אריה דרעי מתקפל? יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל אמר היום (ג') בדיון בוועדה בנושא הגז הטבעי כי שר הכלכלה אריה דרעי מתכוון להגיש בקשה להפעיל את סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, ובכך למעשה לעקוף את סמכויות הממונה על ההגבלים העסקיים. עם זאת, דרעי טוען כי דבריו של כבל אינם נכונים.

המהלך מאפשר לעקוף את הממונה על ההגבלים העסקיים במקרים שמדובר בסוגיה מדינית או בטחונית. למעשה מדובר כאמור ב"ציר עוקף דיויד גילה" שיאפשר לממשלה להעביר את מתווה הגז השנוי במחלוקת.

"שר הכלכלה אריה דרעי, שר האנרגיה יובל שטייניץ ואבי ליכט בקשו להיפגש איתי. הם ביקשו להודיע לי ששר הכלכלה מתכוון להגיש לי בקשה להפעיל את סעיף 52", אמר היום כבל. "הם שאלו אותי מתי נזמן את הוועדה כדי לקיים איתה דיון. אבל אני מודיע, אנחנו לא נעשה שום דבר ואפעיל את כל הכלים העומדים לרשותי כדי להתמודד עם השאלה לכשתונח על שולחננו".

כבל הוסיף: "אם שר הכלכלה יניח את הבקשה לפי סעיף 52 מתייתר הדיון של העברת סמכויות במליאת הכנסת, במשמעות זו שיש מצב שבעצם הטענה הפרוצדורלית של ישראל ביתנו מתייתרת. זה לפי המידע הגלוי. שאלו אותי מתי בכוונתנו לזמן את הוועדה, לאחר שהמשנה ליועמ"ש אבי ליכט הציג את החלופות. הודענו אני והיועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד אתי בנדלר, כי מכיוון שהפעלת סעיף 52 היא ראשונית אז עד שלא יסתיים התהליך, דהיינו שימוע, ועד שהמתווה לא יהיה שלם - לא נעשה שום קיצורים. לא נביא זאת להתייעצות לפני שהממשלה תסיים את השימוע ותגבש מתווה סופי.

"הם ביקשו את דעתי, סברתי שאני לא יכול לתת תשובה מהרגע להרגע, אבל בוודאי שנצטרך לשקול כיצד לפעול. אני מודיע שאני רואה לנכון לפעול בכל הכלים העומדים לרשותי כדי להתמודד עם השאלה שתונח לפתחנו. זה מאוד משמעותי. יש בו שינוי גדול של סדר הדברים כפי שהתנהלו עד לרגע זה".

דרעי: לא מתקפל

דרעי, כאמו, מכחיש ופרסם את ההודעה הבאה: "כפי שהודעתי בעבר לממשלה, אני לא מוכן להפעיל את סעיף 52 ולפיכך הממשלה לקחה את הסמכות להפעלת הסעיף. לאחר שהכנסת לא אישרה את הודעת הממשלה בעניין, הסמכות להפעלת הסעיף נשארה בסמכות שר הכלכלה. ראש הממשלה נתניהו ושר האנרגיה שטייניץ הודיעו לשר דרעי כי הממשלה תאשר את המתווה, לאחר מכן יובא לאישור הכנסת ורק לאחר אישור מליאת הכנסת, אשקול האם להפעיל את סעיף 52.

"לא ביקשתי מח"כ איתן כבל לקיים התייעצות על סעיף 52. אתמול, בכנסת, התקיימה ישיבה בהשתתפותי עם השר שטייניץ, המשנה ליועץ המשפטי עוד אבי ליכט וחכ כבל ושם נבדקו לוחות הזמנים והאפשרויות המשפטיות הקיימות. צר לי שבתום ישיבה זאת בחר ח"כ כבל להודיע מה שהודיע ואף הבעתי כעת בפניו את מורת רוחי מתוכן דבריו".

איש המפתח

בחודש שעבר התכנס הקבינט המדיני בטחוני והחליט כי יש הצדקה להפעיל את סעיף 52 בחוק ההגבלים העסקיים, שעוקף את הממונה על ההגבלים. גם שר הכלכלה אריה דרעי אישר זאת, אולם הוא ויתר על הסמכות שניתנה לו להיות מי שיחתום על הסעיף, והחליט להעבירה לממשלה.

לכאורה לא היתה בכך בעיה, אולם על פי סעיף 31 (ב) לחוק היסוד, העברת הסמכויות חייבת לקבל קודם לכן את אישור הכנסת, וכאן התמונה הסתבכה מעט. ראש הממשלה בנימין נתניהו הבין כי לא יהיה לו רוב בכנסת ודחה את הדיון להעברת הסמכויות בממשלה.

כעת, מסתבר, דרעי יסתפק באישור הכנסת להפעלת סעיף 52 ולא את אישור הממשלה. הסיבה: מפלגת ישראל ביתנו הסכימה לאשר את מתווה הגז ועקיפת הממונה, אך לא להעביר סמכות העקיפה לממשלה.