מחקר חדש חושף איך הרשתות החברתיות מלבות את הטרור

מאחורי כל צעיר עם סכין עומדת קהילה וירטואלית שלמה ■ האתרים לא מצליחים לסנן את התוכן המסית ■ והביטקוין מאפשר הזרמת כספים ללא הפרעה ■ מחקר חדש ומדאיג: כך צומח הטרור ברשתות החברתיות

טרור / צילום: רויטרס
טרור / צילום: רויטרס

13 שנים חלפו מאז השיחה האחרונה שלי עם פרופ' גבי וימן על השימוש של ארגוני טרור בתקשורת המונים. זה היה אז במסגרת ראיון ל"הארץ", לאחר שפרופ' וימן, חבר סגל בכיר בחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה, ליקט וניתח אלפי טקסטים שהופיעו באתרים של קבוצות טרור.

המסקנה שלו הייתה מעניינת: "הרטוריקה הטרוריסטית באינטרנט היא הרבה יותר פציפיסטית וליברלית, ומשתמשת במושגים שמצאנו יותר באינטרנט ופחות במקומות אחרים. הטרוריסטים מניחים שהרשת נושאת עמה בשורה שאינה אלימה, בשורה של חופש הדיבור, חירות האדם, של גלובליזציה פתוחה, וודאי לא של מסר אלים, ומשום כך הם מתאימים את עצמם לאופי של המדיום ולאופי של הקהל שבו".

כיום, בעידן שבו דאעש מפיק סרטוני הוצאה להורג שלא היו מביישים קולנוענים מקצועיים, צעירים ערבים ממזרח ירושלים מפרסמים פוסטים בפייסבוק על אל-אקצה לפני שהם יוצאים לפיגוע דקירה, ונערי גבעות מאיימים ביוטיוב "להמשיך לפעול למען מדינה יהודית נגד השלטון הזר בארצנו" - קשה שלא להרהר בתפקיד המשתנה של האינטרנט בחיינו. השינויים הטכנולוגיים והתרבותיים מהירים וגדולים עד כדי כך שוימן הוא הראשון שיאמר שהמחקרים שערך לפני כמה שנים כבר רחוקים מלהיות רלבנטיים. למעשה, הוא מסביר בחיוך, גם ממצאיו החדשים ביותר יהיו חסרי תוקף בעוד שנתיים מעכשיו.

המחקר המתמשך שלו - שנחשב למקיף ביותר בעולם בנושא - מתעד בזמן אמת את הטרנדים הטרוריסטיים העדכניים ביותר ומחבר בין אין-ספור נקודות שנבלעות בדיווחים היומיומיים על אין-ספור פעילויות טרור ברחבי הגלובוס, ועושה בהן סדר. המחקר העדכני ביותר שלו יצא לאור לפני שבועיים כספר ששמו Terrorism in Cyberspace: The Next Generation ובו הוא ממפה את השימושים של גורמי טרור ברשת בנקודת הזמן הנוכחית.