נעילה חיובית בבורסה; שופרסל זינקה 8.7%, רמי לוי 8%

מגמה חיובית באירופה ובוול סטריט ■ היום הודעת הפד בנוגע למדיניות המוניטארית ■ מניות שופרסל ורמי לוי נהנות מהמשבר המחודש ברשת מגה 

בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי

יום המסחר בבורסה של תל אביב (ד') נחתם בעליות שערים קלות, ברקע לעליות בשוקי העולם. המשקיעים דרוכים לקראת החלטת הריבית שיפרסם הערב הפד ומתמקדים בעונת הדוחות שנמצאת בעיצומה. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.14 מיליארד שקל. 

אתמול החלה ישיבה בת יומיים של הפד, בסיומה תתפרסם החלטת הריבית והמדיניות המוניטארית (היום ב-20:00). קונצנזוס האנליסטים בשוק מצביע על כך שהפד לא יבצע סיבוב פרסה במדיניות וידחה שוב את העלאת הריביות. זאת בעיקר בשל ההאטה בכלכלה הגלובלית והצפי לירידה בקצב הצמיחה של ארה"ב ברבעון השלישי (נתון שיפורסם ביום חמישי). אולם, הפעילים בשוק ינסו בעיקר לחפש רמזים במסיבת העיתונאים של הפד לאחר ההחלטה, לגבי המועד שבו הוא יחליט להעלות את הריביות.

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מציין בסקירתו השבועית כי "אנחנו מעריכים שבסין לא יהיה מנוס מנקיטת צעדים מרחיבים פיסקליים ומוניטריים במטרה לייצב את הצמיחה. סך הכל, שוק ההון ניפגע קשות במפולת האחרונה, והממשל הסיני יהיה חייב לספק את התמיכה הדרושה כדי להחזיר את המשקיעים לשוק, למתן את הפגיעה הישירה בחברות והעקיפה בצרכנים. תמיכה בתשתיות כולל אשראי וערבויות, סובסידיות לצריכה, אשראי לשוק הדיור, מיסוי נוח יותר, האצה של רפורמות ליברליות בתחומי אשראי והשקעות ובמידת הצורך אפילו פריסת רשת ביטחון למערכת הבנקאית".

אילנית שרף, מנהלת מחלקת מחקר Sell Side בפסגות התייחסה להתפתחויות בתחום קמעונאיות המזון וציינה כי "מניות קמעונאות המזון רושמות עליות שערים חדות במחזורים חריגים על רקע פרסומים שונים בנוגע להפסקת אספקת סחורה מצד הספקים של רשת מגה. הפסקת אספקת המוצרים מצד ספקים ויצרניות יכולה להתגלגל במדרון חלקלק מאוד ובמהירות שיא ולהוביל להעמקת המחנק שנובע ממחסור במזומנים. מצב זה יכול להוביל את הרשת ממצבה השברירי כיום למצב קריטי".

מניית אלון רבוע כחול צנחה היום בחדות. כדור השלג מול מחזיקי האג"ח מאיים כעת על רשת מגה שהגיעה בקיץ האחרון להסדר חוב במסגרתו התחייבה אלון רבוע כחול לתמוך ברשת. החשש הגדול הוא מכך שספקים יחליטו לעצור את האספקה לרשת, צעד שיביא לקריסתה באופן מיידי. כבר עכשיו החלו חלק מהספקים לשנות את קצב האספקה למגה מתוך חשש לעצירת התשלומים.

הקשיים במגה תורמים למתחרות, ביניהן רשתות שופרסל ורמי לוי .

נובה דיווחה הבוקר כי ההכנסות ברבעון השלישי הסתכמו ב-40.4 מיליון דולר, בתוך טווח תחזית החברה לרבעון, עלייה של 48% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ובדומה לרבעון השני של 2015. הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP הסתכם ב-6.3 מיליון דולר, 23 סנט למניה, ומעל לתחזית החברה לרבעון, עלייה של 64% בהשוואה לרבעון המקביל ועלייה של 17% בהשוואה לרבעון השני 2015.

המגעים בין בנק לאומי לאחים נקש ושותפיהם בחברת הנדל"ן אמפא למכירת השליטה בחברת כלכלית ירושלים  התפוצצה אמש, כך מעריכים גורמים בשוק. הסיבה המרכזית היא חילוקי דעות בין הבנק לבין האחים נקש.  

הממונה על ענייני הגז והנפט במשרד התשתיות אישר את בקשת שותפות הזדמנות ישראלית לקבלת 25% מרישיון "חתרורים" שבאזור ים המלח. הבקשה הוגשה בשיתוף עם זרח (28.75%) וגינקו (28.75%).