סיבוב אחרון: הנקמה המתוקה של טבע במיילן?

ביום שישי הבא יתכנסו בעלי המניות של חברת התרופות מיילן לאסיפה בנושא רכישת פריגו ■ מיילן זקוקה ל-50% מהקולות ■ ומי מחזיק ב-4.6% ממניות מיילן? טבע ■ "מבחינה עסקית, האינטרס של טבע הוא להתנגד למיזוג עם פריגו"

הת'ר בראש, מנכ"לית מיילן, וארז ויגודמן, מנכ"ל טבע /  צילומים: איל יצהר ורויטרס
הת'ר בראש, מנכ"לית מיילן, וארז ויגודמן, מנכ"ל טבע / צילומים: איל יצהר ורויטרס

ביום שישי הבא יתכנסו בעלי המניות של חברת התרופות מיילן לאסיפה בנושא רכישת פריגו . מיילן מנסה להשתלט על פריגו בעסקה של כ-30 מיליארד דולר, אליה מתנגד דירקטוריון פריגו. אם מיילן תקבל את אישור בעלי המניות שלה, היא תוכל להגיש הצעת רכש לבעלי המניות של פריגו ולקוות להיענות של מעל 50% מהם (להגעה לשליטה על פריגו) או מעל 80% (לבעלות מלאה).

בעוד שחברות הייעוץ לגופים המוסדיים חלוקות בדעותיהן בנושא - גלאס לואיס ו-Egan-Jones ממליצות לבעלי המניות של מיילן לתמוך בעסקה, בעוד ISS ממליצה להתנגד - למיילן כבר יש בכיס כמעט 19% של תומכים מתוך ה-50% שהיא צריכה. אלו אבוט וקרן ההשקעות של ג'ון פולסון, שהודיעו על תמיכתם בעסקת פריגו.

נשאלת השאלה איך, אם בכלל, תצביע בעלת מניות בולטת נוספת במיילן, הלא היא מתחרתה הישראלית, טבע . כחלק מהניסיון להשתלט על מיילן, טבע רכשה במהלך מאי-יוני 4.6% ממניות מיילן בעסקאות בשוק הפתוח. בסופו של דבר, הרעיון להשתלט על מיילן נזנח, כשטבע הודיעה על רכישת החטיבה הגנרית של אלרגן תמורת 40.5 מיליארד דולר. אך בינתיים, עד שטבע "תיפטר" ממניות מיילן שבהן היא מחזיקה, היא זכאית להצביע באסיפה הקרובה של מיילן בנוגע לרכישת פריגו. בשלב זה, לא ידוע אם טבע תנצל את זכותה הזו ואם כן, מה תהיה הצבעתה. אך ברור שכמתחרה של מיילן, יש לה אינטרסים בעסקה.

"אם נשים רגע בצד את האמוציות והדם הרע בין החברות, מבחינה עסקית האינטרס של טבע כמתחרה הוא לא לחזק את מיילן דרך קונסולידציה ולהפוך אותה לגדולה יותר מול המבטחים האמריקאים - שהם הלקוחות המשותפים שלהן", מנתח יונתן קרייזמן, האנליסט מבנק ירושלים. "על בסיס עסקי, טבע אמורה להתנגד למיזוג, כדי לא לעזור להפוך את מיילן למתחרה גדולה ומשמעותית יותר ממה שהיא עכשיו".

"טבע התבטאה כנגד העסקה עוד כשהייתה בתוך המשוואה, בתוך המשולש הזה", מזכיר קרייזמן. טבע, כזכור, הצהירה אז שאם בעלי המניות של מיילן יאשרו את רכישת פריגו, היא תוותר על רכישת מיילן. בניתוח בדיעבד, כשמנכ"ל טבע, ארז ויגודמן, הסביר איך נולד ניסיון ההשתלטות על מיילן, הוא אמר: "ניתחנו את עסקת פריגו והגענו למסקנה שהיא עסקה רעה לבעלי המניות של מיילן, והחברה צריכה את אישורם. הבנו שיש כאן הזדמנות: נציע לבעלי המניות של מיילן מהלך עדיף, וניצור בכך פתח שיאפשר לנו לרכוש את מיילן - מעל לראש של ההנהלה והדירקטוריון".

לדברי קרייזמן, בהתבטאויות של טבע נגד עסקת מיילן-פריגו, היא חיזקה למעשה את טענות פריגו שהסינרגיות מעסקה זו הן רק תפעוליות, ולא מכירתיות. "לטענת מיילן, החברה המאוחדת מיילן-פריגו תוכל למכור יותר ולהעלות מחירים ללקוחות. זו טענה שפריגו מתכחשת אליה", אומר קרייזמן. "לפריגו ולמיילן יש אותם לקוחות, אבל בקטגוריות שונות, כי פריגו בעיקר שחקנית ב-OTC (תרופות ללא מרשם). בתרחיש שבו מיילן רק תשיג שליטה על פריגו ולא בעלות, השגת הסינרגיות יכולה לקחת אף יותר זמן".

- אז אולי האינטרס הקר של טבע הוא לתמוך בעסקת פריגו, ולתת למיילן להסתבך בגללה?

"בתיאוריה אולי כן, אבל תרחיש של שליטה יסבך יותר את פריגו מאשר את מיילן. מאבק משפטי לא יאיים על מיילן ולא יפגע במיקוד שלה".

טבע מפסידה ממניות מיילן

קרייזמן מציין שמיילן לא מתכננת לשפר את ההצעה לפריגו ללא מו"מ בין החברות, שלא מתקיים לאור התנגדות פריגו: "לכך מתווסף חוסר יכולת פיננסית של מיילן להעלות את המחיר, כי העלאת רכיב המזומן מעבר למה שתוכנן, עלולה לפגוע בדירוג האג"ח של מיילן ולהוריד למתחת לדירוג השקעה. זו אבן ריחיים שלא מאפשרת למיילן גמישות פיננסית בעסקת פריגו". במחיר הנוכחי של מניית מיילן, השווי למניית פריגו בעסקה הוא כ-203 דולר, נמוך מההצעה המקורית של מיילן.

בנוסף, הירידה האחרונה במניית מיילן, מאז שטבע ויתרה על רכישתה, מוביל לכך שטבע כבר הפסידה "על הנייר" כ-370 מיליון דולר על רכישת ההחזקה במיילן. טבע רכשה את המניות במחירים של כ-69-74 דולר למניה ובסך הכל כ-1.6 מיליארד דולר, והיום שווי ההחזקה שלה הוא כ-1.25 מיליארד דולר.

טבע צפויה למכור את ההחזקה במיילן: עם ההודעה על רכישת החטיבה מאלרגן, ויגודמן אמר כי "ננהל בצורה מתאימה את היציאה שלנו מההחזקה במיילן על פני זמן". השאלה היא כיצד היא תשפיע על גורל יריבתה ואגב כך גם על פריגו, עד שתיפטר ממניות אלה.