עו"ד אמנון רפאל תובע את יעקב גבע: "מסרב לשלם שכ"ט"

עו"ד רפאל טוען כי השיג לגבע פשרה מול רשות המסים שחסכה לו מס של 100 מיליון שקל, ואולם גבע סיים את ההתקשרות באופן חד-צדדי רגע לפני חתימת הפשרה, וסירב לשלם לו 7.5% מהחיסכון במס ■ גבע: "תביעה מופרכת"

רשות המסים דרשה מאיש העסקים יעקב גבע מס בסך מוערך של 130 מיליון שקל בגין פעולות עסקיות. לאחר ששכר את שירותיו של עו"ד אמנון רפאל, ממומחי המס המובילים בארץ, לייצגו במשא-ומתן מול הרשות, הגיע גבע להסדר פשרה עם פקידי המס, במסגרתו נדרש לשלם כ-30 מיליון שקל בלבד. ואולם, בתום ההליך התחמק גבע מתשלום שכר-טרחתו של עו"ד רפאל, בהיקף 7.5% מחיסכון המס שהושג, היינו סך של כ-7.5 מיליון שקל;

כך נטען בתביעה שהגיש משרד עורכי הדין אמנון רפאל ושות' נגד גבע לבית המשפט המחוזי בלוד, במסגרתה נטען כי לאחר שעו"ד רפאל ייצג את גבע בהליכים מול רשות המסים, הפסיק האחרון את ההתקשרות בין השניים באופן חד-צדדי, רגע לפני שנחתם הסכם הפשרה עם רשות המסים בתיק, ובהמשך סירב לשלם לעו"ד רפאל את יתרת שכר-הטרחה המוסכם ביניהם.

גבע, השוהה בימים אלה בוושינגטון לצורך עסקיו, מסר בתגובה, באמצעות עו"ד לירון כהנא, כי "מדובר בתביעה מופרכת, ואנחנו נגיב לה בבית המשפט כמקובל".

התיק מספק הצצה מרתקת ונדירה אל מאחורי הקלעים של הסדרי הפשרה ברשות המסים, המסתיימים לעיתים בחיסכון של 77% מהסכום שנדרש תחילה; וכן להסכמי שכר-הטרחה של עורכי הדין המובילים בתחום המס, שבמקרים רבים כוללים מרכיב מרכזי של הצלחה בתיק המבוסס על חיסכון המס שהשיגו עבור הלקוח.

שמו של גבע עלה לכותרות בשנה האחרונה בעקבות מאבק שליטה ו"הדחתו" מחברת קארד גארד, שמתמחה בניטור מרחוק (טלרפואה) של חולי לב והסובלים מבעיות שינה, אותה ייסד לפני 21 שנה. בראשית השנה מכר גבע חלק ניכר ממניותיו בחברה (כמעט 2 מיליון מניות מתוך 2.2 מיליון שהיו לו) לקבוצה של משקיעים שווייצרים.

סכום בסיסי ודמי הצלחה

לפי התביעה של עו"ד רפאל, בין גבע, איש עסקים הפועל ברחבי העולם, לבין רשות המסים התעוררה מחלוקת בנוגע לחבות המס של גבע בגין שורה של פעולות ועסקאות שביצע - כאשר סכום המס שהיה במחלוקת עמד על למעלה מ-100 מיליון שקל.

ביוני 2011 התקיימה במשרד אמנון רפאל פגישה בהשתתפות גבע ועו"ד רפאל לזר, שייצג את גבע בהליכים השונים. במהלך הפגישה, נטען בתביעה, תיאר גבע את ההליכים השונים המתנהלים בינו לבין רשות המסים וביקש לשכור את שירותי משרדו של עו"ד רפאל לצורך הייצוג באותם הליכים, לצד או במקום עורכי הדין שכבר טיפלו בכך עבורו.

ימים ספורים לאחר מכן, נטען, קיימו עורכי הדין רפאל ולזר פגישה עם עו"ד שוסטק שייצג את גבע באותה תקופה בהליכים מול רשות המסים, ומיד לאחריה העביר עו"ד רפאל הסכם שכר-טרחה לגבע המסדיר את התשלום עבור ייצוגו בהליכים.

לפי ההסכם, שכר-הטרחה של עו"ד רפאל הורכב מסכום בסיסי, שחושב בהתאם לשעות העבודה הנדרשות לטיפול בתיק, בהתאם לתעריפים המקובלים במשרדו של אמנון רפאל לשעת עבודה - 385 דולר עבור שעת עבודה של שותף בכיר; 270 דולר עבור שעת עבודה של שותף; 220 דולר עבור שעת עבודה של עורך דין שכיר; ו-100 דולר עבור מתמחה. בנוסף כלל ההסכם תשלום בגין דמי הצלחה בשיעור של 7.5% מחיסכון המס שיושג עבור גבע. על-פי התביעה, גבע חתם על הסכם שכר-הטרחה, ועו"ד רפאל וצוותו החלו לעבוד על התיק.

עוד עולה מהתביעה כי לאחר שנחתם הסכם שכר-הטרחה, השתלב עו"ד רפאל בצוות המייצג את גבע בהליכים מול רשויות המס, קיים פגישות עם עורכי הדין שלו, ניהל שיחות טלפון בנושא, נפגש עם נציגי הפרקליטות ופקידי השונה במטרה לקדם פשרה בין הצדדים וכן הופיע בבית המשפט בדיונים מקדמיים בנושא. בגין אלה גבה משרדו של עו"ד רפאל את שכר-הטרחה בהתאם לשעות העבודה שהוקדשו לנושא, כפי שנקבע בהסכם שכר-הטרחה.

סיום חד-צדדי

לקראת סוף שנת 2014, נטען בתביעה, חלה התקדמות משמעותית במשא-ומתן עם שלטונות המס בקשר לשומות שבמחלוקת, ואז החליט גבע לסיים את ההתקשרות עם עו"ד רפאל באופן חד-צדדי.

"משנוכח גבע כי סיכוייו לסיים את המחלוקת עם רשויות המס בהסדר פשרה שיהיה לשביעות-רצונו הם גבוהים יחסית, החליט גבע באופן חד-צדדי לסיים את ההתקשרות עם משרד אמנון רפאל שלא כדין, ועל-מנת לנסות להתחמק מתשלום מרכיב דמי ההצלחה בשכר-הטרחה", נטען בתביעה.

בהתאם, בדצמבר 2014 הודיע גבע לעו"ד רפאל על סיום ההתקשרות, ובתגובה הודיע עו"ד רפאל לגבע כי הסכם שכר-הטרחה עומד בעינו, וכי עליו לשלם גם את הסכומים שטרם שולמו על-פיו.

בהמשך, בתחילת 2015 נחתם בין גבע לרשות המסים הסדר פשרה, שאושר על-ידי בית המשפט, אך פרטיו לא נחשפו בפני עו"ד רפאל. ל"גלובס" נודע כי ההסדר כולל תשלום מס בסך כ-30 מיליון שקל לרשות המסים על-מנת לסיים את כל המחלוקות בין הצדדים בתיק.

לפי התביעה של עו"ד רפאל, מיד לאחר קבלת פסק הדין המאשר את הפשרה, פנה עו"ד רפאל אל גבע בדרישה לתשלום רכיב דמי ההצלחה על-פי אומדן, כפי שנקבע בהסכם שכר-הטרחה ביניהם. ואולם, לטענת עו"ד רפאל, גבע התחמק מלקיים עמו פגישה, הפנה אותו לעורכי דינו ועד כה התחמק גם מתשלום שכר-הטרחה הנדרש.

לדברי עו"ד רפאל, גבע מסרב להציג בפניו את הסדר הפשרה שהושג מול רשות המסים ולשלם את רכיב ההצלחה על-פי הסכם שכר-הטרחה ביניהם.

עו"ד רפאל מבקש מבית המשפט לחייב את גבע למסור לו עותק מהסדר הפשרה וכל מסמך אחר שיידרש, על-מנת לאפשר לו לקבוע את רכיב דמי ההצלחה בשכר-הטרחה.