האיחוד האירופי אישר היום (ד') הנחיות חדשות לסימון מוצרים תוצרת ההתנחלויות - החלטה טכנית בעיני בריסל, אולם כזו שנתפסת בעיני משרד החוץ הישראלי כאפליה בלתי מתקבלת על הדעת. "הנציבות האירופית אימצה הבוקר מסמך פרשני על מקום של מוצרים מהשטחים שנכבשו על-ידי ישראל מאז יוני 1967", מסר גורם רשמי באיחוד.

"החלטת האיחוד האירופי היא צביעות ומוסר כפול ומתייחסת רק לישראל ולא ל-200 סכסוכים אחרים ברחבי העולם", מסר בתגובה ראש הממשלה נתניהו. "האיחוד האירופי החליט לסמן רק את ישראל, ואיננו מוכנים לקבל את העובדה שאירופה מסמנת את הצד המותקף במעשי טרור. כלכלת ישראל חזקה ותעמוד בכך, מי שייפגעו יהיו דווקא הפלסטינים שעובדים במפעלים הישראליים. האיחוד האירופי צריך להתבייש".

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, מסר בתגובה: "ההחלטה שהתקבלה באיחוד האירופי היא חשוכה. מצער לראות כי דווקא באירופה של שנות האלפיים מתקבלת החלטה מבישה שכזו. 40 שנה אחרי שהקהילה הבינלאומית הגדירה את הציונות כגזענות, בוחר האיחוד האירופי לסמן את המפעל הציוני כולו בתג של גזענות ואפליה. כפי שההחלטה המבישה ההיא בוטלה, כך גם דינה של ההחלטה המבישה הזאת להתבטל".

מ-EIPA, השדולה הפרו-ישראלית במוסדות האיחוד האירופי, נמסר: "החלטת נציבות האיחוד על סימון מוצרים היא סטירת לחיחסרת כל היגיון פוליטי של המתיימרים לשמש מתווכים ניטרליים".

"הצביעות בהתגלמותה"

עמנואל נחשון, דובר משרד החוץ, מסר כי המהלך האירופי אינו אלא "הצביעות בהתגלמותה". לדבריו, "מדובר במהלך פוליטי ברור, שהמטרה שלו היא לכפות עלינו פתרון מדיני מבלי לנהל משא-ומתן עם הפלסטינים. אמרנו לאירופים: 'אתם רוצים לדון בעתיד השטחים ובמעמד של ההתנחלויות? אדרבא. אבל המקום הנכון לעשות זאת הוא באמצעות משא-ומתן ישיר'", הסביר.

נחשון ביקר את האירופים כשאמר: "עדיף שישקיעו את האנרגיה שלהם בלשכנע את הפלסטינים לחזור למשא-ומתן כדי להשיג שלום, במקום להסתתר מאחורי ביורוקרטיה ומסמכים".

דיפלומט אירופאי בכיר אמר אמש (ג') לוואלה! NEWS כי ההודעה תכלול הנחיות למדינות השונות באיחוד באשר לסימון המוצרים, כאשר בשלב הראשון ייכתב על מוצרים שמגיעים מהגדה המערבית ומרמת הגולן היכן הם יוצרו. הנציבות האירופית תהיה האחראית על יישום ההנחיות, כאשר למדינות השונות החברות באיחוד יינתן שיקול-דעת עצמאי לגבי היקפן ואופן היישום שלהן בתחומן.

"זה מזכיר תקופות אפלות בהיסטוריה, כי צריך לדעת שברחבי העולם יש בערך 200 סכסוכים טריטוריאליים שבהם השטח נמצא במחלוקת, אבל המקום היחיד שבו מסמנים מוצרים זה אצלנו", המשיך נחשון והתריע. "זה מתחיל מסימון מוצרים מההתנחלויות, ויכול לגלוש לחרם כללי על תוצרת ישראלית, אם צרכן אירופי יחשוב שהוא 'לא רוצה להסתבך'".

נחשון הביע תקווה שעל אף ההחלטה, לא כל מדינות האיחוד ימהרו לסמן מוצרים מההתנחלויות. "זו שאלה של יישום, הרי את ההנחיות האלה צריך לממש בכל מדינה ומדינה. אנחנו מעריכים ומקווים שבמדינות ידידותיות כמו גרמניה, פולין, צ'כיה ועוד, היישום לא יהיה כל-כך קפדני, מפני שמבינים שם שזה פותח פתח לחרם ולאפליה נגד מדינת ישראל", אמר וסיכם: "יש לנו עוד קרב ארוך מאוד לפנינו. מה שקורה היום זה רק הצעד הראשון של המערכה, ונמשיך במאבק הזה כל עוד יהיה בו צורך".