גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפרקליטות: בכירים בחח"י יועמדו לדין בפרשת השוחד בסימנס

זאת בכפוף לשימוע ■ לדוד קון, יונה שוויצר, יעקב חאין, צבי אייל, חיים ברנר ודוד אלמקיס מיוחסות עבירות של לקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים ועבירות על חוק איסור הלבנת הון

תיבת הפנדורה של פרשת השוחד בסימנס לא מפסיקה לספק נאשמים וחשודים בפוטנציה. פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) הודיעה היום (א') לחשודים בפרשה - דוד קון, יונה שוויצר, יעקב חאין, צבי אייל, חיים בר-נר ודוד אלמקיס - כי היא שוקלת להגיש בעניינם כתב אישום בכפוף לשימוע. זאת, בהמשך להמלצת מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך, שהשלימה את חקירתה בפרשה בחודש יולי השנה.

על-פי החשד, החשודים קיבלו לכאורה שוחד בסך מיליוני שקלים מחברת סימנס, בעודם מכהנים כעובדי ציבור בכירים בחברת החשמל: דוד קון כיהן כמשנה למנכ"ל חברת החשמל וכיו"ר ועדת המכרזים בחברה; יונה שוויצר, לשעבר מנהל אגף התכנון ההנדסי בחברה; צבי אייל, לשעבר מנהל מחלקה באגף התכנון; חיים בר-נר, לשעבר סגן מנהל האגף לתכנון הנדסי לשעבר; יעקב (יאשה) חאין, לשעבר סגן מנהל אגף הייצור; ודוד אלמקיס, שהיה סגן מנהל אגף התכנון. חרף החשדות נגדו, אלמקיס מכהן כיום כסמנכ"ל תכנון, פיתוח וטכנולוגיה בחברת החשמל.

לחשודים מיוחסות עבירות של לקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים וכן עבירות על חוק איסור הלבנת הון.

הפרקליטות הודיעה גם לחברת Siemens AG ולחברת סימנס ישראל בע"מ כי אף הן חשודות בעבירות של מתן שוחד, מירמה והפרת אמונים ועבירות על חוק איסור הלבנת הון.

תיק סימנס מטופל על-ידי מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) ונחקר על-ידי מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.

הודעות השימוע מתייחסות לחשדות שלפיהם במהלך תקופה ממושכת בין השנים 2005-1999 יצרה סימנס קשרים עם בכירים בחברת החשמל, שבמסגרתם נתנה להם טובות הנאה שונות, ובכלל זאת שילמה להם סכומי כסף ניכרים, על מנת שהם יתמכו בקידום האינטרסים של סימנס בהתקשרויותיה מול חברת החשמל.

על-פי החשד, פעילות זו של סימנס הייתה חלק מדפוס פעולה שיטתי של תשלומי שוחד לעובדי ציבור במדינות רבות בעולם, במטרה לקדם את ענייניה. תשלומי השוחד לבעלי התפקידים בחברת החשמל הגיעו למיליוני אירו רבים, והועברו להם, בין היתר, באמצעות חשבונות-קש בחו"ל על מנת להסתיר את מקור הכספים וייעודם.

בחודש יולי האחרון הודיעה רשות ניירות ערך על סיום חקירת התיק בקשר למרבית החשודים, ועל המלצתה להעמיד לדין שורה של בכירים בחברת החשמל בעבר ובהווה, באישומים של קבלת שוחד, קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות הלבנת הון.

מהחקירה עלה כי השוחד בסך מיליוני שקלים, שקיבלו לכאורה בכירים בחברת החשמל מחברת הנדסת החשמל והאלקטרוניקה הבינלאומית סימנס, נועד בין היתר להטיית מכרז לכאורה של חברת החשמל לרכישת טורבינות וכן מכרזים נוספים, לטובתה של סימנס, בשנים 2000-2005.

מדובר בפרשה שבמסגרתה אף הורשע ב-2013 השופט לשעבר והדירקטור בחברת החשמל לשעבר, דן כהן, בקבלת שוחד של מיליון אירו מסימנס, ונידון ל-6 שנות מאסר.

בעת הרשעתו של דן כהן נדמה היה כי הפרשה קרובה לסיומה, אולם ההרשעה אך פתחה פתח לחקירה מסועפת עוד יותר ולחשיפת עוד ועוד חשודים.

מדובר בתיק מורכב שבו פעלו החשודים בתחכום רב, תוך הסוואת מסלול העברת כספי השוחד דרך חשבונות בנק במקומות שונים בעולם. התיק כולל חומר ראיות רב, ובמהלך הרכבתו נגבו עדויות רבות ממעורבים ומעדים, בהם נושאי משרה בכירים בחברת החשמל; בוצעו חיפושים רבים ונאספו ראיות משמעותיות אשר - לעמדת רשות ניירות ערך והפרקליטות - תומכות בחשדות המיוחסים למעורבים השונים.

הפרשה, שהחלה בחשדות שוחד בחו"ל, היא אחת מפרשות השוחד הבינלאומי הגדולות שנחשפו בהיסטוריה. במסגרת הפרשה הבינלאומית, שנחקרה בעיקר על-ידי הרשויות בארה"ב ובגרמניה, הודתה סימנס העולמית במתן שוחד בתמורה לזכייה במכרזים במדינות שונות בעולם, מסוף שנות ה-90 ועד תחילת שנות ה-2000, בהיקף עצום של 1.4 מיליארד דולר. סימנס הודתה גם בתשלום שוחד בגובה של כ-20 מיליון דולר לחברת החשמל הישראלית.

בעקבות הגילויים שנמצאו במסגרת החקירה של סימנס בארה"ב ובגרמניה, הועברו מסמכים ומידע לרשות ניירות ערך הישראלית, שחידשה את החקירה בישראל החל מ-2009.

בעקבות החקירה עלו חשדות לקבלת שוחד נגד השופט לשעבר דן כהן, שהיה דירקטור בחברת החשמל עד לתחילת שנות ה-2000. כהן - שנמלט מהארץ בעקבות החשדות נגדו ומצא מקלט בפרו מ-2005 ועד לשובו לארץ ב-2012 - נשפט והורשע ב-2013 ב-3 אישומים, שאחד מהם הוא קבלת שוחד מסימנס בסך מיליון אירו; והשני נוגע לשיבוש החקירה באמצעות ההימלטות לפרו. האישום השלישי נוגע לפרשת שוחד אחרת.

לאור הפער בין הסכום שקיבל כהן מסימנס (מיליון אירו) לבין יתרת הסכומים שסימנס הודתה בתשלומם כשוחד לבכירים בחברת החשמל (כ-20 מיליון דולר), המשיכה רשות ניירות ערך בחקירתה, ואף גייסה עדי מדינה לשם כך. החקירה הניבה ראיות חמורות נגד שורת חשודים, כך לגישת הפרקליטות, אשר הודיעה על כוונתה להגיש כתבי אישום בפרשה.

יצוין כי החקירה המסועפת עדיין נמשכת, כאשר כל העת מתווספות ראיות להתנהלויות פליליות בסימנס. כך, למשל, כפי שפורסם ב"גלובס", בעבר פנה גם מורן גנוסר, מי שהיה מנתח מערכות מידע בחברת החשמל, לרשות ניירות ערך ומסר לה מידע וקלטות על חשדות להטיית מכרז חברת החשמל ב-2002 לטובת חברת סימנס, לרכישת מערכת ה-DMS ב-75 מיליון דולר, מערכת שליטה ובקרה על רשת המתח הגבוה.

לאחרונה פנה גנוסר שוב למחלקת החקירות של רשות ניירות ערך והציג מידע נוסף אשר לטענתו קשור ליעקב (יאשה) חאין, לשעבר המשנה למנכ"ל. לטענת גנוסר, יש בידיו אסמכתאות וראיות לכך שחאין גרם לשיבוש לכאורה של עבודתה של ועדה לבדיקת ההיבטים התפעוליים והבטיחותיים של המערכת.

גנוסר מצוי בהליך משפטי מול חברת החשמל בבית הדין האזורי לעבודה, וטוען כי פוטר בגין פעילותו בפרשת מערכת ה-DMS, ותלונותיו על היחס המועדף שקיבלה סימנס במכרז עצמו, ובהסתרת בעיות תפעול ובטיחות שחשף במערכת. בד-בבד, גנוסר מוסר בחודשים האחרונים עדויות בפני מבקרת חברת החשמל, ניצה רוגוזינסקי, בפרשיות נוספות במסגרת יחסי חברת החשמל עם סימנס.

עוד עלו במסגרת הפרשה חשדות נגד עורכי דין בכירים וכן גורמים מוכרים נוספים במשק - כך שלא ברור עדיין כמה נאשמים תייצר הפרשה בסופה.

עורכי הדין עדי ברקאי וששי גז, המייצגים את דוד אלמקיס, מסרו: "את טענותינו אנו נעלה בשימוע, ואנו סומכים על שיקול-הדעת של הפרקליטות ובטוחים כי בסופו של דבר תתקבל ההחלטה שאין זה ראוי ואין זה נכון להעמיד לדין את ד"ר אלמקיס, אשר במשך שנים רבות לא פעל אלא בתום-לב ולטובת חברת החשמל".

מחברת החשמל נמסר לעניין השימוע לדוד אלמקיס: "זהו שלב נוסף בהליך המשפטי. חברת החשמל, כמי שנוקטת מדיניות חסרת פשרות של אפס סובלנות לשחיתות, תשקול את צעדיה בהתאם למדיניות זו".

עוד כתבות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

עליות קלות באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%