ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב היום לסערה שחוללו דבריו בנוגע להיטלר ולמופתי. "אני יוצא עכשיו לברלין להיפגש עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, להזמנתה. אנחנו נדון עם מנהיגת אחת המדינות החשובות באירופה על המצב כאן, על הצורך להפסיק את ההסתה הפלסטינית וגם על נושאי ביטחון מרכזיים שגרמניה מסייעת לישראל בהם. גרמניה היא שותפה חשובה מאוד לישראל בביטחון הלאומי שלה".

"בנוסף לזה, מחר אפגוש את מזכיר המדינה קרי ואדון איתו על דרכים להרגיע את המצב. אני כמובן אחזור ואבקש ממנו לדרוש מאבו מאזן להפסיק את ההסתה שהיא המקור לפיגועים הרבים שאנחנו רואים כאן. כדי להפסיק את ההרג צריך להפסיק את ההסתה. זה אבסורד. לא הייתה לי שום כוונה לפטור את היטלר מהאחריות השטנית שלו להשמדת יהודי אירופה. היטלר הוא האחראי לפתרון הסופי להשמדת ששת המיליונים, הוא קיבל את ההחלטה".

רה"מ הוסיף: "באותה מידה זה אבסורד להתעלם מהתפקיד שמילא המופתי, חאג' אמין אל חוסייני, פושע מלחמה, שבעידוד והמרצת היטלר, ריבנטרופ, הימלר ואחרים, להשמיד את יהודי אירופה. על כך יש עדויות רבות, לרבות העדות של סגנו של אייכמן במשפטי נירנברג, לא עכשיו אלא אחרי מלחמת העולם השנייה. הוא אמר: "המופתי מילא תפקיד בהחלטה להשמיד את יהודי אירופה. אסור להתעלם מחשיבות תפקידו. המופתי חזר והציע לרשויות שעמן עמד בקשרים, בראש ובראשונה להיטלר, לריבנטרוב ולהימלר, להשמיד את יהודי אירופה. הוא ראה בכך פתרון הולם לשאלה הפלסטינית".

וסגנו של אייכמן מוסיף: "המופתי היה אחד מיוזמיה של ההשמדה השיטתית של יהודי אירופה והיה שותף ויועץ של אייכמן והיטלר לביצוע תכנית זאת".

"הניסיון הזה של חוקרים מסויימים ואנשים מסויימים לתת אפולוגטיקה לתפקיד המרכזי והחשוב שהיה לחאג' אמין אל חוסייני, הוא ברור. חוקרים רבים אחרים מצטטים את העדות הזאת וגם עדויות אחרות על תפקידו של חאג' אמין אל חוסייני. המטרה שלי הייתה לא לפטור את היטלר מהאחריות שהוא נושא בה, אלא להראות שאבי האומה הפלסטינית אז, ללא מדינה וללא מה שקוראים "הכיבוש", ללא שטחים וללא התנחלויות, כבר אז שאף בהסתה שיטתית להשמיד את היהודים. לצערי, חאג' אמין אל חוסייני הוא עדיין דמות נערצת בחברה הפלסטינית, הוא מופיע בספרי הלימוד ומורם כאבי האומה וההסתה הזאת שהתחילה אז איתו, הסתה להרג יהודים - נמשכת. לא באותה מתכונת אך במתכונת אחרת והיא שורש הבעיה. כדי להפסיק את הרצח צריך להפסיק את ההסתה. מה שחשוב הוא להכיר בעובדות ההיסטוריות ולא להתעלם מהן, לא אז ולא היום", אמר ראש הממשלה.

בתגובה לדבריו, אמר הדובר של אנגלה מרקל כי "כל הגרמנים יודעים את ההיסטוריה של המרוץ המטורף והרצחני של הנאצים שהיה השואה. יש סיבה טובה שהדבר הזה נלמד בבתי הספר הגרמנים, ואסור אף פעם לשכוח את זה. אני לא רואה כל סיבה לשנות את הראיה ההיסטורית שלנו. אנחנו יודעים שהאחריות לפשע הזה נגד האנושות מוטלת על גרמניה ועלינו".

סערה בעקבות הנאום

לפני כן עורר נתניהו סערה בעקבות נאומו (ג') באנגלית בקונגרס הציוני בירושלים, שבמהלכו טען כי הצורר הנאצי אדולף היטלר לא חשב על השמדת העם היהודי, אלא עשה זאת בעקבות עצתו של המופתי של ירושלים, חאג' אמין אל חוסייני.

נתניהו ככל הנראה ביקש להראות מה נזקיה של הסתה, אבל האמירה הזו עוררה גל של תגובות זועמות במערכת הפוליטית וסערה ברשתות החברתיות.

"היטלר לא רצה להשמיד את היהודים בזמנו", טען נתניהו בנאומו. "הוא רצה לגרש אותם, וחאג' אמין אל חוסייני הלך אליו ואמר: 'אם תגרש אותם כולם יבואו לכאן'. 'אז מה אעשה איתם?', שאל היטלר, וחוסייני ענה: 'שרוף אותם'".

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג הגיב הבוקר לדברים וכתב בדף הפייסבוק שלו: "זהו סילוף היסטורי מסוכן ואני תובע מנתניהו לתקן אותו לאלתר כיוון שהוא מגמד את השואה, את הנאציזם ואת חלקו של אותו צורר נורא אדולף היטלר באסון הנורא של עמנו בשואה. זה נופל כפרי בשל היישר לידיהם של מכחישי השואה ומכניס אותם לסכסוך עם הפלסטינים".

"איש לא ילמד אותי איזה שונא ישראל היה המופתי", הבהיר הרצוג. "הוא נתן הוראה לרצוח את סבי הרב הרצוג ותמך בהיטלר באופן פעיל, אבל היטלר היה רק אחד. הוא זה שכתב את ספרו המבחיל 'מיין קאמפף'. בינואר 1939, כמעט שלוש שנים, לפני פגישת היטלר-חוסייני נאם היטלר ברייכסטאג ופרס את הפתרון הסופי".

"מחנה ההשמדה הראשון חלמנו הוקם בסמוך לזמן הפגישה, והאקציות היו בשיאן כבר חודשים", טען הרצוג. "היטלר לא היה צריך את חוסייני כדי להורות לרצוח יהודים רק בשל יהדותם. יש גבול עד כמה אפשר לסלף את ההיסטוריה".

חבר מפלגתו, ח"כ איציק שמולי, אף הגדיל לעשות וביקש לכנס באופן דחוף את השדולה למען ניצולי השואה בעקבות הדברים. שמולי קרא לקיים דיון דחוף במליאת הכנסת בנוגע למה שהגדיר "דבריו החמורים של ראש הממשלה".

גלאון: "לאיזה תהומות של שפלות יורד האיש הזה"

"זה לא נאום של יורג היידר", כתבה הבוקר יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון. "זה לא קטע מהדוקטורט של אבו מאזן. זה ציטוט אמיתי לחלוטין של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו אתמול מעל בימת הקונגרס הציוני. לראות ולא להאמין".

"אולי כדאי להוציא מהקבר את 33,771 היהודים שנרצחו בבאבי יאר בספטמבר 1941, חודשיים לפני שהמופתי והיטלר בכלל נפגשו, ולעדכן אותם שהנאצים בכלל לא התכוונו להשמיד אותם", הוסיפה גלאון.

"אולי שנתניהו יספר את זה לקרובי משפחתי מליטא שנרצחו על ידי הנאצים יחד עם עוד כמעט 200 אלף בני הקהילה היהודית שם, גם כן לפני שהמופתי והיטלר נפגשו", היא קראה. "לאיזה תהומות של שפלות יורד האיש הזה. כמה הוא מבזה אותנו כעם ואיך הוא גורר בבוץ את זכר הזוועות שעשו הנאצים ועוזריהם לעם היהודי. אני מתביישת בשבילך אדוני ראש הממשלה".

"את הניתוחים הפסיכולוגיים אשאיר לאחרים. דבר אחד אני כן יודעת: מי שלא מסוגל לפעול כדי לשנות את העתיד, כל מה שנשאר לו זה לשכתב את העבר".

גם יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, הגיב לדברי ראש הממשלה בקונגרס הציוני. "נתניהו משכתב את ההיסטוריה כדי להסית נגד העם הפלסטיני", הוא אמר. "קורבנות המפלצת הנאצית, ובהם מיליוני יהודים, הופכים לחומר תעמולה זול בשירות סרבנות השלום".

"נתניהו מוכיח מדי יום ביומו כמה הוא מסוכן לשני העמים, וכמה רחוק הוא מסוגל ללכת כדי לבצר את שלטונו ולהצדיק את מדיניותו הרת האסונות", הוסיף עודה.

חברו של עודה למפלגה, ח"כ אחמד טיבי, תקף גם הוא: "אלה דברי הבל ושקר היסטורי מביך הנותן הכשר להיטלר ומשנתו הגזענית שהיא היא הביאה להשמדת יהודים. שנאת נתניהו לפלסטינים ורצונו העז להרעיל את מחשבות הישראלים נגדם מעבירות אותו על דעתו".

גם מחוץ למערכת הפוליטית התקבלו דבריו של נתניהו בהתנגדות. "נתניהו פוגע ברגשות הניצולים שחוו על בשרם את כל הגזרות, ההשפלות והעינויים מבית ספרו של היטלר", אמרה קולט אביטל, יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה. "הוא פוגע בגלל שהוא ממעיט בתפקידו של הצורר הנאצי והוא מסית בגלל שהוא מפנה עכשיו את כל השנאה כלפי הציבור הערבי ומנהיגיו, כשהוא רומז שהם אלה שתמיד רצו וממשיכים לרצות להשמיד את העם היהודי".