האיש ששרף בתוך פחות משנה וחצי יותר מ-500 מיליון שקל

ההפסד המדהים שמותיר אחריו מוטי בן משה באי.די.בי ■ דעה / שי שלו

מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

השבועיים האחרונים, שהתאפיינו בריבוי ימי חופשה ובירידות חדות בשוקי המניות בעולם, כמעט שהעלימו מעיתוני הכלכלה את סיומו של אחד הסיפורים המדהימים (ויש שיאמרו ההזויים) שידע שוק ההון המקומי מעודו - סיפור השותפות בין אדוארדו אלשטיין למוטי בן משה, שהפכו אשתקד לבעלי השליטה באי.די.בי פתוח, אחת מחברות ההשקעה הגדולות במשק.

פסיקה של השופט בדימוס ד"ר עמירם בנימיני, אשר שימש בורר בסכסוך שפרץ בין השניים חודשים אחדים לאחר שנכנסו למשרדי אי.די.בי, קבעה בשבוע שעבר כי אלשטיין ירכוש את מלוא מניותיו של בן משה תמורת 152 מיליון שקל ויהפוך לבעל שליטה יחיד בקונצרן המקרטע.

משמעות החלטת הבורר היא כי בן משה, עוד לא בן 40, צפוי לצאת מההשקעה באי.די.בי עם הפסד בלתי נתפס של כ-530 מיליון שקל (530,000,000), שנצבר בתוך פרק זמן של פחות משנה וחצי. זאת, חודשים ספורים בלבד לאחר שהצהיר, בוועידת העסקים של "גלובס" כי "לא באתי לסיבוב קצר באי.די.בי. הפונטציאל בפלטפורמה המדהימה שלהקונצרן עדיין קיים ואני כאן כדי להישאר".

כסף טוב אחרי כסף רע

למרות זאת, מקורביו של בן משה אמרו השבוע כי מבחינתו מהווה החלטת הבורר ניצחון מסוים, שכן בנימיני קיבל את התנאי המוקדם שהציב בן משה משהפעיל את מנגנון ההיפרדות (במב"י) בין השותפים ושלפיו מי שירכוש את מניותיו של שותפו באי.דיבי, ייקח על עצמו גם את התחייבויות המוכר לתשלומים עתידיים בהיקף של 256 מיליון שקל. מדובר בהתחייבות שניתנה במסגרת הסדר החוב שנחתם באי.די.בי אשתקד, ושבמסגרתו הפכו אלשטיין ובן משה לבעלי השליטה בקונצרן, שהגיע למצב של חדלות פרעון תחת ניהולו של הבעלים הקודם, נוחי דנקנר.

לטענת אותם מקורבים, בן משה העדיף לקבע את ההפסד העצום, שמהווה כ-80% מההון שהזרים לאי.די.בי, וזאת כדי להפסיק ולזרוק "כסף טוב אחרי כסף רע". הוא עצמו מסר בהודעה לתקשורת, כי "הבורר קיבל את טענתי המרכזית, לפיה הרוכש בהליך הבמב"י יהיה האחראי הבלעדי לקיום המחויבויות שנלקחו במסגרת הסדר החוב. אני מצטער כמובן על האופן בו ההשקעה באי.די.בי הסתיימה ועל כך שתוכניותיי להציף את ערכו של התאגיד באופן דרמטי, עבור כל בעלי העניין, טורפדו ולא יצאו לפועל. אני מאחל לתאגיד ולעובדיו הצלחה רבה".

ועדיין, סיום התקופה הקצרצרה של בן משה באי.די.בי, קונצרן החולש על חברות ענק ובהן שופרסל, סלקום, כלל ביטוח ונכסים ובנין, מותיר לא מעט תהיות, שמלוות אותו מזה שנתיים, מאז הכריז על כוונתו לרכוש את השליטה בקונצרן. בראשן עולה השאלה כיצד הצליח איש העסקים האלמוני, המתגורר בעיר מודיעין, מנהל אורח חיים צנוע ואינו מחובר למוקדי הכוח או ההון מקומיים, להביא (ולהפסיד) סכומי כסף כה גדולים, שהם נחלת אנשי עסקים ספורים בישראל.

לזכותו של בן משה ייאמר, כי בניגוד לחלק מהתחזיות, הוא עמד בכל ההתחייבויות שלקח על עצמו בהסדר החוב באי.די.בי וגם כעת, לאחר שרוב הכסף שהשקיע ירד לטמיון, הוא עדיין מפגין פאסון של מי שעסקיו הפרטיים בחו"ל, בעיקר אספקת מוצרי אנרגיה לצרכני קצה בגרמניה ובבריטניה, יכולים לספוג את ההפסד העצום.

צריך גם להזכיר כי כל הניסיונות שנעשו בעבר להטיל דופי באיש ובמקורות הונו, בין היתר באמצעות חברת חקירות ששכר בעל השליטה הקודם באי.די.בי, נוחי דנקנר, עלו בתוהו. בוועידת העסקים שנערכה בדצמבר 2014, התייחס לכך בן משה כשאמר כי "עברתי דה לגיטימציה ורצח אופי שאף איש עסקים שאני מכיר לא עבר. מצד שני אני יכול להבין. בחרתי לי צורת חיים מסוימת. ההון שלי בסטנדרטים מקומיים נחשב לגבוה, אבל אני לא צריך להתהדר בו ולחיות חיים ראוותניים".

חילוקי הדעות הובילו לשיתוק

אלשטיין ובן משה הפכו לבעלי השליטה באי.די.בי פתוח במאי 2014 בעקבות החלטת בית המשפט מספר חודשים קודם לכן בסוגיית הסדר החוב של החברה האם לשעבר, אי.די.בי אחזקות. החיבור בין השניים, שהגישו בתחילה הצעות השקעה נפרדות, נוצר "אד הוק" במטרה לגבור על הצעה מתחרה שהגישה קבוצה בראשותו של דנקנר, בעל השליטה הקודם.

בתוך תקופה קצרה התברר כי השניים אינם רואים דברים עין בעין, מה שגרם לשיתוק ניהולי במשרדי הקונצרן שבמגדלי עזריאלי בת"א. עד לתחילת השנה הנוכחית עוד החזיקו השניים במניות אי.די.בי פתוח בשיעור שווה, אולם למן בפברואר התפרקה השותפות, על רקע חילוקי דעות בלתי ניתנים לגישור. בן משה טען אשתקד כי "שנינו באים משתי גישות שונות. הוא מסתכל על השקעות מהצד הפיננסי ואני איש אופרטיבי".

אלשטיין הפך לבעל המניות המרכזי בקונצרן לאחר שהזרים לאי.די.בי מאות מיליוני שקלים במסגרת הנפקת זכויות, בה בחר בן משה שלא להשתתף. בהמשך, הצליח אלשטיין לגייס רוב ולהדיח את בן משה מתפקיד יו"ר משותף באי.די.בי פתוח וכן מדירקטוריון החברה הבת, דיסקונט השקעות. בתגובה, הפעיל בן משה בחודש מאי את מנגנון הבמב"י שנקבע בהסכם השליטה של השניים, והציע לרכוש את מניותיו של אלשטיין באי.די.בי (או למכור לו את החזקותיו לפי אותו מחיר למניה).

כעת, עם הרכישה הצפויה של מניות בן משה באי.די.בי פתוח, מעלה אלשטיין, איש העסקים היהודי מארגנטינה, את גובה ההימור שלו על הקונצרן החבוט ליותר מ-2 מיליארד שקל (כולל התחייבויות להזרמות הון עתידיות). ומדובר, נזכיר, בחברה הנושאת על גבה הערת "עסק חי", שהיקף התחייבויותיה הפיננסיות עומד על כ-4 מיליארד שקל (קרן וריבית), ואשר האג"ח שהנפיקה נסחרות לפי תשואה של 14%, המשקפת את חששות המשקיעים מפני יכולתה לשרת את ההתחייבויות.

זאת ועוד, למרות סכומי העתק שהשקיעו בה אלשטיין ובן משה מאז קיבלו את השליטה בה לידיהם, החברה עדיין נתונה בבעיה תזרימית. כך, בדוחות הרבעון השני ציינה אי.די.בי כי בקופתה נותרו בסוף יוני מזומנים שיספיקו לפירעון חובות רק עד חודש נובמבר הקרוב. כדי לסיים את 2015 באיזון תזרימי, מתכננת אי.די.בי גיוס של עוד לפחות 200 מיליון שקל, שיגיעו, כנראה, בעיקר מאלשטיין עצמו.

ההשקעות של אדוארדו
 ההשקעות של אדוארדו