בראשית השבוע ירדו מהמדפים כל הסכינים שעמדו למכירה בסניפי רשת רמי לוי שיווק השקמה. לדברי עובד ברשת, "כל הלקוחות יודעים שברמי לוי מעסיקים הרבה ערבים. 70% מהעובדים בסניף הם ערבים. הוציאו את הסכינים כדי לנסות להראות 100% ניקיון. אמרו לנו גם לא לדבר על פוליטיקה ולא לדבר על המצב. אבל זה לא הספיק - חלק מהלקוחות לא מגיעים. הם עוברים למתחרים כי הם מפחדים להגיע אלינו. יום שלישי הוא יום מכירות חזק, ואתמול היו מעט לקוחות".

עובדים נוספים ברשת טוענים, כי הרשת משלמת מחיר על ריבוי העובדים הערבים - מצב המעורר חששות בקרב חלק מהלקוחות, והפגיעה העיקרית היא בסניפים הירושלמיים של הרשת. לרשת שלושה סניפים בתלפיות ושני סניפים בגבעת שאול. לדברי עובד ברשת, בין העובדים מתקיים שיח עירני על הסיכון שלהם בעבודה; חלקם חוששים להגיע לעבודה; אחרים לא. אחד העובדים אומר, שהוא "מפחד להיות בסניף. אתה רואה את הרוע שיש למזרח-ירושלמים בעיניים".

לדברי עובד אחר באחד הסניפים בירושלים, אתמול הורגשה ירידה משמעותית בפעילות. "גם הבוקר הייתה תנועה דלילה. ביום רביעי רגיל יש 5-6 לקוחות בתור בכל קופה, והבוקר היו לקוח אחד או שניים בלבד".

תמונה דומה נצפתה הבוקר (ד') גם בסניף רמי לוי בשילת, שהוא אחד הסניפים החזקים ביותר של הרשת. ביחס ליום רביעי רגיל בשבוע, תנועת הלקוחות הייתה נמוכה בהרבה והקופות היו דלילות. "התלבטתי אם להגיע היום, ובסוף באתי - כי חייבים להמשיך לחיות", אומר ל"גלובס" לקוח ברשת.

בעל השליטה ברשת, רמי לוי, מאשר ל"גלובס", כי הסכינים אכן הורדו מהמדפים. נראה שגם לוי מודע היטב לרתיעה שמעוררים העובדים הערבים. "נתתי הנחיה להוציא את הסכינים שנמצאים בתצוגה, אבל עשיתי את זה בשקט כדי לא להראות לכל העולם שניצחו אותי. אני מפחד שייכנס איזה לקוח, שיעשה משהו - אז למה שאני אתן לו מכשיר. מה החוכמה לשים שומר בכניסה לבדוק, ובסוף לתת סכין בתוך הסניף?"

עוד אומר לוי, "תגברנו את השמירה בחנות. כל מנהל וכל עובד קיבל הנחיות להיות יותר עירני. זה טבעי לפחד, אבל אני לא רוצה לתת לקיצונים לנצח אותי. אתמול ישבתי בבית קפה בירושלים, בכוונה ישבתי בחוץ - כדי להראות שאנחנו לא מפחדים, והעיר הייתה ריקה. אתה מגיע לירושלים וזו עיר רפאים".

למרות עדויות של עובדים, רמי לוי מכחיש את הפגיעה הקשה במכירות הרשת בירושלים. "יש רגעים שבהם אנשים לא באים, והחנות ריקה, ופתאום אתה רואה את החנות מפוצצת. זה מתנקז בשעות מסוימות". עוד טוען לוי, כי בכל סניף הוא מעסיק 130-160 עובדים, וכי רק 40% מהם ערבים.

מי שעוד החליט להסיר סכינים מהמדפים, זו רשת ויקטורי. אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי השליטה ברשת: "אתמול בצהריים הוצאתי את הסכינים למחסן, למען הסר ספק. שחלילה לא יבוא מישהו, יקנה וישתמש בזה".

"יהודים לא עובדים בסופרמרקטים"

המתיחות הקשה בין הקונים והעובדים היהודים לעובדים הערבים מאפיינת גם רשתות שיווק אחרות המעסיקות ערבים בשיעורים נמוכים יותר מרמי לוי. רמת המתיחות גבוהה במיוחד בסניפים על קו התפר.

"אלה ימים שבהם אנחנו לא מפטרים, ולא מזמינים לשימועים שלפני פיטורים. גם אם עובד ערבי מתחצף, לא אומרים כלום. חוששים מהמתיחות" - כך אומר ל"גלובס" מנהל באחת הרשתות, המעסיקה ערבים מחוסר ברירה, לדבריו. "יהודים לא אוהבים לעבוד בסופרמרקטים. קשה להם. תראי לי יהודי שפורק שתי משאיות של ירקות ביום, או פורק שני משטחי שתייה תמורת 4,500 שקל בחודש. הגורל הזה נכתב - אנחנו לא יכולים בלעדיהם, והם לא יכולים בלעדינו".

מנהל אחר מספר: "אני הולך צמוד לקיר. אלו ימים שבהם אתה לא יכול לסמוך על אף אחד". אתמול המתיחות הזאת לבשה פנים בסניף של בסניף שופרסל דיל בצפון. לדברי מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, "לקוח שנכנס עם סכין יפנית, ראה עובד שלנו שהתכופף כדי למלא את המקרר במחלקת הקפואים; הוא היה בטוח שזה עובד ערבי והתחיל לדקור אותו. בשלב מסוים העובד ברח, והלקוח ניסה לברוח מהחנות. המאבטח ירה לכיוון והוא נתפס. הדוקר והנדקר הם שניהם יהודים תושבי קריית-אתא. בחלק מהסניפים יש מאבטחים חמושים, לפי הנחיית המשטרה. תגברנו על דעת עצמנו את האבטחה, והעלינו קב"טים לאזור ירושלים".

"גם אני סובל מבעיות כאלה", אומר מנכ"ל מגה, רביב ברוקמאייר. "יש לנו עובדים מהמגזר הערבי בירושלים ובשרון, שבאו לעבודה ועזבו במהלך היום את העבודה וחזרו הביתה; או פשוט לא הגיעו בגלל האווירה ברחוב. אני מניח שהסניפים השכונתיים ייהנו מפדיונות קצת יותר מאשר הסניפים שבאזורי תעשייה או בפאתי ערים. המצב משפיע גם על המערכים הלוגיסטיים, כמו למשל על המשלוחים. רוב העובדים בעולם המשלוחים, גם אם הם עובדים של קבלני-חוץ, הם מהמגזר הערבי. מן הסתם, חלקם לא באים לעבוד, וחלק מהאזרחים מקפידים להיות יותר עירניים כלפי מי שבא לשרת אותם - כך שבסך-הכול התקופה קשה לכולנו".