הכנסות אדמה ירדו ב-2.8% ברבעון השני

בניטרול השפעת הדולר, עלו המכירות ברבעון ב-3.6% ■ המנכ"ל: "למרות תנאי השוק, המכירות עלו כמותית בכל אחד מאזורי הפעילות המרכזיים"

חן ליכטנשטיין / צילום: יונתן בלום
חן ליכטנשטיין / צילום: יונתן בלום

חברת מוצרי ההדברה אדמה (לשעבר מכתשים אגן) ממשיכה להתמודד בהצלחה עם ההאטה החריפה במגזר החקלאות הבינלאומי, עקב קריסת מחירי הסחורות בעולם.

ברבעון השני של 2015 ירדו הכנסות אדמה ב-2.8% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב-851 מיליון דולר, אולם זאת בעיקר עקב התחזקות הדולר בשוק המטבעות העולמי. בניטרול השפעת הדולר, עלו המכירות ברבעון השני ב-3.6% במונחי מטבעות מקומיים.

מבט על התפלגות המכירות, מראה ירידה בהכנסות אדמה בכל האזורים בהם פועלת החברה בעולם, למעט ארה"ב. עם זאת, במונחי מטבע מקומי נרשמה ירידה במכירות רק בישראל, כאשר בשני השווקים העיקריים, אירופה וצפון אמריקה, נרשמה צמיחה של 4.6% ו-2.9%, בהתאמה.

למרות הירידה בהכנסות, עלתה הרווחיות הגולמית של אדמה ברבעון השני ל-32.1% מההכנסות, לעומת 31.9% ברבעון המקביל, ואילו שיעור ה-EBITDA (רווח תפעולי בניטרול פחת והפחתות) מההכנסות עלה ל-16.4%, לעומת 16.1% ברבעון המקביל.

מנכ"ל אדמה חן ליכטנשטיין ציין כי "התוצאות שלנו ברבעון השני, משקפות עלייה כמותית ברורה במכירות בכל אחד מאזורי הפעילות המרכזיים שלנו, למרות תנאי השוק המאתגרים איתם אנו מתמודדים. במהלך המחצית הראשונה של השנה הפחתנו את עלויות הרכש והייצור שלנו, תוך שליטה הדוקה על ההוצאות התפעוליות, מה שאפשר לנו לשפר את נתוני הרווחיות המרכזיים שלנו ולהגיע לתוצאות טובות יותר מהתוצאות בסקטור. ניהול ההון החוזר שלנו התבטא בשיפור משמעותי בתזרים המזומנים החופשי במחצית הראשונה של השנה, שמאפשר לנו להמשיך ולהשקיע בצמיחה העתידית של החברה".

בשורה התחתונה רשמה אדמה רווח נקי מתואם של 53.9 מיליון דולר, או רווח נקי חשבונאי של 51.4 מיליון דולר (כאשר כוללים שערוך בשווי האופציות לרכישת אג"ח שהנפיקה החברה) לעומת רווח של 59.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

יו"ר אדמה, יאנג שינגצ'יאנג, אמר בתגובה לתוצאות כי "אדמה ממשיכה להשיג ביצועים חזקים בתנאי שוק קשים. מחירי הסחורות החקלאיות שנשארים נמוכים, יחד עם תנאי מזג אויר קשים במספר אזורי פעילות מרכזיים של החברה, גורמים לתנאים מאתגרים בשווקים החקלאיים".

דסק"ש במו"מ על החוב למצ'יינה

אדמה נמצאת בבעלותן של חברת כמצ'יינה הסינית (60%) וחברת דיסקונט השקעות (40%), מקבוצת אי.די.בי. לקראת סוף השנה הנוכחית אמורה דיסקונט השקעות (דסק"ש) לשלם לראשונה ריבית על הלוואה בהיקף של 960 מיליון דולר שנטלה מכמצ'יינה לפני ארבע שנים (שלושת תשלומי הריבית הראשונים נקבעו מראש לתום מועד ההלוואה).

עם זאת, בדסק"ש אין כיום רצון להתחיל ולשלם את הריבית על ההלוואה, ובין הצדדים מתנהלים מגעים למציאת נוסחה שתאפשר את המשך השותפות ביניהם, כאשר אחת האפשרויות היא החלפת תשלום הריבית במניות אדמה נוספות שתעביר דסק"ש לכמצ'יינה.

בנוסף, תכלול העסקה בין הצדדים גם סיכום לגבי הדרכים בהן אמורה אדמה לממן את רכישת פעילות האגרוכימיה של כמצ'יינה, תמורת כ-300 מיליון דולר. עם זאת, בהנהלת אדמה מעדיפים שלא להמתין עד לסיכום הסופי וכבר נערכים לביצוע אינטגרציה של הנכסים.

כך למשל, כבר החלה אדמה להפיץ את מוצרי כמצ'יינה בארה"ב, אוסטרליה והודו, בהיקף של עשרות מיליוני דולרים בשנה, ולהגיש בקשות לשיווקם במדינות נוספות. כמו-כן, פועלת אדמה להשגת רישיונות לשיווק מוצריה בסין, ואף החלה בפעילות מאסיבית של בניית מערך מכירות וגיוס צוותים. "ברבעון הראשון של 2016 נתחיל למכור בסין תחת המותג אדמה וגם לייצג את מוצרי כמצ'יינה תחת מערך המכירות החדש", הדגיש המנכ"ל ליכטנשטיין.