ועדת הערר המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז תל-אביב קיבלה בשבוע שעבר ערר שהגישו שני תושבי שכונת חרוזים ברמת-גן ופסלה תוכנית לביצוע פרויקט תמ"א 38 שאושרה על-ידי הוועדה המקומית. מדובר בתוכנית להריסת מבנה חד-קומתי ובו שתי דירות ברחוב רחוב הנהר 18, והקמה תחתיו של בניין בן 8 קומות מעל קומת קרקע ובו 19 יחידות דיור.

העוררים, חיותה פסח ויצחק סולג, הגישו ערר על החלטת הוועדה המקומית בטענה כי זו ניתנה בניגוד למדיניותה המוצהרת של הוועדה, ומעניקה ליזם תוספת שטחי בנייה וקומות מוגזמת, ללא בחינה מספקת של השפעות ההחלטה על הסביבה.

ועדת הערר, בראשות היו"ר עו"ד קרן סירוטה-ליבנה, קיבלה את טענות העוררים שיוצגו על-ידי עו"ד מאיר לפלר, וקבעה כי "דווקא מתוך ראיית חשיבות מימוש התמ"א ושמירת אפשרות עבור כל המבנים הטעונים חיזוק, אנו סבורים כי בעת בחינת בקשה להיתר על-פי תמ"א 38, ראוי לשים לנגד עינינו, יחד עם מטרתה המרכזית של התמ"א - חיזוק מבנים - את המטרה לאפשר לכל הבניינים עליהם חלה התמ"א את מימושה, מבלי להביא את התשתיות העירוניות לכדי קריסה".

הוועדה קבעה כי יש להפחית את תוספת שטחי הבנייה שניתנה ליזם - יהודה ס.ב. בע"מ - ודחתה בתוקף את עמדת העירייה לפיה על ועדת הערר לבחון את הבקשה בהתאם למדיניות התכנונית שהייתה תקפה במועד הגשת הבקשה ו/או במועד החלטת הוועדה המקומית.

כן ביקרה ועדת הערר באופן ישיר את הוועדה המקומית, וקבעה כי "על פניו נראה כי הוועדה המקומית, במקרה דנן, לא בחנה אף לא ראשית בחינה התאמת התוספות המבוקשות על-פי תנאי הבניין המקום והסביבה".

לאור זאת הורתה ועדת הערר לוועדה המקומית לקיים דיון חדש בתוכנית, שיביא בחשבון את המדיניות התכנונית שהשתנתה, ואת התשתית התכנונית הרלוונטית לבניין, לרבות בנושא התנועה והחניה. כמו כן הורתה ועדת הערר לוועדה המקומית לבחון מחדש את שאלת היקף הזכויות והתמריצים שיש לתת ליזם במקרה זה, לאור הוראות תמ"א 38. היזם והוועדה המקומית אף חויבו בהוצאות העוררים בסך 2,500 שקל כל אחד.

החלטת ועדת הערר היא אולי אות נוסף לשינוי המסתמן בעמדת המדינה בכל הנוגע לחישוב היקפי הבנייה ה"נדיב" בו נוקטות רשויות מקומיות המקדמות פרויקטים של התחדשות עירונית בתחומן. בדיון בעתירה מנהלית שהוגשה נגד אישור פרויקט תמ"א 38 בגבעתיים, שנערך בתחילת השבוע בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, הובאה עמדתו העדכנית של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, אשר נוקטת בגישה מצמצמת מאוד (ביחס לקיים) באשר להיקף זכויות הבנייה הרצוי שעל פרויקט תמ"א 38 להעניק ליזם.