בדרך להפוך לפושט רגל: צו כינוס נכסים ליוסף גרינפלד

זאת לבקשת בנק לאומי ■ גרינפלד, שנחשב בעבר לאחד מאנשי העסקים המובילים בישראל, נקלע לחדלות פירעון לאחר שלא עמד בחובות של 350 מיליון שקל לבנקים

יוסף גרינפלד / צלם: איל יצהר
יוסף גרינפלד / צלם: איל יצהר

בית המשפט המחוזי בתל-אביב נענה אתמול (ד') לבקשת בנק לאומי ונתן צו כינוס נכסים לאיש העסקים יוסף גרינפלד. מדובר בשלב אחד לפני הכרזתו של גרינפלד כפושט-רגל. עו"ד עופר שפירא, המייצג את הבנק, ימונה למנהל מיוחד קבוע על נכסיו של גרינפלד, שנחשב בעבר לאחד מאנשי העסקים המובילים בישראל.

גרינפלד הוא מבעלי השליטה בחברות ההחזקה הבורסאיות קרדן יזמות (19.8% מההון) וקרדן אן.וי (17.5%). הוא נקלע לחדלות פירעון לאחר שלא עמד בנטל חובותיו לבנק לאומי, שהגיש נגדו בקשת פשיטת-רגל לפני כ-3.5 חודשים.

לטענת הבנק, אין לגרינפלד מקורות לתשלום חובותיו בסך של כ-350 מיליון שקל, מתוכם כ-125 מיליון שקל לכל אחד מהבנקים פועלים ולאומי. כ-28 מיליון שקל נוספים חייב גרינפלד לבנק אגוד, המחזיק בשיעבודים של עד 18 מיליון שקל על 3 דירות היוקרה של גרינפלד במגדלי אקירוב בתל-אביב. שווי הדירות מוערך ב-31 מיליון שקל.

בקשת הבנק והחלטת בית המשפט באות על רקע כישלון המשא-ומתן בין לאומי לבין גרינפלד על הסדר חוב. ההסדר שהתגבש בין הצדדים כלל את מימוש כלל נכסיו של גרינפלד והזרמת כספים מגורם שלישי כלשהו, שזהותו לא נמסרה על-ידי גרינפלד, בתמורה להימנעות מהכרזתו של גרינפלד כפושט-רגל.

במקביל לניהול המשא-ומתן, התברר כי גרינפלד מחזיק חשבונות בבנק אגוד שהמנהל המיוחד לא ידע עליהם, ושלפי מידע שהגיע לידי "גלובס" נעדר מהצהרות בכתב של גרינפלד.

כשבועיים לאחר שנודע על אותם חשבונות, הודיע בנק לאומי על כישלון המשא-ומתן, ללא קשר לפרשת החשבונות החסויים. לטענת הבנק, ברקע לכישלון עמד סירובה של אשתו של גרינפלד לתרום את חלקה להסדר על-ידי ויתור על זכויותיה בדירות, וכן בשל התרשמותו של הבנק כי הזרמת הכספים מ"הגורם השלישי" בוששה לבוא.

סוגיית החשבונות החסויים

בימים אלה מתבררת גם סוגיית החשבונות החסויים של גרינפלד בבית המשפט. מדובר כאמור בחשבונות שהתגלה שגרינפלד מחזיק יחד עם צדדים שלישיים בבנק אגוד. הבנק סירב עד כה להעביר פרטים על אותם חשבונות למנהל המיוחד, עו"ד שפירא (שהיה בעל מעמד של מנהל מיוחד זמני עד אתמול), בשל חיסיון בנקאי שיש למוטבים האחרים בחשבון, לטענתו.

המנהל המיוחד הגיש בקשה להורות לבנק להעביר לו לאלתר את פרטי החשבונות כבר לפני כחודש. בתגובה הגיש הבנק בקשה להאריך את המועד להגשת תגובתו ב-30 יום, כדי ש"יפעל לאתר את הלקוחות הרלוונטיים לחשבונות החסויים לקבלת עמדתם לבקשה".

השופט אורנשטיין קיבל את הבקשה ואף דחה את בקשת המנהל המיוחד לשקול מחדש את ההחלטה על רקע טענתו לחשש להברחת נכסים. הארכה שניתנה לבנק תסתיים בעוד כ-10 ימים.

ל"גלובס" נודע כי בין חשבונותיו של גרינפלד בבנק אגוד יש שני חשבונות על שם תאגידים פרטיים שגרינפלד הוא בעל השליטה בהם, אך פרט להם יש לו חשבונות נוספים.