כישלון חיובי

טוב שהמכרז בקריית ביאליק נכשל. אבל מחיר למשתכן עדיין בחיתוליו, וזה לא מספיק

פועל באתר בנייה / צילום: איל יצהר
פועל באתר בנייה / צילום: איל יצהר

בהפוך על הפוך, כישלון המכרז בקרית ביאליק הסב לא מעט אופטמיות ונחת במסדרונות משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל. מי שמנסה להמציא כעת את השיטה מחדש יכול להיות מרוצה מכישלון השיטה הוותיקה.

תזכורת: המכרז האחרון בקרית ביאליק הוא אחת השאריות האחרונות מהמכרזים הישנים הקלאסיים, שבהם זכה בקרקע מי שהגיש הצעה לרכוש אותה במחיר הגבוה ביותר. מעתה והלאה, כפי שמבטיח לנו שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור משה כחלון, המכרזים יהיו בשיטת מחיר למשתכן, והזוכה יהיה מי שיגיש הצעה למחיר דירה (לפי מ"ר) הזול ביותר. יתרה מכך, הקרקע גם תהיה מסובסדת (עד 80% משוויה), ובפריפריה גם ינתן סבסוד פיתוח ומענק ישיר לרוכשים.

לכן, העובדה שמכרז לפי מחיר קרקע מרבי נכשל עשויה ללמד שהיזמים מפנימים את השינוי. ודאי שניתן ללמוד שהם הורידו רגל מהגז. 898 דירות יצאו במכרז האחרון, ואף קבלן לא רכש קרקע לבנייה (הקרקע היחידה שנרכשה, ל-107 דירות, היא עסקה שנעשתה על ידי קבוצת רכישה). מדובר כבר בסנונית שנייה: ביולי האחרון נסגר מכרז לבניית 1,089 דירות בקרית ביאליק - וכבר אז קרקעות להקמת 663 דירות חזרו למדינה (61% מהשיווקים). ולא שחסר ביקוש בקרית ביאליק. בחודש יוני, כששיטת מחיר למשתכן היתה רק סיסמה תלויה באוויר, נסגר מכרז ל-240 דירות בקרית ביאליק (שכונת הרקפות) עם 25 הצעות, ומחיר ממוצע לקרקע של 420 אלף שקל.

הבעיה היא שעדיין לא יצאנו מאזור הדמדומים. השיטה הישנה כאמור נכשלה בקרית ביאליק (גם מחיר הפיתוח המופרז תרם לכך), אבל עוד לא ראינו מספיק מכרזים בשיטה החדשה כדי לבשר שהספינה מתחילה לשנות כיוון. לפני שבועיים בישרה הממשלה כי "בימים הקרובים" יפורסמו מכרזים ראשונים ל-3,322 דירות בשיטת מחיר למשתכן. מאז פורסמו מכרזים ל-2,170 דירות בלבד, וגם אליהם עדיין לא מצורפת חוברת מכרז שתספק את הפרטים למתעניינים בקרקע. ומול ביקושים לדיור הגדלים בעשרות אלפי משקי בית מדי שנה, ברור לגמרי שזרזיפים כאלו לא יוכלים להביא לצינון השוק ולשינוי של ממש.