אתמול ציינו בישראל 20 שנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל (לפי התאריך העברי). יריב אופנהיימר, מזכ"ל תנועת "שלום עכשיו", כתב בפייסבוק שלו היום (ב') כי הרצח הגיע אחרי מסע של הסתה נגד ראש הממשלה מצד גורמים שונים, וכי הלקח עדיין לא נלמד.

לדבריו, "אולי לדור הצעיר אפשר לשטוף את המוח, אבל מי שהיה כאן זוכר. רצח רבין היה שיאו של מסע הסתה אלים וקטלני, שלקחו בו חלק רבנים, אישי ציבור, חברי כנסת וראש האופוזיציה דאז בנימין נתניהו.

"ההסתה האלימה מימין לשמאל מעולם לא פסקה, והאלימות ממשיכה גם היום. תגי מחיר, איומים ברצח כנגד אנשי שמאל, רצח פלסטינים ומעשי לינץ' הם ההוכחה שהלקח בימין לא נלמד, והרצח הבא בוא יבוא".

גם חבר הכנסת לשעבר מטעם מפלגת מרצ, ניצן הורוביץ, כתב דברים דומים בפייסבוק שלו, וטען כי "צריך להגיד את האמת: לרצח קדמה הסתה ארסית ומטורפת, במשך שנים. החל מראש האופוזיציה אז, בנימין נתניהו, ועד עבריינים אלימים שהתרוצצו ברחוב, וגם אגרו נשק. רבנים בהתנחלויות, נבחרי ציבור ופעילים מרכזיים בימין נתנו הכשר לגל הזה. יגאל עמיר לא צץ יש מאין. הוא תוצר מובהק של חינוך מסוים, גישה דתית מסוימת ואווירה מרעילה שהרבה אנשים אחראים לה. חלקם נושאים היום בתפקידים מרכזיים, והם מטייחים ומעוותים את האמת".

הורוביץ טוען כי "בניגוד שמלמדים היום בבתי-ספר ומה ששומעים בטקסים ובאירועים ממלכתיים, הרצח לא היה 'מאבק על הדמוקרטיה' ולא ביטוי של 'אלימות בחברה הישראלית'. זה כל-כך עלוב ומביך וגם עקום ושקרי. רבין נרצח בגלל שניסה להגיע לשלום. הוא נרצח כדי לעצור את המהלך המדיני הגדול, את הסכמי השלום, שהוביל מול הפלסטינים והאזור.

"זה היה רצח פוליטי, בדם קר, של פעיל בימין הקיצוני שרצח את מנהיג המדינה כדי למנוע את הסדר הקבע בין ישראל לפלסטינים וכדי לחסל את הפשרה ההיסטורית בין היהודים והערבים שחיים בארץ הזו".