לקראת ראש השנה, הקרב על שוק הבשר מתחמם: כשבוע אחרי השקת המותג הפרטי בבשר של רשת שופרסל, "אנגוס" - קבוצת תנובה, הנפגעת העיקרית מהמהלך, החליטה לייבא לראשונה בשר טרי מפולין ולמכור אותו לרשתות במחירים הדומים למחירי הבשר הקפוא.

המשמעות היא שתנובה תמכור את הבשר לרשתות השיווק במחירים הנמוכים מהבשר הטרי של שופרסל. עם זאת, מחירי "אנגוס" של שופרסל יהיו עדיין נמוכים ממחירי המותג "אדום אדום" של תנובה.

על מנת שלא לפגוע במותג "אדום אדום" שתנובה משווקת אותו כמותג פרימיום, הבשר המיובא מפולין לא יקבל כל מיתוג ואפילו לא את המיתוג של תנובה. בתנובה אומרים כי כל רשת יכולה למתג אותו כרצונה, אפילו כמותג פרטי.

מקורות בתנובה אומרים ל"גלובס" כי תנובה תמכור את הבשר הטרי מפולין במחירים הזולים ב-30%-35% ממחירי "אדום אדום", וכי בהנחה שהרשתות ישמרו על רמת הרווח שלהן בבשר המופשר, מחירי הבשר הטרי של תנובה יהיו דומים למחירי הבשר המופשר או גבוהים בשיעור של עד 9%. באופן זה, מעריכים בתנובה, מחיר הבשר הטרי מפולין יהיה נמוך, כאמור, ממחירי הבשר הנוכחיים של "אנגוס" בשופרסל.

המהלך של תנובה מגיע ימים ספורים אחרי הודעת משרד החקלאות כי יאשר את פולין כמדינה אשר ממנה ניתן לייבא בשר טרי. מדובר באישור שניתן לראשונה למדינה, לאחר ביקור של השירותים הווטרינריים בה.

עד היום תנובה ייבאה לארץ עגלים, כשתהליך השחיטה התבצע בישראל. כעת, תנובה הולכת עקב בצעד אגודל אחרי שופרסל ומתחילה לייבא חלקים של בשר טרי ולא עגלים. לשם כך תנובה הגיעה להסכם עם משחטה בפולין השוחטת עבורה את העגלים. תהליך השחיטה כבר החל, ובתנובה מקווים שמשלוח ראשון של הבשר יגיע לארץ עוד לפני ראש השנה.

בניגוד לשופרסל הנאלצת לייבא את הבשר בהטסה, תנובה תייבא את הבשר מפולין באוניות - תהליך שיוזיל מאוד את עלות היבוא.

נזכיר כי בשבוע שעבר השיקה שופרסל את המותג "אנגוס" והכריזה כי הוא יהיה זול ב-10%-30% מהבשר הטרי בשוק. שופרסל ביצעה את ההשוואה למחירים שבהן נמכר הבשר הטרי ברשת רמי לוי שיווק השקמה. בעקבות ההשקה הוזילה גם רמי לוי שיווק השקמה את הבשר הטרי ברשת שמספקת עבורה חברת דבאח.

 

מבחינת רמת המחירים בישראל, הבשר הקפוא זוכה למחיר הנמוך ביותר, הבשר המופשר למחיר אמצע, והבשר הטרי למחיר הגבוה ביותר. בשר מופשר הוא למעשה בשר קפוא שהופשר, עבד עיבוד במהלכו הוכנסו לבשר חומרים, והוא נמכר כבשר "מיושן" שמקורו בבשר קפוא. בישראל מהווה מכר זה את החלק הארי של השוק - כ-13 אלף טון בשנה, לעומת מכירות של 10 אלף טון בשר טרי ו-10 אלף טון בשר קפוא.