שרשרת הפיגועים בפריז, שהייתה תוצר של תכנון, ארגון, תיאום ותזמון שנקבע מראש, מהווה הוכחה חוזרת ליכולותיו ולעוצמתו הרבה של ארגון "המדינה האסלאמית" להפתיע בכל עת מחדש, בכל מקום ונגד כל קהל יעד.

זו איננה אמורה להיות הפתעה. ארגון הטרור הוכיח מיום פריצתו לתודעה העולמית (פברואר 2014), כי למרות דבקותו בפרשנות קיצונית של האסלאם מהמאה השביעית, הוא ארגון פרגמטי ולומד, המנצל שיטות ניהול מודרניות, דפוסי פעולה חברתיים וכלים טכנולוגיים של המאה ה-21.

בהיותו מונע מתוך אידיאולוגיה רצחנית ומתיעוב לערכי העולם המערבי, הבחירה בצרפת ובתזמון האירוע, אינם מקריים: למרות חילוניותה, צרפת היא ערש הדמוקרטיה המודרנית והחילוניות, מדינה אשר חרתה על דגלה את ערכי החירות, השוויון והצדק. לאור ערכים אלה, צרפת קלטה מספר עצום של מהגרים ובהם מוסלמים (המונים כיום כ-10% מהאוכלוסייה). בנוסף לכך, הצטרפותה לקואליציה הבינלאומית, החלטתה להפציץ את דאעש בסוריה (ספטמבר 2015), ולתמוך באספקת ציוד ואמל"ח למדינות המפרץ (אמור לקרות בימים אלה), הפכו אותה ליעד מועדף להתקפות טרור.

חלק מהאוכלוסייה המוסלמית בצרפת אשר לא התערו בחברה ובתרבות הצרפתית, הם קרקע פורייה להצטרפות לאידיאולוגיה של דאעש. על-פי הערכות במערב, יותר מ-1,200 איש שנסעו לעיראק ולסוריה, הצטרפו באופן פעיל לשורות הארגון הרצחני, וחלקם אף קיבלו שם הכשרה צבאית. בתוך כך, נוצר חיבור בין אידיאולוגיה גלובלית לתשתית אנושית מקומית, היינו "גלוקליזציה" (glocalization), המקנה עוצמה רבה יותר לארגון, ומגדיל את האטרקטיביות של האידיאולוגיה שלו. תהליכים אלה יוצרים תשתית אנושית ואופרטיבית הולכת וגדלה, המאפשרת ביצוע פעולות טרור בתוך צרפת, ולימים גם בארצות נוספות.

כוח המשיכה של ארגון הטרור נובע מאימוץ שיטות ניהול ואסטרטגיות שיווק מודרניות, תוך שימוש אפקטיבי במדיה החברתית. אסטרטגיית השיווק של דאעש משמשת לקידום ולהפצת אידיאולוגיית הג'יהאד העולמי, לגיוס כוח-אדם וכספים, ולביצוע פעולות טרור ראוותניות בעולם. פעילות השיווק היא מרכיב עיקרי באסטרטגיית הפעולה של הארגון, והיא גורמת לצעירים רבים להישבות בקסמי האידיאולוגיה הג'יהאדיסטית. יתרה מזאת, זהו מרכיב הכרחי שבלעדיו ארגון המדינה האסלאמית לא היה מגיע להישגיו האופרטיביים ולהצלחותיו ב"שטח". מרכיב זה, של ניצול שיטות שיווק מודרניות ואינטרנטיות, הולך ומתחזק למרות המתקפות הצבאיות של המערב.

הבנה והפנמה של עובדות אלה, הן תנאי הכרחי לגיבוש מדיניות ואסטרטגיה אפקטיבית למלחמה בטרור (counter-terrorism). אין זה בא להמעיט מהצורך להפעיל פעילות צבאית, מודיעינית, פוליטית וכלכלית במאבק נגד דאעש, אלא להציע זירה נוספת למאבק נגדו, שעשויה להיות גורם מכריע בהצלחה במסגרת ההתמודדות מולו. בזירה אינטרנטית זו, יש להשתמש ברשתות החברתיות, בשיטות ניהול ובאסטרטגיות שיווק מודרניות נגד ארגון המדינה האסלאמית. למערב, שבו התפתחו טכנולוגיות ושיטות אלה, יש את הידע והיכולות להילחם בשדה הקרב המורכב הזה, ובלבד שממשלות המערב יכירו בכך שזה אכן שדה קרב בפני עצמו.

למרות ההשפעה השלילית של הפיגוע האחרון על פריז ועל העולם המערבי כולו, ישנן דרכים אפקטיביות להתמודד ולהדביר את הטרור מבית מדרשו של דאעש.

הכותבת, מרצה בבית-ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה, הבינתחומי הרצליה; חוקרת ומומחית טרור עולמי המתמקדת באספקטים השיווקיים של ארגוני הג'יהאד העולמי (בראשם דאעש ואל-קאעידה)