האם חברת כיל פתחה בחרם פרסום על ערוץ 10? מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, שלח מכתב ליו"ר דירקטוריון כיל, ניר גלעד, ובו הוא מבקש ממנו להחזיר לאלתר את הפרסום של החברה בערוץ 10, לאחר שלדבריו ב-27 באוקטובר הורתה כיל לסוכנות המדיה שרוכשת עבורה את הפרסום להפסיק את הפרסום בערוץ.

ורשבסקי קושר בין הוראה זו לבין כתבה של הכתב הכלכלי מתן חודורוב, ששודרה בחדשות הערוץ והציגה את "האיום של כיל על המדינה". על-פי ההערכה בשוק, הפסקת הפרסום של כיל בערוץ 10 עשויה לעלות לערוץ בהפסד כספי של כ-800 אלף שקל.

"לפני כ-10 ימים", כתב ורשבסקי במכתב שנשלח אתמול (ב') לגלעד, "המדור אנליסט של מתן חודורוב טיפל באיום של כיל על המדינה, בפיטורי מאות עובדים ועצירה מוחלטת של השקעות החברה בנגב, אם המדינה לא תשנה את המלצות ועדת ששינסקי. כמו כן הביא מתן לידיעת הצופים את עלות שכרך ואת הקשר הרופף בינו לבין ביצועי החברות תחת ניהולך.

"ביום שלישי 27 באוקטובר קיבלנו הוראה מסוכנות המדיה שרוכשת עבורכם את הפרסום להפסיק לאלתר את הפרסום של כימיקלים לישראל בערוץ 10. לטענתם, ההפסקה נובעת מהכתבה האמורה.

"למותר לציין כי הפרסום בערוץ 2 ממשיך כרגיל. בדקתי בחדשות 10 ועם מתן חודרוב, ולא אתה או איש מטעמך טענתם לחוסר דיוק בפרט כלשהו בכתבה. אני מבקש שתורה לאנשיך להחזיר את הפרסום לאלתר".

ורשבסקי חתם את מכתבו באמירה כי "חדשות 10 וערוץ 10 מחויבים לדיווח חסר פניות למאות אלפי צופינו. לא ניכנע לשום חרם פרסום מכל סוג שהוא".

היום (ג') בשעות הערב פורסם כי נציגי כיל וערוץ 10 פתחו בדיאלוג מקצועי להסדרת המחלוקות. מכיל נמסר: "לאחר שכיל הציגה את העובדות הקשורות להחלטתה, נציגי כיל וערוץ 10 פתחו בדיאלוג מקצועי ושקוף במטרה להסדיר ביניהם את המחלוקות הקיימות".

כיל: "טענה משוללת יסוד"

מוקדם יותר היום שלחו בכיל מכתב תשובה לורשבסקי, בו דחו על הסף את טענותיו. בחברה שלחו לורשבסקי מכתב שהגיע לכאורה ממשרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי, לפיו הפרסום בערוץ 10 לא ממצה את הפוטנציאל המסחרי.

"דעתנו הייתה כי יש להמשיך ולפרסם בערוץ 10 תוך ניסיון להתמקד בתוכניות ובשעות שבהן מושג המדד המקצועי שנקבע או ככל האפשר קרוב לו", כתב לורשבסקי המשנה למנכ"ל כיל, דני חן.

"כיל העלתה לאוויר קמפיין פרסומי כולל בערוץ 10, ימים רבים לפני שידור הכתבה. הכתבה שודרה ב-19.10, וההודעה לכאורה על הפסקת הקמפיין הגיעה ב-27.10. אתה באמת רואה קשר ישיר בין הדברים? אם תבחן את הזמן הממוצע של קמפיין סטנדרטי בערוץ שלך, תראה כי הוא דומה לזמן הקמפיין שלנו בערוץ שלך.

"בחנו כמובן את הדברים גם מול משרד הפרסום שלנו, ושם נאמר באופן חד-משמעי כי הדברים המיוחסים לרוכש המדיה לא נאמרו, לא ברצינות ואפילו לא בבדיחות-הדעת".

ועם זאת, במכתב מכיל לא נחסכה דעתה של החברה על כתבתו של מתן חודרוב: "מדובר בכתבה שקבעה מראש את המטרה ועשתה שימוש מגמתי בשברי מידע ונתונים, תוך התעלמות משלל עובדות שהוצגו בעל-פה ובכתב לכתב. אין לנו ספק כי אם תצפה שוב בכתבה זו, תוכל, כאיש מקצוע, לזהות בקלות את הטכניקה העיתונאית ואת המניפולציות שנעשה בהן שימוש בכתבה זאת. צודק מתן כי לא פנינו אליו לאחר שידור הכתבה, אולם הסיבה האמיתית לכך היא אובדן אמון שמישהו יתייחס לטענותינו ברצינות".

בסיום מכתבו כתב חן כי הוא מבקש לפתוח בדיאלוג מקצועי מול ערוץ 10. "יש לנו ביקורת מקצועית חריפה כלפי חלק מהכתבות שהוצגו בשנה האחרונה בערוץ 10 ביחס לכיל, אולם הדבר לא הוביל אותנו להחלטה להפסיק לפרסם בו - וכל טענה אחרת משוללת כל יסוד ואחיזה במציאות".

יוסי לובטון, מנכ"ל משרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי, מסר בתגובה כי "מדובר במהומה על לא מהומה. יש נתונים ועובדות מאוד ברורים שאין בינן לבין החרמה או תגובה לכתבה שום קשר. הם נובעים רק מהעובדים שערוץ 10 לא הצליח לספק את יעדי ההמרה לקהלי היעד של הקמפיין.

"העברנו אקסל מאוד מפורט שמראה שיחס ההמרה של ערוץ 10 בתקופת הקמפיין היה נמוך משמעותית מערוץ 2. בימים האחרונים של הקמפיין הסטנו לערוצים בהם יחסי ההמרה טובים יותר. 8 ימים ניסינו לשפר את ההמרה בערוץ 10, ובימים האחרונים העברנו לערוץ 2 כדי לשפר את הנתונים. העובדות תומכות במה שאנחנו אומרים, ונראה שערוץ 10 בחר לייצר דרמה מול כיל".

ח"כ מיקי רוזנטל מסר בתגובה לחרם כביכול של כיל על ערוץ 10 בעקבות הכתבה של מתן חודורוב: "הבריונים של כיל מוכיחים שוב שהם נוקטים שיטות של מאפיה: איומים על כלי תקשורת, לקיחת עובדים כבני-ערובה ושוד שיטתי של הקופה הציבורית".

ארגון העיתונאים מסר בתגובה: "ארגון העיתונאים מגנה את ניסיונותיה של כיל להשתיק את העיתונות באמצעות חרם פרסום מוחלט על ערוץ 10, בעקבות כתבה לא מחמיאה של מתן חודורוב על החברה. הניסיון להלך אימים על כלי התקשורת באמצעות 'הענשתם' ופגיעה בכיסם כל עת שתתפרסם כתבה שאינה מחמיאה לחברה, מהווה סכנה אמיתית לחופש העיתונות.

"ארגון העיתונאים קורא לכיל, כמו גם למפרסמים גדולים אחרים, לכבד את העיתונות ואת תפקידה. כמו כן, ארגון העיתונאים קורא גם לעיתונאים וגם לכלי התקשורת להמשיך לבצע את תפקידם ולשרת את הציבור ללא מורא מנחת זרועם של מוקדי הכוח בחברה".