גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המדינה תשיב עשרות מ' ש' על גביית יתר בתיקי פירוק והוצל"פ

התובע הייצוגי טען כי המדינה גבתה ממנו 530 שקל מעל המותר בחוק, וביהמ"ש הורה לצדדים לנהל מו"מ על הסכום שיושב לאזרחים בגין הגבייה ביתר ■ המדינה הודיעה כי המחדל יתוקן, והייצוגית נמחקה ■ התובע טוען כי סכום ההחזר יעמוד על 80 מיליון שקל, ואילו המדינה טוענת - 30 מיליון שקל

דוד האן הכנ"ר / צילום:איל יצהר
דוד האן הכנ"ר / צילום:איל יצהר

אם נכנסתם להליכי פשיטת-רגל או פירוק חברות, ברור שאתם בצרות כלכליות. על הצרות והנטל הכלכלי שעל צוואר פושטי-הרגל, כך מסתבר, הוסיפה גם המדינה, שעד לאחרונה גבתה מאזרחים הנאבקים בסבך הביורוקרטיה של הליכים אלה אגרת פתיחת תיק הגבוהה מהקבוע בחוק. רק בזכות תובע ייצוגי אחד שלא ויתר, נאלצת המדינה כעת להחזיר בין 30 ל-80 מיליון שקל לאזרחים מהם גבתה אגרה מופרזת.

במוקד התביעה הייצוגית עומדת אגרת פתיחת תיק בהליכי פשיטת-רגל ופירוק חברות. על-פי חוק, בעת פתיחת הליכי פשיטת-רגל נדרש מגיש הבקשה לשלם אגרת פתיחת תיק בסך כ-1,600 שקל. בתיקי פירוק חברה נדרש מגיש הבקשה לשלם סכום של כ-400 שקל.

ואולם, בתביעה שהוגשה אשתקד נגד כונס הנכסים הרשמי (הכנ"ר) במשרד המשפטים, פרופ' דוד האן, טען התובע הייצוגי, אהרון באוברג, כי האגרה הנגבית בפועל בהליכים אלה עולה על השיעור המותר על-פי חוק.

באוברג, שנקלע לקשיים כלכליים ולהפסדים כספיים ובעקבות כך פתח תיק פשיטת-רגל אצל הכנ"ר, טען כי בעת פתיחת התיק הוא נדרש להיפרד מסכום של לא פחות מ-2,530 שקל (סכום האגרה המעודכן לאותה עת).

המדינה התקפלה

בתביעתו טען באוברג כי פנה מספר פעמים - בעל-פה ובכתב - לכנ"ר בבקשה להבין את הפער בין החוק לגבייה בפועל. ואולם לדבריו, הכנ"ר מיאן להשיב את הסכום הנדון או להתייחס לטענה כי מדובר בגביית יתר.

באוברג לא התייאש ופנה לערכאות המשפטיות, באמצעות הגשת בקשה לאישור תביעה ייצוגית, בטענה לגביית יתר. הוא ביקש כי יושב לו ולשאר האזרחים המגיעים למסדרונות הכנ"ר הסכום שנגבה ביתר.

המאבק השתלם. כבר בדיונים הראשונים הורתה שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ד"ר דפנה אבניאלי, לצדדים לנהל משא-ומתן אודות השבת הכספים לאזרחים מהם נגבו אגרות ביתר.

במסגרת המשא-ומתן המדינה התקפלה מעמדתה כי אין מדובר בגביית יתר, והגישה "הודעת חדילה" מגביית האגרות הגבוהות מעבר לאמור בתקנות. יצוין כי לפי חוק, לרשויות המדינה יש אפשרות להודיע כי הן מתקנות את המחדל שעלה בתביעה הייצוגית ובירור התביעה מסתיים.

בנוסף לכך התחייבה המדינה להשיב את ההפרש בין הפיקדון שנגבה בפועל לבין הסך של 400 שקל בתיק פירוק ו-1600 שקל בתיק פשיטת-רגל (בצירוף תשואת השקעה לפי חוק האפוטרופוס הכללי, אם הייתה), בכל תיק שנפתח בשנתיים שקדמו להגשת התובענה הייצוגית ולא נסגר עד היום. וזאת, בתוך 3 חודשים ממועד מתן פסק הדין.

הסכומים שסוכמו להחזר, כאמור, נעים בין 30-80 מיליון שקל - כאשר התובע טוען כי מדובר ב-80 מיליון שקל, והמדינה טוענת כי מדובר בכ-30 מיליון שקל.

משהמדינה הגישה הודעת חדילה, המחייבת אותה להימנע מעתה ואילך לגביית סכומי האגרה הגבוהים מהאמור בתקנות, ההליך של התביעה הייצוגית נגדה הסתיים למעשה, ובקשת התביעה הייצוגית נדחתה.

השופטת גם אימצה הסדר אליו הגיעו הצדדים, לפיו תשלם המדינה לתובע הייצוגי גמול בסך 130 אלף שקל, ושכר-טרחה לבאי-כוחו בסך 650 אלף שקל, בתוספת מע"מ.

בהחלטה המאשרת את ההסדר בין הצדדים, ציינה השופטת באשר לגמול הנפסק לתובע הייצוגי כי "אין חולק על התועלת שהביאה התובענה הייצוגית לחברי הקבוצה (הנפגעת - א'ל"ו) ועל העובדה שמנגנון השבת הסכומים ששולמו ביתר גובש רק בעקבות הגשת התובענה. מדובר בסכומי אגרה לא מבוטלים, גם על-פי אומדן המדינה (כ-30 מיליון שקל), אשר שולמו לאורך שנים בתיקי פירוק ובתיקי פשיטת-רגל".

מגמה פסיקתית

החלטה זו של בית המשפט מהווה המשך ישיר לקו המשורטט בבתי המשפט ברחבי הארץ, במסגרתו מביעים השופטים גישה לא סלחנית כלפי רשויות הגובות גביית יתר מאזרחים.

כך, למשל, באפריל השנה ניתנה החלטה על-ידי השופטת אבניאלי, המאשרת בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגד הנהלת בתי המשפט בגין גביית יתר של אגרות בית משפט. השופטת הורה להנהלת בתי המשפט להשיב לתובע ייצוגי יתרת כספי אגרה ששילם בגין פתיחת תיק שהגיש כיורש, והוסיפה ביקורת ונזיפה במדינה על התנהלותה.

"המדינה הייתה יכולה למנוע את אישור התביעה, אם הייתה מגיעה להסכם פשרה עם המבקש, הכולל פירוט כל המקרים שבהם לא הוחזרה אגרה בשנתיים שקדמו להגשתה והתחייבות להחזיר את הסכומים לזכאים על-פי נתוניה", נכתב בהחלטה לאישור ניהול התביעה כייצוגית.

עוד נקבע לפני כחודשיים בעניין אחר כי רשות המסים תשיב 53 מיליון שקל לרואי חשבון, עורכי דין ויועצי מס בגין תשלומים שגבתה מהם שלא כדין במשך שנים על שאילתות שנשאלו על-ידם עבור לקוחותיהם באמצעות מערכת המחשב של רשות המסים (מערכת שע"מ).

בכך קיבל בית המשפט המחוזי בתל-אביב את תביעתו הייצוגית של רו"ח עופר מנירב, יו"ר ועדת המסים בלשכת רואי החשבון. זאת, תוך שהשופטת יהודית שיצר קובעת כי "כשם שאת שכר הפקיד ואת עלות תחזוקת מחשבו לא משיתים על הנישום, מאחר שזוהי הפעלת הסמכות השלטונית הריבונית לומר לנישום כמה מס עליו לשלם על-מנת שיוכל לקיים את חובתו החוקית לשלמו - כך גם אין לחייבו בדמי החזקה חודשיים קבועים של מערכת שע"מ, על-מנת שהמייצג יוכל לברר את החיוב במס באמצעותה".

עוד כתבות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת