הפצצה המצרית שהפילה אתמול חברת חיפושי הגז האיטלקית Eni, כשהודיעה על תגלית ענקית של גז סמוך לחוף המצרי, טרפה את הקלפים בשוק הגז הישראלי ומעלה שאלות קשות ביחס למתווה הגז שגובש, אך טרם נחתם וביחס לכדאיות הפיתוח של מאגר לוויתן והיצוא ממאגר תמר. ההודעה על התגלית המצרית שמכילה גז בכמות ענקית של 30 TCF לעומת 22 TCF המצויים בעומק בטן הלוויתן הישראלי, מובילה הבוקר לנפילות חדות בשעריהן של חברות האנרגיה הישראליות.

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב אומר בשיחה עם "גלובס" כי "שאלת מיליון הדולר היא כיצד גילוי המאגר המצרי משפיע על מתווה הגז". לדברי צדוק, "בראש ובראשונה הגילוי יוצר מספר שאלות סביב פיתוח לוויתן. בכל מיני מקומות פורסם שהגז הינו ליצוא, אם כי מקריאת ההודעה הרשמית של ENI אתמול ניתן היה להבין שהגז הינו לשימוש מקומי במצרים בלבד. כך גם הבהיר היום מנכ"ל ENI. עמדה כזו של מצרים ו-ENI שומטת את השטיח מתחת לרגלי חברות הגז שטוענות שאי אפשר לפתח את לוויתן ללא יצוא. הנה מאגר גדול מלוויתן מפותח על ידי חברת אנרגיה בינלאומית ללא יצוא. זה כשלעצמו מחייב חשיבה מחודשת. עם זאת, רק אתמול פרסמו את גילוי המאגר ואנחנו כבר יודעים עד כמה הנושאים הללו נזילים ומשתנים חדשות לבקרים, אז גם הצהרות שהכל לצריכה מקומית במצרים, יכולות להשתנות מחר".

- ואם אכן יחליטו שחלק מהגז המצרי הולך ליצוא?

"אז הבעיה היא לא רק של טיעונים משני הצדדים ומי צודק, אלא בעיה טכנית מהותית. מדינת ישראל לא יכולה לייצא גז שאינו נוזלי כיוון שאין צינורות להעברת גז מישראל לאירופה או לאסיה. המדינה היחידה לה אנחנו יכולים לייצא גז דרך צינורות היא ירדן וסביר להניח שירדן, ולו משיקולים גיאו-פוליטיים, תעדיף לרכוש גז ממצרים ולא מאתנו, מה גם שהצריכה שלה לא תספיק. כדי לייצא גז נוזלי, אנחנו צריכים להשתמש במפעלי ההנזלה של מצרים ואלו יהיו בשימוש על ידי הגז המצרי".

- אז יש אי ודאות כלפי לוויתן - מתי הוא יפותח ולמי ילך הגז. איך זה משפיע על המתווה?

"כיום אין אישור לייצא מתמר. המתווה מאשר יצוא מתמר בהתחשב בהפקת גז ממאגר לוויתן. אישור המתווה היום משמעותו יצוא מתמר כאשר לא ברור אם לוויתן יפותח בשנים הקרובות, כלומר איום משמעותי על העצמאות האנרגטית של ישראל כבר בטווח הקרוב והבינוני, וזה אסור שיקרה".

- אז מה צריך לעשות היום?

"קודם כל צריך להבין שמתווה הגז במתכונתו הנוכחית כבר איננו רלוונטי. אסור לאפשר יצוא מתמר כשיש חוסר וודאות כלפי לוויתן ויצוא מתמר, מבחינת חברות הגז, הוא חלק מאוד מהותי במתווה. צריך לעשות עבודה מחודשת, יעילה, ראויה, מקיפה, מקצועית ובעיקר שקופה לציבור. המסקנות לגבי מחיר ויצוא לא יכולות להישען על גרף כזה או אחר או נתון שמישהו שלף משנה מתאימה ומדינה שנראית לו. זו לא עבודה מקצועית".

- אתה מנהל קרן שמשקיעה בחברות שמתנהלות בהוגנות בלבד. מה אתה אומר על ההתנהלות של קבוצת דלק בהקשר של המתווה?

"היום בכל העולם ידוע שהוגנות = שקיפות. אם אתה לא שקוף, כנראה שיש בעיית הוגנות. המתווה נעשה באופן לא שקוף ולטעמי ומיטב הבנתי, תוך מסירת נתונים בעייתיים לציבור. עד היום לא מצאתי ניתוח אחד מקיף וכולל שמצביע על המחיר הנכון ליחידת גז בישראל. יש כאן מסך עשן גם בהקשר של הנתונים וגם בהקשר של המגעים בין הצדדים כשאנחנו לוקחים בחשבון שיש ניגודי עניינים בין החברות לציבור. הטענה הבסיסית שלי היא שהוגנות טובה למשקיעים. התנהלות הוגנת היתה מביאה כבר מזמן לאישור מתווה גז שקוף ונכון, היום הדברים כבר היו ברורים וסגורים והתנודתיות הגבוהה במניות הגז היתה נחסכת לציבור. ידוע שמשקיעים מעדיפים וודאות ולהימנע מתנודתיות ולכן גם כאן, התנהלות בשקיפות והוגנות היתה טובה יותר למשקיעים".