היום הגרוע באירופה מאז נובמבר 2011: הקאק צלל ב-5.4%

בורסת שנחאי ננעלה בשפל שלא נראה מאז מארס השנה ■ הנפט ממשיך בקריסה: חוזה ברנט יורד בעוד 4.8% ל-43.3 דולר לחבית ■ הממשל הסיני: קרנות פנסיה יכולות לראשונה להשקיע בשוק המניות

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

הבורסות באירופה המשיכו גם היום (ב') בנפילות, בצל החששות מההאטה חריפה בסין. המדדים המובילים באירופה קרסו ביותר מ-4%.

באסיה ננעל המסחר הבוקר בירידות שערים חדות בהובלת הבורסה בשנחאי. המשקיעים במזרח ברחו לנכסים בטוחים יותר - מכרו מניות וקנו אג"ח ממשלתיות וין יפני. המדד האזורי Asia Pacific ללא הניקיי היפני נפל לשפל של 3 שנים. בורסת שנחאי ננעלה בשפל שלא נראה מאז מארס השנה.

"השווקים איבדו את האמון ביכולתו של הממשל הסיני להכיל את המשבר", כך אמר הבוקר ליאור פאוסט, מנהל דסק ספוט מט"ח-מט"ח בלאומי שוקי הון.

פאוסט טוען כי "אם אחרי הפיחותים האגרסיביים ביואן, הורדת הריבית בסין, הורדת חובת הנזילות לבנקים והזרמת מיליארדים כדי לתמוך בשווקים, הבורסה בסין יורדת בחדות במהלך יום המסחר הראשון של השבוע, הדבר אומר שהשווקים איבדו את האמון ביכולתו של הממשל הסיני להכיל את המשבר, ומגדל הקלפים שראשיתו בבועת אשראי נדל"ני ופרטי והמשכו במחיקת כל רווחי הבורסה הסינית ב-2015 בתוך שבוע, כבר החל להתמוטט".

בניסיון להרגיע את השוק, ניסיון שנכשל לעת עתה, הממשל הסיני הודיע אתמול כי בפעם הראשונה הוא מאפשר לקרנות הפנסיה המקומיות להשקיע בשוק המניות. מהלך שכזה מהווה פוטנציאל לכך שמאות מיליארדי יואן יוזרמו לשוק המניות הסיני וישיבו את אמון המשקיעים.

על פי החלטת הממשל, קרנות הפנסיה יוכלו להשקיע עד כ-30% מהשווי נטו של הנכסים המנוהלים שלהן (או כ-100 מיליארד דולר) בשוק המניות המקומי. לפני כן, קרנות הפנסיה הסיניות יכלו להשקיע רק בפיקדונות הבנקאיים ואג"ח הממשלתיות.

יותר מ-5 טריליון דולר נמחקו משווי שוקי המניות בעולם מאז שסין החליטה באופן בלתי צפוי על פיחות היואן - החלטה שהציתה ספקולציות וחששות כי ההאטה של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם חריפה יותר משחשבו תחילה.

כעת, עולות גם החששות כי הכלכלה הגלובלית אינה חזקה מספיק כדי לעמוד בהעלאת ריבית קרובה בארה"ב.

"השוק במומנטום שלילי. אין חדשות טובות, המניות עדיין יקרות ואין כסף חדש שנכנס", ציינו הבוקר ב-CEBM.

"הכלכלה הסינית במצב רע ובכמה סקטורים קיימות בועות. לחת המכירות בשוקי העולם מכביד על הסנטימנט המקומי", ציינו ב-JK Life Insurance.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]