אלון רבוע כחול במו"מ עם כאל למכירת 49% ממניות דיינרס

כאל מחזיקה כיום ב-51% ממניות חברת כרטיסי האשראי ■ כרגע קיימים בין הצדדים פערים לגבי הסכום הסופי שישולם, שצפוי לנוע בין 100 ל-160 מ' ש'

שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא
שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא

על רקע מצבה העגום של אלון רבוע כחול ותוכניתה למימוש נכסים כדי לעמוד בהתחייבויותיה, החלה החברה לנהל מו"מ למכירת החזקותיה בחברת כרטיסי האשראי דיינרס לשותפתה - חברת כאל של בנק דיסקונט. דיסקונט, שדיווח אמש על מגעים המתנהלים מול אלון רבוע כחול והחברה הבת שלה, דור אלון, הדגיש כי "השלמת המגעים והבשלתם לעסקה אינה ודאית בשלב זה", וכי חתימה על הסכם מותנית בהשלמת המו"מ בין הצדדים. עוד ציינו בבנק כי חתימה על ההסכם מותנית בין היתר בקבלת אישורים רגולטוריים ואישורים נוספים.

כיום כאל מחזיקה ב-51% מדיינרס, ואלון רבוע כחול מחזיקה 49%, חלקן באמצעות דור אלון. הצדדים לא דיווחו על היקף ההשקעה, אולם על פי ההערכות בשלב הנוכחי קיימים פערים די משמעותיים בקביעת התמורה בעסקה, הנעה בטווח של בין 160 מיליון שקל ל-100 מיליון שקל. נראה כי לאור הפוטנציאל שמזהים בכאל בפעילותה של דיינרס, ינסו להשקיע שם מאמצים בגיבוש מתווה לעסקה. במקרה שהמגעים לא יצלחו נראה שבאלון רבוע כחול, בניהולו של אביגדור קפלן, יפנו לחפש רוכש פוטנציאלי אחר.

דיינרס עוסקת בתפעול כרטיסי אשראי ופיתוח פתרונות תשלום ומוצרים פיננסים, והיא זכיינית של רשת דיינרס הבינלאומית, הפועלת בשני תחומים עיקריים: הנפקת כרטיסי אשראי וסליקת עסקאות בכרטיסי אשראי. באחרונה השיקה החברה כרטיס אשראי חדש בשיתוף חברת התעופה אל על (פליי קארד). מנכ"ל החברה הוא דורון ספיר, והיו"ר הוא דוד פרנס.

בסיכום הרבעון הראשון של 2015 מספר כרטיסי האשראי הפעילים של דיינרס (בנקאיים וחוץ בנקאיים) הגיע ל-207 אלף - צמיחה של 14% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. בסיכום רבעוני, הכנסות החברה צמחו ב-31% ל-42 מיליון שקל - 31 מיליון שקל הכנסות מעסקאות אשראי, והיתרה הכנסות ריבית.

לצד הצמיחה בהכנסות, הוצאות המכירה והשיווק של דיינרס עלו משמעותית, כך שבשורה התחתונה רווחיה הרבעוניים הצטמקו ב-25% ל-9 מיליון שקל. בסיכום 2014 כולה הכנסות דיינרס שמרו על יציבות, ברמה של 136 מיליון שקל, והרווח הנקי ירד ב-17% ל-34 מיליון שקל. בשנה שעברה חילקה דיינרס לראשונה דיבידנד בהיקף של כ-100 מיליון שקל.

תמיכה במגה

אלון רבוע כחול רכשה את מניות דיינרס ב-2007 תמורת סכום שהוערך אז בכ-100 מיליון שקל, ומאז היא מעניקה ללקוחותיה הטבות באמצעות מועדון הלקוחות המשותף של החברות, שנקרא You. הניסיון למכור את החזקותיה של אלון רבוע כחול בדיינרס, נעשים במקביל לניסיונות למצוא קונה לרשת תחנות הדלק שלה דור אלון, וזאת כחלק מהמאמצים אליהם היא נדרשת כדי לתמוך ברשת הקמעונאות הקורסת מגה שבבעלותה, ולאפשר לאלון רבוע כחול עצמה לעמוד בהתחייבויותיה לנושים.

ממסמך שפרסמה אלון רבוע כחול לאחרונה עולה כי סך התחייבויותיה והערבויות שהעניקה לחברות בנות, לאחר הסדר החוב במגה, צפוי לעמוד על 1.2 מיליארד שקל - כשליש מכך חובות למחזיקי האג"ח.

אלון רבוע כחול, שנסחרת כיום בשווי של 230 מיליון שקל בלבד, היא חברה בת של קבוצת אלון, שבבעלות שרגא בירן והקיבוצים. השבוע עדכנה החברה על שורה של מינויים: יו"ר החברה, עמית בן יצחק, פרש מתפקידו ובמקומו מונה אביגדור קפלן, ששימש עד כה כמנכ"ל החברה (בנוסף לתפקידו כמנכ"ל בעלת השליטה, קבוצת אלון). ישראל יניב החליף את קפלן בתפקיד מנכ"ל אלון רבוע כחול, לאחר שקודם שימש כמנכ"ל החברה הבת, דור אלון. את יניב החליף עודד בלום, שכיהן עד כה כמנכ"ל משותף בחברה הבת, דור אלון אנרגיה.

תוצאות דיינרס
 תוצאות דיינרס