפשרת לחברות בתעשייה להתפתח ולחדש את פעילותן". מאז מונה מראני לתפקידו באפריל 2010, ועד סוף 2014, עלות העסקתו בחברה הצטברה ל-1.75 מיליון דולר.

אולם הרווח העיקרי שהכשרה אנרגיה הייתה אמור לייצר למראני נמחק, בעקבות קריסת שווי החברה לאחר כישלון הקידוחים. במהלך פעילותה, ראשי הכשרה אנרגיה קיבלו אופציות ומניות הכשרה אנרגיה.

הרווח מהאופציות נשאר על הנייר

בחודש יוני 2011, סמוך לפרסום סקרים סייסמיים שפרסמה הכשרה אנרגיה, שוויה של הכשרה אנרגיה נסק לשיא של 1.5 מיליארד שקל, ושיקף רווח "על הנייר" של עשרות מיליוני שקלים לראשיה. מלבד נמרודי, השם הבולט מבין המתוגמלים ששווי החזקותיו בחברה "על הנייר" הגיע ליותר מ-30 מיליון שקל היה הח"כ אלי כהן, שטרם כניסתו לפוליטיקה כיהן כסגנו של נמרודי בהכשרת הישוב.

אולם כישלון הקידוחים כמעט איפס את שוויה של הכשרה אנרגיה, הנסחרת היום בשווי זניח של פחות מ-20 מיליון שקל, וכך גם כמעט והתאפס שווי החזקות הבכירים.