משפ' גסר מוכרת מלון חוף גיא בכנרת; נצבא רוכשת את הנסיכה באילת

חברת מגדלי עסקים של אבי שחר תרכוש 68% ממניות חוף גיא תמורת 87 מיליון שקל - מחיר המשקף לחברה שווי של כ-128 מיליון שקל

מלון ופארק חוף גיא בכנרת / צילום: אתר החברה
מלון ופארק חוף גיא בכנרת / צילום: אתר החברה

משפחת גסר בדרך לפרידה מחברת חוף גיא שבשליטתה. חוף גיא, המחזיקה ומפעילה את מלון חוף גיא ופארק המים הנושא את אותו השם על שפת הכנרת, דיווחה בסוף השבוע כי בעלי השליטה - זמיר, אליהו ונעים גסר, חתמו על הסכם למכירת עיקר החזקותיהם בחברה תמורת 87 מיליון שקל. במסגרת העסקה, הרוכשת - חברת מגדלי עסקים של תמימה ואבי שחר, תרכוש מידי משפחת גסר 68% ממניות החברה לפי מחיר מניה של כ-22 שקל, המשקף לחברה שווי של כ-128 מיליון שקל.

סכום זה משקף הנחה של כ-10% על מחיר השוק, שעמד היום על 20 שקל, ושיקף לחברה שווי של כ-114 מיליון שקל. בשנה החולפת איבדה המניה כ-15% מערכה. כיום מחזיקה משפחת גסר בכ-82% מהונה של חוף גיא, כך שלאחר השלמת העסקה צפויה המשפחה להיוותר עם כ-15% מההון.

עם השלמת העסקה, משפחת גסר, המנהלת היום את החברה, תיפרד מתפקידיה השונים בחוף גיא. בחברה ציינו כי המכירה כפופה לאישור רשות מקרקעי ישראל, ממנה חוכרת חוף גיא את השטח עליו מתנהלים בית המלון ופארק המים שלה, וכי השלמת העסקה צפויה עד סוף חודש אוקטובר, או שבוע ממועד קבלת אישור המינהל.

מלון חוף גיא, שהחל בפעילות ב-1988, כולל 120 חדרים, וב-2014 התפוסה הממוצעת בו עמדה על 67%, כאשר מרבית האורחים היו ישראלים. המלון מהווה את עיקר הכנסות החברה (כ-90%). פארק המים שבסמוך אליו, על שטח של כ-15 דונם, כולל מגלשות מים ואטרקטציות נוספות, ועיקר פעילותו היא מחג הפסח עד סוף חודש אוקטובר.

בסיכום המחצית הראשונה של 2015, הכנסותיה של חוף גיא שמרו על יציבות, ברמה של 21 מיליון שקל, אולם שיעורי הרווחיות נשחקו על רקע עלייה בעלויות ההפעלה, המיוחסת בעיקר לעליית שכר העובדים. הרווח הנקי במחצית ירד ב-23% לפחות מ-2 מיליון שקל. הונה העצמי של חוף גיא עומד על 44 מיליון שקל, ולחברה סך התחייבויות של 19 מיליון שקל - כ-11 מיליון שקל מהם התחייבויות שוטפות.

את שנת 2014 כולה סיכמה חוף גיא עם עלייה של כ-3% בהכנסות, שהסתכמו ב-50 מיליון שקל, ועם קפיצה של 33% ברווחיה שהגיעו ל-8.5 מיליון שקל, אחרי שיפור הרווחיות הגולמית והתפעולית.

"מאמינים במלון הנסיכה ובמיקומו"

בד בבד, חברת נצבא משתלטת על מלון הנסיכה באילת עם רכישת 60% ממניות חברת לקסן, בעלי המלון. "אנחנו רואים בתחום התיירות יעד אסטרטגי של הקבוצה. אנחנו מאמינים במלון ובמיקומו", אמר פרי אטיאס, מנכ"ל נצבא, שבשליטת קבוצת יואל של חיים צוף וקובי מימון.

מלון הנסיכה באילת מנוהל על ידי רשת ישרוטל מאז שנת 2011. בחודש מאי 2012 הודיע הממונה על ההגבלים העסקיים דאז, פרופ' דיויד גילה, כי הוא מתנגד למיזוג בין ישרוטל והנסיכה, בטענה כי "המיזוג מגדיל הן את נתח השוק של ישרוטל, והן את נתח השוק המצרפי של ישרוטל ופתאל ביחס למלונות הנמצאים בדירוג גבוה באזור אילת - גידול המעלה חשש לפגיעה משמעותית בתחרות".

במאי השנה מונה עו"ד ד"ר ליפא ככונס נכסים זמני של חברת לקסן, לבקשת בנק הפועלים. במלון הנסיכה מועסקים כ-400 עובדים, שכבר קיבלו התראת פיטורים.

לדברי אטיאס, רכישת הנסיכה נעשית לפי שווי מלון של 285 מילון שקל, מהם: 170 מיליון שקל בהזרמת הלוואת בעלים לחברה; 50 מיליון שקל הם הזרמת הון לפירעון חובות; והיתרה היא אופציה לרכישת יתרת המניות (40%). עוד לדברי אטיאס, החברה מתכוונת לשפץ את המלון ולבנות 90 סוויטות נופש למכירה.