גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"גם לרוג'ר פדרר, גדול ככל שיהיה, יש עדיין מאמן"

NFX Guild, תוכנית האצה בעמק הסיליקון לסטארט-אפים ישראלים ואמריקאים, משלבת לא רק חברות בתחילת הדרך, אלא גם חברות בוגרות שכבר גייסו כמה עשרות מיליוני דולרים ■ בראיון ל"גלובס" מסבירים היזמים והמשקיעים גיגי לוי-וייס וג'יימס קורייר מה הם מלמדים את הסטארט-אפים ולמה חשוב לעבוד ולצמוח מהר

צ'אדנובסקי, לוי–וייס, קורייר / צילום: איל יצהר
צ'אדנובסקי, לוי–וייס, קורייר / צילום: איל יצהר

עד המאה ה-18 היו נוהגים בעלי מקצוע בסיסיים כמו בנאים וסתתים להתאגד בתוך גילדות. אלה שימשו כמעין אגודה שלא רק הגנה על האינטרסים המשותפים של חבריה, אלא גם אפשרה לחלוק ולשמר את הידע הייחודי ויקר הערך של אותם בעלי מקצוע. שנים לא מעטות חלפו מאז, ודווקא עכשיו מנסים בעמק הסיליקון להחזיר עטרה ליושנה ולהביא את תחום הגילדות הישן לעולם החדש והטכנולוגי.

בחודש שעבר הושקה ונחשפה רשמית NFX Guild - גילדה שכוללת תוכנית האצה לסטארט-אפים ישראלים ואמריקאים, כשהנושא המרכזי שלה הוא NFX - קיצור של אפקט הרשת (Network Effect). מאחורי היוזמה עומדים כמה מהמשקיעים המוכרים בענף, בהם הסופר אנג'ל גיגי לוי-וייס, ג'יימס קורייר שמשמש כשותף-מנהל, וסטן צ'אדנובסקי, ששותף עם קורייר בקרן ההשקעות Ooga Labs וכיום משמש כראש צוות מוצר בחטיבת המסנג'ר של פייסבוק.

"זה לא עוד אקסלרטור, אלא אנחנו קוראים לזה גילדה - קבוצה סגורה של אנשים שמשתפים ביניהם סודות ומידע על איך לייצר עסקים טובים", מסביר קורייר בראיון בלעדי ל"גלובס". "רוב האקסלרטורים הם של תאגידים או מיועדים רק לחברות בשלבים מוקדמים. פה מדובר הרבה יותר על המדע שמאחורי המוצר. אנחנו לא מתעסקים רק סביב גיוסי הון כמו הרבה אקסלרטורים אחרים. רוב החברות שאנחנו עובדים איתן - אין להן בעיות לגייס. אבל אם תסתכל על כלל השוק תראה שלהרבה חברות, כולל ענקית כמו טוויטר, יש בעיה עם המוצר.

"בהרבה אקסלרטורים הפוקוס הוא סביב הרצון לעזור לסטארט-אפים לגייס כסף. אנחנו גם עוזרים עם הכסף כמובן, אבל אצלנו המיקוד הוא במוצר ובצמיחה. אנחנו מחפשים יזמים כמונו שבאמת מתלהבים ממוצר. אין מישהו אחר שמתמחה בחברות עם Network Effects - תחום בו אנו מתמחים כבר שנים - ולכן בחרנו את הוורטיקל הזה. אנחנו מביאים תוכנית ייעודית עם ידע ייחודי, וזה עוזר מאוד לסטארט-אפים".

גילדה או אקסלרטור, הידע שמביאים ראשי NFX, הוא בהחלט ייחודי וטמון בקילומטראז' ארוך של השקעות בלא מעט סטארט-אפים מוכרים ומצליחים. "יש לנו סט כלים ומידע שאי-אפשר לקבל במקום אחר וזה חוסך לסטארט-אפים הרבה זמן בלמידה ובניסיונות", אומרים קורייר ולוי-וייס. לוי-וייס הוא אחד המשקיעים הפרטיים הבולטים והמוצלחים שקיימים בעולם הסטארט-אפים הישראלי. הוא עלה לכותרות כשניהל את חברת ההימורים המקוונים 888, אך מאז הפך לחלק בלתי נפרד מהאקו סיסטם של תעשיית הסטארט-אפים עם עשרות השקעות בשלבים מוקדמים. די למנות כמה מהשמות שהצליחו וצמחו כמו Kenshoo, Plarium, MyHeritage, Playtika, Crossrider iAngels ואחרים. קורייר וצ'אדנובסקי הקימו ביחד כמה סטארט-אפים כמו Iron Pearl, Tickle ו-Wonderhill, לצד השקעות בחברות מוכרות כמו אתר שיתוף התמונות flickr, חברת הזמנת המוניות Lyft ועד סטארט-אפים ישראלים דוגמת HoneyBook ו-Meerkat.

למעשה, ההשקעה ב-Meerkat - אפליקציה ישראלית שמאפשרת למשתמשים לשדר לעוקבים שלהם בטוויטר בשידור חי ושזכתה השנה לכותרות רבות - היא זו שהאיצה את הרעיון של NFX Guild. "דיברנו עם גיגי איך אפשר לייצר השפעה רחבה יותר על התעשייה, ולאט-לאט פיתחנו את הרעיון לקחת תוכנית שבה אנחנו יכולים לתקשר את השיעורים הבסיסיים של איך לבנות עסק", מספר קורייר. "אותם שיעורים בסיסיים זה משהו שאנחנו כמשקיעים ויזמים סיפרנו שוב ושוב לכל אחת מחברות הפורטפוליו שלנו והבנו שעדיף לעשות את זה בפעם אחת לכמה חברות יחד ובסביבה יוצרת ותומכת".

אחד הדברים שמייחדים את הגילדה של NFX הוא העובדה שלא כל אחד יכול להגיש מועמדות, בשונה מכל תוכנית סטארט-אפים אחרת. כאן מדובר במועדון אקסקלוסיבי, כזה שמאפשר כניסה לתוכנית רק לפי הזמנה בלבד. כדי לאתר סטארט-אפים שמתאימים ל-NFX, מפעילה הגילדה רשת של סקאוטים שמורכבת משורה של בוגרי התוכנית, מנכ"לי חברות, אנג'לים וקרנות הון סיכון. לכל אחד מהסקאוטים האלה יש קוד ייחודי שאותו הוא יכול להעביר לסטארט-אפים שלדעתו כדאי להם להשתלב ב-NFX. כדי לא להשפיע בצורה כזו או אחרת, לוי-וייס, קורייר וצ'אדנובסקי לא מפרסמים למי יש את הקודי.

דבר נוסף שמייחד את תוכנית ההאצה היא העובדה שלא מדובר רק בחברות צעירות אלא בשילוב מרענן של סטארט-אפים בתחילת הדרך וכאלה שכבר גייסו כמה עשרות מיליוני דולרים. "לאורך השנים עבדנו עם חברות בשלבים מוקדמים ומאוחרים וידענו שהמתודולוגיה של בנייה נכונה של עסק עובדת בשני הצדדים. לא רצינו לעשות או זה או זה. מצאנו שיש ערך לא רק לנו אלא גם לחברות עצמן בשילוב של חברות צעירות עם בוגרות", מסביר לוי-וייס. "החבר'ה הצעירים יותר מחוברים למה שקורה עכשיו בשוק ואילו כלים הם הכי טרנדיים, בעוד שלחברות בוגרות יש תשובות לשאלות קשות יותר. זה מייצר ערך לכל הצדדים שלוקחים חלק בתהליך".

ובכל זאת, עולה השאלה מה הערך שחברה כמו HoneyBook הישראלית, שגייסה 32 מיליון דולר, יכולה ללמוד מהתוכנית בה לקחה חלק במחזור הראשון. "גם לרוג'ר פדרר, גדול ככל שיהיה, יש עדיין מאמן", מסביר קורייר את העניין. "גם חברה בוגרת צריכה עזרה", מוסיף לוי-וייס. "אתה יושב איתם, מבין את העסק שלהם ורואה איך אפשר לדחוף קדימה את החברה כדי לצמוח אפילו יותר מהר. זו העבודה שלנו ביחד איתם".

צמיחה היא אחד המרכיבים החשובים בתוכנית של NFX, ושלושת המנהלים שמים עליה דגש רב. "אנחנו יכולים לעזור לחברות איך להגיע למשתמשים הבאים שלהן והן יכולות גם לעזור אחת לשנייה", אומר קורייר. "אין אצלנו חברות מתחרות. אם חברה אחת מוצאת דרך לצמיחה, היא משתפת את המידע הזה עם חברות אחרות", מוסיף לוי-וייס.

"אנחנו שמים דגש על איך לצמוח מהר, על איך לעשות צעדים גדולים ולא רק לשנות פיצ'רים", אומר לוי-וייס. "תמיד חשבתי שאני דוחף את חברות הפורטפוליו שהשקעתי בהן חזק, אבל למדתי שאפשר מהר יותר. עם הניסיון של ג'יימס והעובדה שזו תוכנית עם מתודולוגיה ברורה - אנחנו בועטים בסטארט-אפים שלנו בתחת במשך שלושה חודשים. זה פנומנלי לראות את ההתקדמות של החברות בתקופה הזו. ומפה זה גם משנה את הדרך של ההתנהלות שלי מול חברות הפורטפוליו שלי. אם מישהו בא אליי ואומר זה ייקח ככה וככה זמן, אז אני מאיץ אותם יותר ושואל מה אתם יכולים לעשות בזמן קצר יותר. תמיד אמרתי את זה, אבל הבנתי דרך התוכנית שזה עוד יותר דרמטי", אומר לוי-וייס. "מהירות זה דבר ממכר", הוא מוסיף, "האתגר של סטארט-אפ צעיר מול חברה גדולה זה לעבוד מהר יותר. אם משהו לא עובד, אז לא אומרים: 'בוא נחכה חודש לעדכון הגרסה הבא', אלא מחפשים איך לעבוד מהר יותר כדי למצוא דרך עוקפת. זה כמו שהתרגלת לנסוע במכונית ואנחנו באים ונותנים לך מסוק. זה מפחיד בהתחלה אבל בסוף זה ממכר.

"במחזור הראשון הרצה אצלנו מייקל קסידי (לשעבר מנהל מוצרי החיפוש של גוגל וכיום מנהל בחברה את פרויקט Loon, שאמור להביא אינטרנט לאזורים נידחים באמצעות כדורים פורחים מיוחדים - ר"ג). הוא דיבר על מהירות ואמר שמה שאתה חושב שיכול לקחת חודש, לא צריך לקחת יותר משבוע", אומר לוי-וייס. "הוא הסביר שאם אתה רוצה להתחיל סטארט-אפ, אז תן לעצמך יומיים-שלושה כדי לרשום את החברה, לפתוח חשבון בנק וכל הביורוקרטיה הזו. אם אתה לא מצליח לעשות את הדברים הבסיסיים האלה בפרק הזמן הקצוב הזה - אז אל תקים את החברה. המוטו שלו היה שמהירות צריכה להיות חלק מה-DNA של כל חברה".

"האקו סיסטם האמריקאי שונה"

אחד היתרונות לסטארט-אפים הישראלים בתוכנית ההאצה של NFX הוא המקום הייחודי ליזמים מקומיים. התוכנית עצמה מתנהלת בעמק הסיליקון, וכשליש מהחברות הוקמו על ידי יזמים ישראלים. "הערך לחברות ישראליות הוא חשיפה לאקו סיסטם האמריקאי, שהוא מאוד חשוב לכל סטארט-אפ", אומר לוי-וייס וקורייר מוסיף: "האקו סיסטם האמריקאי מאוד שונה. אתה צריך להיות שם ולחיות שם. חברות ישראליות שרוצות להצליח צריכות להישאר בוואלי ולהעביר את השיווק, המכירות וכמובן את המנכ"ל לשם. הפיתוח, מצד שני, צריך להישאר בישראל כי פה יש את הכישרון".

אחד הנושאים שקרובים לליבם של לוי-וייס וקורייר בראייה של הסטארט-אפים שמצטרפים ל-NFX הוא אפקט הרשת. "עשינו בדיקה על למעלה מ-200 חברות שהוקמו מאז 1994 וראינו ש-60% מכל השווי שנוצר בעולם הטכנולוגיה והדיגיטל מאז אותה תקופה הגיע מחברות עם אפקט רשת - שבו כל משתמש חדש מוסיף ערך למערכת", אומר קורייר. "זה יכולה להיות חברה כמו פייסבוק או טוויטר שבנויה על קשרים חברתיים ולכן כל אחד מהם מגדיל את הרשת החברתית, או חברה כמו Waze שכל משתמש חדש מוסיף עוד מידע על מצב התנועה בכבישים. כשאתה מסתכל על יצירת ערך בטכנולוגיה, אז אפקט הרשת הוא הכי בעל ערך. לצערי, יש מעט חברות כאלה ורוב החברות שראינו בעשר השנים האחרונות לא היה להן את זה".

חלק מהסטארט-אפים

עוד כתבות

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-7%, טסלה ב-2.5%

נאסד"ק עולה ב-0.1% ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר נוספים בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות