ההחלטה על צמצום גזי החממה הקפיצה מניות האנרגיה הירוקה

מנכ"ל אנלייט: "המשמעות - הגדלה של פי 10 בהיקף ייצור החשמל מאנרגיה מתחדשת עד 2030"

החלטת הממשלה מאתמול על צמצום הפליטות של גזי חממה בכ-25% עד שנת 2030 עוררה אופטימיות בקרב המשקיעים בחברות האנרגיה הירוקה בבורסה, ומשכה לעליות נאות במניות אנלייט ואנרג'יקס . חברת סאנפלאואר שבשליטת רוני בירם וגיל דויטש, שדיווחה באחרונה על מכירת מרבית הפרויקטים הסולאריים שלה בארץ, לא הייתה שותפה לחגיגה, ומנייתה לא רשמה שינויים מהותיים במהלך המסחר.

במסגרת יישום התוכנית, שעלותה מוערכת בכחצי מיליארד שקל, הוחלט על הפחתת היקף הפליטות של גזי חממה, תוך הרחבה משמעותית של ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות. ישראל צפויה להציג לאו"ם את תוכניתה להפחתת הפליטות עד סוף החודש, לקראת ועידת האקלים שתיערך בחודש נובמבר בפריז. במשרד להגנת הסביבה העריכו כי מימוש התוכנית צפוי לחסוך למשק הישראלי מעל 100 מיליארד שקל, וכי היא עשויה לסייע בקידום השקעות בהיקף מוערך של כ-25 מיליארד שקל על-ידי חברות אנרגיה ירוקה.

באנלייט ציינו היום, כי החלטת הממשלה מגדילה באופן משמעותי את יעדי האנרגיה המתחדשת לעומת החלטות קודמות, וקובעת כי ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת בישראל יעמוד על 13% מסך צריכת החשמל בשנת 2025, ועל 17% מסך צריכת החשמל ב-2030. גלעד יעבץ, מנכ"ל אנלייט, אמר היום כי "משמעות ההחלטה היא הגדלה של פי עשרה ויותר בהיקף ייצור החשמל מאנרגיה מתחדשת בישראל עד 2030. אנו מאמינים כי ההחלטה משקפת פוטנציאל גידול משמעותי ואופק ארוך-טווח להמשך פעילות החברה בשוק האנרגיה המתחדשת בישראל".

באנלייט, הנסחרת בשווי 240 מיליון שקל, מעריכים, כי "יישום התוכנית בפועל ידרוש הקמה של מתקנים חדשים לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות בהיקף של בין 8 ל-10 ג'יגה-ואט (8,000-10,000 מגה-ואט)" - זאת לעומת צפי נוכחי של מתקנים שיהיו מחוברים לרשת עד סוף 2016 בהיקף של כ-800 מגה-ואט.

עוד הוסיף יעבץ, כי "ההתחייבות הבינלאומית של ישראל כחלק מוועידת האו"ם הקרובה בנושא תמקם סוף סוף את ישראל בסטנדרט אחיד עם רוב מדינות העולם שכבר עשו שינוי משמעותי בנושא.

בדוחות הכספיים האחרונים הציגה אנלייט, הנמצאת בשליטת קבוצת יורוקום של שאול אלוביץ (בעל השליטה בבזק), פרויקטים בהספק של 86 מגה-ואט, חלקם בשותפות וחלקם מיועדים למימוש - עיקרם (קרוב ל-90%) בישראל, והיתר באיטליה.

אנרגי'קס, מקבוצת אלוני חץ, מפעילה כיום 49 מגה-ואט בישראל, ונוסף על כך היא מקדמת פרויקטים רחבי היקף בתחום הפוטו-וולטאי (סולארי) ואנרגיית רוח בישראל ובפולין. החברה נסחרת בשווי של 770 מיליון שקל.