הסטטיסטיקה שמלמדת: צפינו בחיזיון נדיר בבלומפילד

אם מוציאים מהמשוואה משחקי גארבאג'-טיים, אז ההפסד להפועל רעננה היה המפלה הביתית השנייה בלבד של מכבי ת"א במשחקי ליגה, מאז החל עידן ג'ורדי קרויף במועדון בקיץ 2012 ■ גם צבירת הנקודות של הטרבליסטית בארבעת המחזורים הראשונים של 2015/16 פחות טובה ביחס לשנים הקודמות

עד כמה נדירה התוצאה שהתרחשה אתמול (א') בבלומפילד - הפסד ביתי בליגת העל של מכבי ת"א? מבט קצר בסטטיסטיקה מהעבר הקרוב ממחישה את גודל ההישג של הפועל רעננה, שהביכה 2-1 את האלופה במגרשה הביתי, במסגרת המחזור הרביעי של עונת 2015/16.  

בשלוש העונות 2012/13-2014/15, למעשה מאז החל עידן ג'ורדי קרויף בקרית שלום - הפכה מכבי ת"א לכוח הגדול ביותר בכדורגל הישראלי: היא זכתה בכל שלוש האליפויות האפשריות, פעם אחת בגביע המדינה, העפילה ל-32 האחרונות של הליגה האירופית, והעונה אף הגיעה לשלב הבתים היוקרתי של ליגת האלופות. העוצמות הללו הפכו את הצהובים למחסום כמעט בלתי עביר מבחינת יתר קבוצות ליגת העל, במיוחד כשמדובר על משחקים בבלומפילד: בכל שלוש העונות הראשונות של קרויף במכבי, רשמה מכבי רק שלושה הפסדי בית בסך הכל. 

שניים מהם הגיעו ב-2012/13, תחת אימונו של אוסקר גארסיה: לבני יהודה במחזור ה-10 (1-0) בנובמבר 2012, אותו ניתן להגדיר כהפסד הליגה "התחרותי" האחרון של הצהובים. במחזור האחרון של אותה עונה, לאחר שכבר הבטיחה את הזכייה באליפות - הפסידה מכבי שוב לבני יהודה, הפעם 3-0. אחוזי ההצלחה של מכבי באותה עונה במשחקי בית עמדו על 85.1%. 

עונה לאחר מכן (2013/14), הפעם תחת שרביטו של פאולו סוזה - לא הפסידה מכבי ת"א אף משחק בבלומפילד בליגת העל (ורק שלוש פעמים סיימה בתוצאות תיקו - כך שאחוזי ההצלחה הביתיים שלה עמדו על 88.8%). מדובר על הישג גדול עוד יותר על רקע העובדה שמכבי שיחקה במקביל בזירה האירופית, עמוק אל תוך חודשי החורף.

גם אשתקד (2014/15), כאשר על הקווים עומד פאקו אייסטרן - הפסידה מכבי בבלומפילד רק בגארבאג'-טיים, שוב פעם במחזור האחרון (2-0 למכבי פ"ת). אחוזי ההצלחה הביתיים בעונה זו: 83.3%.

ארבעה מחזורים אל תוך עונת 2015/16, תחת המאמן החדש סלאבישה יוקאנוביץ', כאשר משימת הצ'מפיונס ליג נמצאת ברקע - מכבי עם שבע נקודות ליגה מתוך 12 אפשריות. אמנם פתיחת העונה הכי פחות מוצלחת שלה בעידן קרויף, אך לא בפער גדול לעומת זאת שנרשמה אשתקד והסתיימה בטרבל (אז השיגה תשע נקודות מתוך 12 אפשריות). את העונות תחת סוזה ואוסקר התחילה מכבי עם מאזן מושלם בארבעת המחזורים הראשונים.

אגב, מבחינת הפועל רעננה הקטנה - מדובר על נצחון ראשון בכל הזמנים נגד מכבי ת"א (את כל שבעת המפגשים הקודמים בין הקבוצות היא סיימה בהפסדים). רעננה העפילה לליגת העל לראשונה בתולדותיה בקיץ 2009, אך ירדה בתום העונה בחזרה ללאומית. את הקאמבק לליגת העל היא עשתה החל מעונת 2013/14.