גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנת היתר הקטלנית של מעמד הביניים בארה"ב

מחקר חדש: סמים, אלכוהול ובעיות נפשיות בארה"ב גורמים לגידול מדאיג מאוד בתמותת לבנים מהמעמד הבינוני

פיליפ סימור הופמן / צילום: רויטרס
פיליפ סימור הופמן / צילום: רויטרס

סמים, אלכוהול ובעיות נפשיות בארצות הברית גורמים לגידול מדאיג מאוד בתמותת לבנים מהמעמד הבינוני - מגמה שהתהפכה אחרי שנים של ירידה בתמותה הזו, והיא אינה קיימת במדינות מפותחות אחרות. ניתוח של שני כלכלנים מפרינסטון, אן קייס ואנגוס דיטון, מצביע על עלייה בתמותה של נשים וגברים לבנים בגילים 45-54 מסוף שנות ה-90. העלייה נבעה לא רק מגורמים כמו מחלות לב או סוכרת, אלא גם מהתאבדויות ומינון יתר של תרופות מרשם ומחלות שקשורות לאלכוהול.

אילו היה שיעור התמותה בקבוצת גילים זו ממשיך לרדת בקצב שנרשם בשנים 1979-1998, חצי מיליון מקרי מוות היו נמנעים בשנים 1999-2013. מספר מקרי המוות הללו משתווה לסך התמותה ממחלת האיידס בארה"ב.

נשיא ארה"ב ברק אובמה הגביר את המאמצים לטפל בסמים נרקוטיים ונטילת יתר של תרופות, כאשר נשיאותו נכנסת לשנתה השמינית והאחרונה. המבקרים אומרים שהשימוש לרעה בסמים ותרופות הוא אחד התחומים הבודדים ברפואה הציבורית שבו המצב התדרדר בשני כהונותיו בבית הלבן.

בחודש שעבר ביקר הנשיא האמריקאי במערב וירג'יניה, מוקד של מגפת שימוש יתר בתרופות, שבו התמותה מנטילת יתר של תרופות כפולה מהממוצע הארצי. "יותר אמריקאים מתים מדי שנה מנטילת יתר של תרופות וסמים מאשר מתאונות רכב", אמר אובמה.

למרות מותם המתוקשר מאוד של ידוענים כמו מייקל ג'קסון, וויטני יוסטון ופיליפ סימור הופמן מנטילת יתר של תרופות, ותשומת הלב שקיבל נושא הסמים מסדרות טלוויזיה כמו "שובר שורות", הבעיה נשארת בעינה. בעוד שנטילת יתר אחראית ליותר מקרי מוות, שיעור התמותה מהרואין זינק בכמעט פי שלושה בשנים 2010-2013.

קארל סאליבן, מומחה להתמכרויות מאוניברסיטת מערב וירג'יניה, אמר שמדינה זו ניצבת בפני בעיה ענקית, מפני שחולים שקיבלו פעם אוקסיקונטין - משכך כאבים ממכר - עברו לשימוש בהרואין, שהוא זול יותר וקל יותר להשגה. הוא הוסיף שהוא אישית טיפל בקומץ מתמכרים לסמים בכל שנות ה-90, ואילו כעת הוא מטפל ב-21 חולים בשבוע.

סאליבן אמר שחלק מהבעיה הוא מחסור ברופאים ומטפלים למתמכרים. להערכתו יש למתמכר סיכוי של אחד לשש לאתר רופא במערב וירג'יניה. רופאים בעלי הכשרה מועטה בטיפול בהתמכרויות החריפו את הבעיה, מפני שפתחו מרפאות משלהם.

המחקר של קייס ובעלה דיטון, שזכה בחודש שעבר בפרס נובל לכלכלה, פורסם בכתב העת של האקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב. בשנים 1978-1998, שיעור התמותה בין לבנים בגילים 45-54 ירד ב-2% בממוצע בשנה, כמו הירידה הממוצעת בשש מדינות מפותחות אחרות - צרפת, גרמניה, בריטניה, קנדה, אוסטרליה ושבדיה.

ואולם בה בעת ששיעורי התמותה במדינות האחרות המשיכו לרדת אחרי 1998, בארה"ב התהפכה המגמה לעלייה של 0.5% בשיעור התמותה מדי שנה, כפי שמצאו זוג החוקרים. המהפך היה מוגבל ללבנים לא-היספניים. בד בבד עם העלייה הזו איתרו החוקרים עלייה בבעיות בריאות נפש שעליהן דיווחו חולים, לצד כאבים ואי-יכולת לעבוד, וכן ירידה בתפקודי הכבד שקשורה בצריכת אלכוהול מופרזת.

החוקרים טוענים שלמרות ש"מגפה זו של כאבים, התאבדויות ונטילת סמים" הקדימה את המשבר הפיננסי, יתכן שאי-ודאות כלכלית תרמה לבעיה. "בעוד שכל קבוצות ההשכלה סבלו מעלייה בתמותה מהתאבדויות והרעלות, ומעלייה כללית במקרי המוות מסיבות חיצוניות, בעלי ההשכלה הנמוכה יותר רשמו את העליות הגדולות ביותר בשיעורי התמותה", הם קבעו.

ג'ונתן סקינר, כלכלן מדרטמות שכתב את הפרשנות למחקר, אמר שהממצאים מובהקים. "ברור שהמחקר הזה מצביע על עלייה בתמותה בקרב גילי הביניים, והשילוב של מצב כלכלי גרוע ושימוש נרחב בסמים נרקוטיים גורם להשלכות בריאותיות משמעותיות", לדבריו.

לפי דוח של הקרן לבריאות אמריקה ומכון רוברט ווד ג'ונסון, מנות יתר של סמים ותרופות הן הגורם המוביל לתמותה מפציעה בארה"ב. ב-2013 מתו 44 אלף אמריקאים ממנות יתר, פי שניים בהשוואה ל-1999. יותר ממחצית ממקרי המוות הללו היו מנטילת יתר של תרופות מרשם, ולא מסמים לא-חוקיים.

אובמה, שדיבר במערב וירג'יניה על התמכרות שלו לניקוטין ועל העובדה שהוא "עשה דברים" על סמים כשהיה צעיר, רוצה לשפר את הגישה לטיפולים למכורים. הוא מנסה להטות את הדיון כך שאנשים יראו בהתמכרות מחלה שזקוקה לטיפול - ולא פשע שמחייב ענישה.

הנשיא האמריקאי מעוניין גם לשפר את ההכשרה לרופאים שרושמים לחוליהם סמים ממכרים, ולהכפיל את מספר הרופאים שיכולים לרשום בופרנורפין - תרופה נגד התמכרות לסמים נרקוטיים מ-30 אלף בשלוש השנים הבאות. ה-FDA האמריקאי הכריז באחרונה על שימוש בתרופות ממכרות כמגפה לאומית, שגורמת לתמותה של 45 אמריקנים ביום בממוצע ממנת יתר.

ארבעה מכל חמישה מכורים להרואין אומרים שהתמכרו תחילה למשככי כאבים ממכרים, שגם הם מופקים מצמח הפרג. יותר משני מיליון אמריקאים נוטלים באופן קבוע משככי כאבים כמו אוקסיקונטין ואופאנה, סוג של אוקסימורפון.

כמה רופאים בארה"ב קוראים כעת להגביל את מרשם התרופות הממכרות. הם מצביעים על נתונים שמראים שהפצת תרופות כאלה על בסיס של "מדידה שוות ערך למיליגרם מורפיום" זינקה מ-25.3 מיליגרם לאדם בשנת 1980 ל-550 מיליגרם ב-2012. בבריטניה ובגרמניה הנתונים המקבילים ל-2012 היו 154 ו-195 מיליגרם, מה שמשקף רתיעה של רופאים ממתן תרופות ממכרות לחוליהם. ביפן, שגישתה לתרופות מרשם ממכרות נוקשה יותר, הנתון המקביל הוא 26 מיליגרם.

עוד כתבות

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

דובר הוועדה לביטחון לאומי באיראן: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • הרמטכ"ל הרצי הלוי אחרי המתקפה האיראנית: "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

מסחר בבורסה / צילום: Shutterstock

מגמה אדומה באסיה; הניקיי צולל ב-2%

ההנג סנג משיל מערכו 1.6% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב יורדות קלות לאחר שזינקו אמש ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

מטוס קרב F-15, ''רעם'' של חיל האוויר הישראלי שיצא למתקפה מול איראן / צילום: דובר צה''ל

"האריה האיראני שאג כמו חתול", ואלה הזדמנויות ההשקעה

ביום שאחרי המתקפה האיראנית נראה שהבורסה בתל אביב הגיבה במתינות, אבל לאן הולכים מכאן? ● מומחים מנתחים שלושה תרחישים אפשריים להמשך המערכה, איך יגיבו אליהם השווקים, ואילו נכסים יהפכו לאטרקטיביים?

הפגנה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

סקר: המלחמה בעזה שלחה יותר אירופאים להיות פרו-פלסטינים מאשר למען ישראל

סקר חדש של האוניברסיטה העברית חושף כי מחצית מהנשאלים בבריטניה, בצרפת, בגרמניה ובפולין לא שינו את עמדתם בגלל המלחמה, אבל מבין מי שכן – שיעור גדול הרבה יותר הפכו לפרו-פלסטינים ● הישראלים, מנגד, רואים רק בגרמניה "ידידה" אירופית, ברוב דחוק

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה שהתמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - על מנת לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה