חשיפת הציבור למניות ואג"ח בחו"ל גדלה פי 7 ב-7 שנים

שיעור החשיפה לנכסים בחו"ל עמד בחודש שעבר על כ-30% מהיקף התיק, לעומת חשיפה של 34 מיליארד שקל, שהיוו כ-10% מתיק הפנסיה הצוברת ב-2008

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

בחודשים האחרונים חווים שוקי ההון בעולם תנודות אדירות, ולעתים אף מכות של ממש - בין אם אלה הנפילות החדות בשוק הסיני מוקדם יותר השנה, או הצניחה בבורסות המערב ובשוויין של חברות ענק כמו פולקסווגן וגלנקור בשבועות האחרונים.

עבור הישראלי הממוצע, יש לחדשות הללו מידה רבה של רלבנטיות שלא הייתה קיימת בעבר. מבדיקת "גלובס" עולה כי החשיפה לנכסים בחו"ל (מניות, אג"ח, נדל"ן וכו') בתיק ההשקעות של החוסכים לטווח ארוך בישראל זינקה בתוך 7 שנים ביותר מפי 7, כששיעורה מסך התיק שמנוהל עבור הציבור הרחב באפיקי החיסכון הפנסיוני החדש נסק פי שלושה.

מהנתונים באתרי הגמל-נט, הפנסיה-נט והביטוח-נט של משרד האוצר עולה כי החשיפה לחו"ל בכספי ציבור החוסכים שמנוהלים באפיקי החיסכון לטווח ארוך החדש כבר נוגעים ברבע טריליון שקל. החשיפה הממוצעת של החיסכון הצובר לפנסיה של הישראלים - בקופות הגמל לתגמולים, קרנות הפנסיה החדשות המקיפות, קרנות ההשתלמות והפוליסות המשתתפות ברווחים ומסלולי ההשקעה של חברות הביטוח - עמדה בסוף חודש אוגוסט על למעלה מ-30%. בשקלים מדובר על חשיפה כוללת בהיקף אדיר של כ-242 מיליארד שקל במונחי דלתא (כולל החשיפה באופציות ובחוזים עתידיים), מתוך תיק כולל של כ-805 מיליארד שקל.

החשיפה האדירה של החיסכון הפנסיוני לחו"ל מלמדת כי בשמונת החודשים הראשונים של השנה חלה עלייה הן בשיעור החשיפה של תיק הפנסיה הצוברת והן בהיקפו השקלי, וזאת למרות התנודות בשוקי ההון בארץ ובעולם.

גידול של 8% מתחילת השנה

מתחילת השנה עד סוף אוגוסט חל גידול של כ-8% בהיקף השקלי של החשיפה לחו"ל של החיסכון לטווח ארוך הישראלי, בעוד ששיעור החשיפה מהתיק הכולל צמח מ-29.7% בסוף 2014 ל-30.1% בסוף אוגוסט.

אך לא רק זאת, בסוף 2008 - שנת המשבר הכלכלי החריף, עמד שיעור החשיפה לחו"ל של תיק הפנסיה הצוברת של הציבור הישראלי על 10.3% - כשליש משיעור החשיפה לחו"ל כיום; במונחים שקליים דובר על חשיפה בהיקף של כ-34 מיליארד שקל - שביעית מהיקפה כיום.

שיעור החשיפה לחו"ל הגבוה ביותר הוא בחיסכון שמנוהל בפוליסות המשתתפות ברווחים ומסלולי ההשקעה של חברות הביטוח (35%), ואחריו בקרנות הפנסיה החדשות המקיפות (32%). בקופות הגמל לתגמולים ובקרנות ההשתלמות מגיע שיעור החשיפה לכרבע מהתיק כולו.

החשיפה של ציבור החוסכים לפנסיה
 החשיפה של ציבור החוסכים לפנסיה