גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יזם ההיי-טק שחולם על "בנק לאנשים ששונאים בנקים"

בגיל 29 מוביל טום בלומפילד את הסטארט-אפ מונדו שמתכנן מהפכה בעולם הבנקאות מונדו נהנה מרגולציה נוחה, שר אוצר שהיה בעבר מתכנת והידיעה ש-40% מלקוחות הבנקים לא מרוצים מהשירות שהם מקבלים

יולי. אחר צהריים מהביל בסיטי של לונדון. טום בלומפילד יוצא ממשרדי בנק אוף אנגליה וממהר להוריד את הז'קט. בלומפילד המזוקן (29), מנכ"ל מונדו - אפליקציית בנקאות לטלפונים ניידים המבקשת אישור לפעול בבריטניה - הוא לא טיפוס של חליפות. הוא כבר להוט לחזור למשרדו בקלרקנוול כדי לחגוג עם בירה את העובדה שמונדו צלחה עוד משוכה רצינית בדרכה לקבל רשיון בנקאות.

בלומפילד ועמיתיו עברו כעת שעתיים של חקירה צולבת בידי שמונה רגולטורים מבנק אוף אנגליה והרשות הבריטית לפעילות פיננסית. הם נשאלו מה תעשה מונדו כדי למשוך לקוחות ולשמור על יציבותה הפיננסית, סקרו את 250 עמודי הבקשה שהגישה, ובה פרטים בעניין ההון והתוכנית העסקית וביקשו לשמוע מדוע רוצה בלומפילד לנהל בנק.

"הם אמרו שהוא לא נראה כמו בנקאי טיפוסי", סיפרה יו"ר מונדו, דניס קינגסמיל, חברה בבית הלורדים ולשעבר סגן יו"ר הוועדה הבריטית לענייני תחרות, שנוכחותה במקום הוסיפה מעט הדרת כבוד למעמד. לבלומפילד כבר היתה תשובה מוכנה: "אמרתי שאני רוצה לנהל בנק מסוג חדש".

כשאינו משתדל להקסים רגולטורים, בלומפילד מפגין את הלהט - ואת קוצר הרוח - הנדרשים ממי שמבקש להקים בנק חדש מהיסוד. הטענות שלו בגנות השחקנים הקיימים מוכרות לרוב הצרכנים: שעות של ניירת כדי לפתוח חשבון או לבקש הלוואה, עמלות מופרכות על שימוש בכרטיסי אשראי בחו"ל, ריביות מעיקות בגין משיכת יתר - ואפליקציות רעועות לניידים.

"אני מתעורר ואומר: 'הבנק שלי ממש גרוע. האנשים האלה פשוט דינוזאורים!'", אומר בלומפילד, "זה משפיע עליי, על המשפחה שלי ועל כל החברים שלי. כולנו צריכים להיעזר במערכת הבנקאות, והיא לא מתפקדת כמו שצריך".

גוגל של הבנקאות

בלומפילד שואף להפוך את מונדו לגוגל או לפייסבוק של הבנקאות, עם חשבונות שיהיו קלים לשימוש ממש כמו חשבונות אימייל. "אנחנו פונים לציבור שמעריך את היכולת לעשות כל דבר בטלפון נייד בתוך חמש שניות", הוא אומר.

אילו יצליחו בלומפילד וקינגסמיל במשימתם, מונדו לא תהיה עוד אפליקציה מצוחצחת שפועלת תחת רשיונו של בנק קיים. את זה כבר עשו Simple.com (הנסמכת על בנק בנקורפ) בארה"ב ו-Number26 (הפועלת עם בנק ויירקארד) בגרמניה.

בניגוד לרוב הסטארט-אפים האחרים, מונדו פועלת לבד. אילו תזכה ברשיון מאת בנק אנגליה, הגוף שמפקח על גופים פיננסיים, החברה תוכל להתחיל לקבל פקדונות ולהלוות כסף כבר בשנה הבאה.

במקרה כזה יהיה עליה להודות לשר האוצר ג'ורג' אוסבורן, שתחת שרביטו התבצע השינוי הרגולטורי המקל על הקמת בנקים חדשים. בנאום שנשא בשנה שעבר בחממת הטכנולוגית Level39, ציין אוסבורן שבכוונתו להפוך את לונדון ל"בירת הטכנולוגיה הפיננסית של העולם". במרץ ציין כי בנק אנגליה ינפיק במרוצת חמש השנים הקרובות לפחות 15 רישיונות חדשים.

"אוסבורן הוא גיק טכנולוגיה אמיתי", אומר רוהאן סילווה, ששימש בעבר יועץ טכנולוגי לראש ממשלת בריטניה, וציין כי בצעירותו נהג השר לתכנת. "משקיעים ויזמים לא הקימו בנקים חדשים במדינה כי הם ידעו שהרגולטורים לא יאפשרו את זה", אומר סילווה, "חשבנו שאם נוכל להסיר את החסמים הרגולטוריים, תחום הפינטק (טכנולוגיה פיננסית) ינסוק".

בהתחשב במצבה של מערכת הבנקאות הבריטית, נדמה שמדובר במהלך שהיה צריך להתבצע כבר מזמן. ארבעת הבנקים הגדולים בבריטניה - ברקליס, HSBC Holdings, קבוצת רויאל בנק אוף סקוטלנד וקבוצת הבנקאות לוידס - שולטים ב-77% מכלל 65 מיליון חשבונות העו"ש הפרטיים בבריטניה. הלקוחות לא מתלהבים מן ההיצע הקיים. סקר שערכה ב-2014 פירמת הייעוץ Accenture מצא כי רק 60% מהם מרוצים מהבנק שלהם.

הקמת בנק בבריטניה היתה בעבר תהליך קשה, שארך שנים ודרש הון התחלתי של מיליוני ליש"ט. גם אז לא היתה שום ערובה לכך שהרגולטורים יאשרו את הבקשה. ב-2010 פתח את שעריו בנק ההלוואות החדש מטרו בנק, המפעיל סניפים של ממש, והיה לבנק הקמעונאי החדש הראשון שהקמתו אושרה בידי הרגולטורים הבריטים מזה מאה שנה. תהליך האישור לקח כמעט שנתיים.

כיום יש למטרו יותר מחצי מיליון לקוחות, ובשנה שעברה נסקו ההפקדות בו ב-188%, לסך 2.9 מליארד ליש"ט (4.5 מיליארד דולר). אף שסניפי מטרו פתוחים שבעה ימים בשבוע ומציעים בין היתר קערות מים לכלבים, הבנק השיק אפליקציה למובייל רק בשנה שעברה.

"הרגולטורים מתקדמים"

כיום, התהליך הנדרש להקמת בנק חדש פשוט יותר - הן לבנקים פיזיים כמו מטרו והן לבנקים דיגיטליים כמו מונדו. הרגולטור הבריטי קבע כי ההון ההתחלתי הנדרש מן המבקשים להקים בנק חדש עשוי להסתכם במיליון ליש"ט בלבד. בנק אנגליה מציין שינקוט שיקול דעת בבואו להקצות לסטארט-אפים זמן רב מבעבר כדי להשיג את ההון הנוסף הדרוש לפי בזל 3.

"הרגולטורים כאן מתקדמים ופתוחים הרבה יותר מאשר בארה"ב", אומרת איילין ברבידג' האמריקנית, שותפה ב-Passion Capital, פירמת ההון סיכון הלונדונית שהעמידה לרשות מונדו הון התחלתי בסך 2 מיליון דולר בחודש אפריל. "לונדון היא המקום למי שרוצה לעמוד בחזית של טכנולוגיית הפיננסים".

ואכן, ההשקעה בחברות טכנולוגיית פיננסים בבריטניה גדלה בקצב מהיר יותר מאשר בכל מקום אחר בעולם. בשנה שעבר זכו חברות סטארט-אפ לונדוניות בתחום זה בהשקעות בסך 343 מיליון ליש"ט, פי שלושה מאשר בשנה הקודמת; כך עולה מנתוני London & Partners, הפירמה שהקים בוריס ג'ונסון, ראש עיריית לונדון.

במחצית הראשונה של 2015, חברות טכנולוגיית פיננסים בריטיות גייסו 306 מיליון ליש"ט. בהתחשב בעובדה שמדובר בתחום לוהט להשקעות הון סיכון, שאיפתה של מונדו לגייס עוד 15 מיליון דולר כדי להתחיל לפעול כבנק נראית צנועה בתכלית. הסכום יאפשר לה להעסיק עובדים נוספים ולהוציא אל הפועל מהלכי שיווק, ויספק גם הון ראשוני כעירבון למקרה של הפסדים מהלוואות.

בנקים רבים יותר זוכים לאור ירוק - והם זוכים לו מהר יותר. מאז השינויים הרגולטוריים ב-2013, 13 בנקים חדשים זכו לרשיונות. בחודש יוני אושרה בקשתו של אטום בנק (Atom) להיות למלווה הראשון בבריטניה הפועל על טהרת הדיגיטל, וזאת, חצי שנה בלבד לאחר שהגיש בקשה רשמית. הבנק מתעתד להתחיל לפתוח חשבונות במרוצת השנה הבאה, ולהתמקד באפליקציית המובייל שלו בשאיפה לפנות אל צרכנים ועסקים קטנים ובינוניים.

יש להניח כי אטום יקדים את מונדו. הוא זכה למימון בסך 25 מיליון ליש"ט מאת שמות גדולים כמו ג'ים או'ניל, לשעבר איש גולדמן זקס וכיום המזכיר המסחרי של משרד האוצר הבריטי.

"האינטרס של כולם הוא שחוויית הלקוח תהיה כמה שיותר דיגיטלית, כי זה עולה פחות", אומר מארק מולן, מנכ"ל אטום, שניהל בעבר את First Direct, הבנק הטלפוני שהקימה HSBC ב-1989. אטום טרם חשפה פרטים באשר לאפליקציית המובייל שלה. מולן אומר כי הוא מקווה להשתמש באבטחה ביומטרית ובנתוני מיקום כדי להעשיר את השירות.

מונדו, לעומת זאת, היא ספר פתוח. כעת היא בוחנת אבטיפוס לאפליקציה ולכרטיס אשראי נטען מראש; 500 משתמשים אמורים לספק משוב ולציין מה מצא חן בעיניהם ומה לא. "אנחנו לא רוצים להקים בנק בדלתיים סגורות", אומר בלומפילד.

ב-2011 עבד בלומפילד בחממת Y Combinator בעמק הסיליקון. הזמן שעשה שם הותיר בו חותם; הוא עדיין לובש לפעמים טי-שירט ועליה סיסמת החממה, "לייצר דברים שאנשים רוצים".

בלומפילד קיבל תואר במשפטים מאוניברסיטת אוקספורד, וכמה שנים לאחר מכן הקים עם שני בוגרים אחרים של המוסד את GoCardless, מערכת שמקלה על חברות לקבל תשלומים קבועים ומשמשת כיום את ה"גרדיאן" לגביית דמי מנוי ואת ממשלת בריטניה לאגרות דרך. בלומפילד עדיין מושקע בחברה, שמעבדת תשלומים בסך מיליארד דולר בשנה.

כמה הוצאתם ביום

ברגע ש-GoCardless כבר עמדה על הרגליים, בלומפילד החליט להתמקד בבנקאות לצרכן. כדי להקים את מונדו החליט לחבור לבנקאים מנוסים. אחראי הסיכונים של מונדו הוא פול ריפון, לשעבר מנהל התפעול הראשי של הבנק האירי המאוחד, ומנהל הכספים הראשי שלה הוא גארי דולמן, לשעבר מנהל הכספים הראשי של מיזוהו אינטרנשיונל היפנית.

הטכנולוגיה אמנם שינתה כמעט כל היבט של חיינו, אומר בלומפילד, אך הבנקאות לצרכן קפאה על השמרים. הבנקים עדיין מציעים ללקוחותיהם פירוט סטטי של הפקדות ומשיכות במקום לספק עדכונים מתוזמנים היטב או כלים שיאפשרו להם לנתח את ההוצאות ואת החסכונות שלהם.

בעולם של מסרים מיידיים, רבים מן הגופים המלווים אינם מתקשרים בזמן אמיתי. הבנק הנוכחי של בלומפילד עצמו (הוא מסרב לנקוב בשמו) הודיע לו שהוא במשיכת יתר של 800 ליש"ט באיחור של שבועיים וגבה ממנו 20 ליש"ט. "הבנקים כל הזמן מכניסים לך יד לתוך הכיס ומוציאים משם כסף", הוא אומר.

אפליקציית מונדו תאפשר להגדיר התראות בזמן אמיתי שיבהירו כמה הוצאתם ביום או האם אתם בדרך למשיכת יתר. אם תצטרכו 500 ליש"ט כדי למשוך עד למשכורת הבאה, מונדו תציין בפניכם כמה יעלה לכם לקחת הלוואה בטווח קצר, ולא רק תגבה מכם את הכסף בדיעבד.

ג'ייסון בייטס (43), מייסד שותף של מונדו והאחראי על השירות, שולף את הטלפון שלו ומציג לראווה את האבטיפוס של אפליקציית מונדו. הוא סיים זה עתה לאכול המבורגר עם אשתו ב-Five Guys בסוהו, וההוצאה הופיעה בחשבונו מיד, כולל מפה שמראה היכן השתמש בכרטיס האשראי. הוא מראה כיצד ניתן לבטל את הכרטיס במשיכת אצבע במקרה שאיבדתם את הארנק - ולהחזיר אותו לפעולה מיד אם מצאתם אותו. אפשר אפילו לחסום את הכרטיס לשימוש בפאבים כדי לצמצם את צריכת האלכוהול.

המעקב אחר החשבונות הסדירים מאפשר למונדו להתריע בפניכם במקרה של פעילות חריגה, כמו למשל חשבון חשמל גבוה מן הרגיל. שימוש חכם כזה בנתונים יכול לסייע באיתור של מקרי הונאה, אומר בייטס. "אם אנחנו רואים את הטלפון שלך במנצ'סטר, אבל הכרטיס שלך בשימוש בלונדון", הוא אומר, "נוכל לחסום אותו ולשלוח לך הודעת טקסט: 'משהו נראה מוזר. תוכל לאשר שהכול בסדר?'".

בלומפילד ובייטס אומרים שמונדו תוכל לגבות עמלות נמוכות במידה משמעותית ובכל זאת לשמור על רווחיות בזכות תקורה נמוכה משמעותית מאשר בבנקים הגדולים. המלווים המסורתיים נדרשים לעמוד בהוצאות של אחזקת סניפים ושל תחזוקת מערכות IT מיושנות. בין מערכות מחשוב עורפיות המשמשות לעיבוד טרנזקציות ניתן למצוא כאלה שהוקמו בשנות השבעים ולפעמים גם קרסו בעבר, אומר דייוויד פרקר, יועץ שירותים פיננסיים ב-Accenture הלונדונית.

בשנה שעברה הטילו הרגולטורים קנס בסך 56 מיליון ליש"ט על הבנק המלכותי של סקוטלנד עקב כשל מחשוב שאירע ב-2012 והשאיר 6.5 מיליון לקוחות בלי גישה לחשבונותיהם במשך שבועות.

"קשה לבנות אפליקציה פנטסטית כשמערכת הליבה הבנקאית שלך מכוערת", אומר פרקר, "הבנקים צריכים להשתנות במהירות או להסתכן בכך שהלקוחות ינטשו אותם".

"סבתא שלי לא תשתמש בבנק הזה"

לא כולם משוכנעים שהבנקים המתקדמים טכנולוגית יצליחו למשוך מארבעת הבנקים הגדולים בבריטניה מספיק לקוחות כדי להפוך לגורמים משמעותיים בעצמם. הבנקים החדשים הללו עלולים להתקשות למשוך לקוחות שאינם "גיקים פיננסיים רציניים", אומר ג'יימס מוד, יועץ לסטארט-אפים בתחום הפינטק (טכנולוגיות פיננסים) ולשעבר מנהל במעצמת השירותים הפיננסיים הלונדונית IDEO. "רוב האנשים חושבים שלנהל את הכסף שלהם זה משעמם, והם רואים במערכת הבנקאות שירות פרקטי גרידא", אומר מוד, "אני לא בטוח שאפליקציות מדהימות ישכנעו מספיק אנשים לעשות את המעבר".

בני ובנות דור ה-Y, שנולדו בין שנות השמונים לראשית שנות האלפיים, עשויים להיות קהל היעד המבטיח ביותר. כמעט 67% מהם מעדיפים אפליקציות ניידות לבנקאות. זאת, לעומת כ-46% מבני 51 עד 69, לפי נתוני PwC. סקר שביצעה יחידת המחקר Scratch של ויאקום, אשר זכה לכותרת "סליחה בנקים, דור ה-Y שונא אתכם", מצא כי 71% מבני 18 עד 34 מעדיפים ביקור אצל רופא שיניים על פני תקשורת עם הבנק שלהם.

בלומפילד יודע שמונדו לא מתאימה לכולם. "סבתא שלי לא תשתמש בבנק הזה", אמר, "אבל חלק גדול מהאוכלוסייה כן".

תמונת מצב של בריטניה

עוד כתבות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

נתניהו מבקש מבג"ץ ארכה של חודש: "התקדמות ניכרת בנושא הגיוס"

אחרי הדרמה של הרגע האחרון, ולמרות שבג"ץ עדיין לא אישר את בקשת הדחייה מאתמול, היועמ"שית ביקשה דחייה שלישית בהגשת תשובתה המעודכנת בעניין חוק הפטור מגיוס ● בטיוטת עמדת היועמ"שית נכתב כי ללא הארכת החלטת הממשלה, יש לפעול לגיוס חרדים מ-1 באפריל

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-10%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-18%

בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "כנראה שעליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023