כמה ירוויח מנכ"ל טבע מחודש ספטמבר - ואיזה בונוס יקבל?

טבע תעלה את שכרו של המנכ"ל ויגודמן ל-439 אלף שקל לחודש; יקבל בונוס של מיליון שקל ■ טבע מבקשת גם להפחית את התגמול לדירקטורים ב-30 אלף דולר לשנה לכל דירקטור

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

כמה ימים לאחר שהודיעה על רכישת החטיבה הגנרית של אלרגן, טבע הודיעה ביום שישי שהשיגה את המימון הנדרש לרכישה, וקיבלה התחייבויות משורה של בנקים לספק לחברה הלוואות גישור. טבע תרכוש את החטיבה בעסקה של 40.5 מיליארד דולר, מתוכם 33.75 מיליארד דולר שישולמו לאלרגן במזומן.

טבע עדכנה כי הבנקים - בנק אוף אמריקה/מריל לינץ', ברקליס, BNP Paribas, סיטי, קרדיט סוויס, HSBC, Mizuho Bank, מורגן סטנלי, RBC ו-Sumitomo Mitsui - התחייבו לספק לה עד 27 מיליארד דולר באמצעות הלוואת גישור להנפקת אג"ח לא מובטחות, וכן עד 6.75 מיליארד דולר באמצעות הלוואת גישור להנפקת הון מניות.

"אנו מעריכים את התמיכה הבלתי מסויגת שקיבלנו, אשר נובעת מהמאפיינים הכלכליים המשכנעים של עסקה זו", אמר איל דשא, מנהל הכספים של טבע. נזכיר, שהחברה צפויה לגייס חוב, וסוכנות הדירוג מודי'ס הפחיתה את דירוג החוב של טבע מ-A3 ל-Baa1; סוכנויות אחרות טרם עדכנו את הדירוג.

שכר מפנק לבכירים

במקביל, טבע זימנה בסוף השבוע זימון לאסיפה הכללית השנתית של בעלי המניות, שתתכנס ב-3 בספטמבר. באסיפה יתבקשו המשקיעים לאשר, בין היתר, עדכון לתנאי העסקתו של המנכ"ל ארז ויגודמן והענקת מענק כספי מיוחד, ולמנות דירקטורים חדשים. בניגוד לאסיפה בשנה שעברה, שהייתה סוערת וכללה התנגדויות מצד בעלי מניות מיעוט וחוות דעת מנוגדות של חברות הייעוץ למוסדיים - הפעם, בינתיים, נראה שלא צפויות דרמות.

טבע מבקשת להעלות את שכרו של ויגודמן, רטרואקטיבית מתחילת 2015, ב-10%, ל-115 אלף דולר בחודש (כ-439 אלף שקל) שהם כ-1.38 מיליון דולר בשנה. נוסף על כך, החברה מבקשת להעניק לויגודמן מענק כספי מיוחד של כ-237 אלף דולר, "עבור הישגיו ומאמציו יוצאי הדופן כנשיא ומנכ"ל החברה במהלך שנת 2014, בדגש על מנהיגותו והתפנית המהירה שחלה תחת הנהגתו, ופועלו לבניית עתיד החברה באמצעות יצירת בסיס איתן עתיד להניב לטבע צמיחה כלכלית ורווחית בת קיימא", נכתב בזימון לאסיפה.

טבע מבקשת גם לשנות את התגמולים לדירקטורים, ולהעניק לכל דירקטור תגמולים של 160 אלף דולר בשנה. מדובר על הפחתה מ-190 אלף דולר. ב-2012, למרות התנגדות של חלק מבעלי מניות המיעוט, החברה העלתה את התגמולים בפי 2.5 לסכום זה, שכעת כאמור יופחת. עבור חברות בוועדות יקבלו הדירקטורים גמול שנתי נוסף של 10-20 אלף דולר, במקום 2,000 דולר להשתתפות בכל ישיבת דירקטוריון או ועדה, כפי שהיה עד כה.

יו"ר טבע, פרופ' יצחק פטרבורג, יהיה זכאי לגמול שנתי של 567 אלף דולר (היו"ר הקודם, ד"ר פיליפ פרוסט, היה זכאי ל-900 אלף דולר); נוסף על כך יקבל פטרבורג תגמול הוני בשווי שוק הוגן כולל של 378 אלף דולר.

גיוון הדירקטוריון

שלושה דירקטורים בטבע צפויים לסיים את תפקידם בקרוב: פרופ' משה מני המכהן בדירקטוריון מ-1987, וכן דן פרופר ופרופ' ריצ'רד לרנר שכיהנו בתפקיד שלוש שנים. לדירקטוריון יצטרפו, בכפוף לאישור האסיפה, דירקטור ודירקטורית חדשים, וכן דירקטורית חיצונית. מדובר ברוזמרי קריין, לשעבר מנכ"לית חברת Mela ובכירה בג'ונסון אנד ג'ונסון; ג'רלד ליברמן, יועץ בפירמת השקעות פרטית ודירקטור במספר חברות; וגבריאל גרין-זלצברגר, שותפה ומנהלת השקעות בקרן השקעות. בכך ישולש מספר הנשים בדירקטוריון טבע, שכיום חברה בו רק גליה מאור (שמועמדת לבחירה מחודשת).

לדברי פטרבורג, "חזוני הוא כי דירקטוריון טבע יהיה מגוון, אך באותה העת יתפקד כיחידה מלוכדת אחת, שיודעת לתעל את המשובים המתקבלים מבעלי המניות שלנו על-מנת לאתגר את הנחות המוצא שלה, לעורר דיון ובסופו של דבר להביא לקבלת ההחלטות הטובות ביותר עבור טבע".

על רקע רכישת הענק והעלייה במניית טבע, יש גם אירועים פחות חיוביים סביב החברה. לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, עובדת לשעבר בטבע באמריקה תובעת את החברה בטענה שפוטרה, לאחר שסייעה לרשויות לחקור חשדות לשחיתות. לפי הדיווח, בטבע טענו שהטענות שקריות.

טבע נסחרת בניו יורק ובת"א בשווי 58.5 מיליארד דולר.