הבורסה בת"א ננעלה היום (ג') בירידות שערים על רקע הסנטימנט השלילי בשוקי חו"ל, בעוד בשווקים ממתינים להודעות המוניטריות של הבנקים המרכזיים בארה"ב וביפן. אתמול אחה"צ פרסם בנק ישראל את הודעת הריבית שלו והותיר את הריבית על כנה, תוך שהוא רומז כי הריבית לא תרד בקרוב למרות ההאטה הכלכלית במשק. מחזור המסחר הסתכם בכ-982 מיליון שקל.

וול סטריט ננעלה אמש בנטייה לירידות והבוקר באסיה נרשמות ירידות גם כן. ביום רביעי יפרסם הפדרל ריזרב את הודעת הריבית שלו וצפוי להותיר את הריבית על כנה, אך בשווקים מנסים לחלץ רמזים באשר להחלטת הריבית בדצמבר. ביום שישי יפרסם הבנק המרכזי של יפן את הודעת הריבית ועשוי להכריז על הרחבת תוכנית ההקלה הכמותית.

בישראל קרא אתמול שר האוצר משה כחלון להרחיב את הממשלה תוך שהוא שולף אזהרה בעייתית למשק: פגיעה בדירוג האשראי של ישראל. לדברי כחלון, "יש לנו קושי לתפקד", וסוכנויות דירוג האשראי הזרות לא מתעלמות מכך בדוחותיהן. (לסיפור המלא)

"חודש אוקטובר יעמוד בסימן התאוששות מהתיקון שעבר על השווקים בעולם ובכללם ישראל, בחודשים אוגוסט-ספטמבר, כאשר שוק המניות העולמי עולה בכ-8% מתחילת החודש", אומר ארז צדקו מקרנות אביב. "מדד ת"א-25 עלה ב-5.6% מתחילת החודש, בעוד שמדד ת"א-75 רושם עלייה של 4% ומדד המניות הקטנות ת"א-יתר שרשם ירידה אפסית בחודשי התיקון, רשם גם עליה מתונה של 1.4% מתחילת החודש. נראה כי הבנקים המרכזיים בעולם ובכללם בנק ישראל, רגישים לתנודות השוק לא פחות מאשר לכלכלה ולמערכת המוניטרית עליה הם אחראים, דבר שתומך בהמשך ההתאוששות בשווקים לפחות בטווח הקצר. בנק ישראל הותיר אתמול את הריבית בשיעור 0.1% על כנה ולמעשה אין לו ברירה אחרת אלא להמתין להתפתחויות במערכת המוניטרית האמריקאית.

"אם הדוחות הכספיים הרבים שיתפרסמו החודש בארה"ב לא יפתיעו לרעה, השווקים צפויים להמשיך את ההתאוששות. כדאי לשים לב בארץ לסקטור הביומד שעובר שינוי מעניין. הסקטור החבוט הגיע בשיא התיקון בספטמבר לשפל של כל הזמנים מאז הושק מדד הביומד, על רקע תופעה מעניינת של חברות ביומד גלובליות שמחליטות להנפיק דווקא בת"א. חברות הביומד הישראליות מתרעמות על התופעה שמקטינה את חלקן במדד, אולם כמו בתופעות רבות אחרות, הופעה של גופים גדולים מתחום הביומד בת"א, עשויה לסייע להפנות את תשומת לב המשקיעים לסקטור המעניין והחבוט הזה, בעיקר על רקע העובדה שלמרות הירידות החדות שהסקטור חווה בשנתיים האחרונות, רבות מהחברות בסקטור מראות התקדמות עסקית מעניינת ואף משמעותית שאמורה לתמוך במקביל בשיפור משמעותי במחירי המניות שלהן".

 

מבין המניות הבולטות היום בשוק, מניות הסלולר - סלקום , פרטנר וגם בזק שמחזיקה בפלאפון - ריכזו עניין לקראת פתיחת שלב ההצעות לרכישת גולן טלקום ביום חמישי. אתמול הן זינקו לאחר שמנכ"ל משרד התקשורת אמר כי אינו מתנגד לכך שאחת מחברות הסלולר הקיימות בשוק תרכוש את גולן, אם כי באוצר יתנגדו לכך. "גלובס" חשף אתמול בערב כי מיכאל גולן יבקש מיליארד שקל עבור גולן טלקום.

מניות הגז דוגמת רציו , אבנר ודלק קידוחים  המשיכו לבלוט בעוד מתווה הגז מתקדם מאחורי הקלעים. שר הכלכלה אריה דרעי יודיע בקרוב - אולי כבר השבוע - על התפטרותו ממשרד הכלכלה, מה שיסלול כנראה את הדרך לאישור המתווה.

הקשיים ביישום הסדר הנושים במגה הביאו את אלון רבוע כחול לבקש דחייה בתשלום האג"ח. נוכח חוסר הסכמות עם הבנקים על הסדר הנושים במגה, ביקשה אלון רבוע כחול ממחזיקי האג"ח דחייה של שבועיים לפחות בתשלום הקרן הקרוב.

סיליקום  המשיכה לרדת לאחר שהודיעה אתמול על מחיקתה בקרוב מהמסחר בתל אביב.

חברת כיטוב פארמה דיווחה הבוקר לבורסה כי חתמה על מזכר הבנות עם חברת נקסט ג'ן ביומד, אשר הודיעה לפני כשבועיים על הקפאת פעילותה, לפיו תרכוש ממנה את פעילות חברת התרופות דרמיפסור, בה מחזיקה נקסט ג'ן כ-98.6%. לפי מזכר ההבנות בין החברות, כיטוב פארמה תרכוש את דרמיפסור באחת משתי דרכים: רכישת מניות רגילות של דרמיפסור המהוות 98.6% מההון המונפק והנפרע של דרמיפסור או באמצעות חתימה על הסכם רישיון בלעדי בקשר עם הקניין הרוחני של דרמיפסור, וזאת בתמורה לסך של 1.2 מיליון דולר.