הערכות: הפגיעה בכלכלת צרפת בגלל הטרור כבר בדרך

אתרי התיירות והקניות עדיין סגורים, בורסת פריז הגיבה באיפוק

מוזיאון לובר הסגור / צילום: רויטרס
מוזיאון לובר הסגור / צילום: רויטרס

עם מגדל אייפל, מוזיאון הלובר וחנויות סגורות רבות, התקפות הטרור ביום ו' בפריז עלולות להקפיא את ההבראה הכלכלית התחילית בצרפת כאשר התיירים יחששו להגיע, וכמה עסקים יחששו מההשפעה השלילית של אווירת הפחד על ביצועיהם.

מה שהיה צריך להיות סוף שבוע סואן של קניות וביקורים באתרי התיירות של בירת צרפת לקראת עונת החגים הפך לשקט מפחיד כשלעצמו אחרי גל הטרור. תערוכת צילומים גדולה נעלה את דלתותיה, להקת U2 ולהקת פו פייטרס ביטלו את הקונצרטים המתוכננים שלהן בפרי. מגדל אייפל נשאר סגור עד הודעה חדשה.

ההפרעות הללו יהיו אמנם זמניות, אך צרפת לא יכולה להרשות לעצמה הפרעה משמעותית לעסקי התיירות שלה. צרפת היא יעד התיירים הפופולרי ביותר בעולם, עם זרים שהוציאו 42 מיליארד אירו במדינה בשנת 2013, לפי נתוני משרד החוץ הצרפתי.

מארה, השכונה מימי הביניים של רחובות צרים שהיא הרובע היהודי ההיסטורי של העיר, לא הייתה ריקה מאדם אך התנועה בה הייתה דלילה אתמול (א'), למרות מזג האוויר הנאה. במקום נחילי הקונים הרגילים, חיילים במדי הסוואה סיירו ברחובות ושמרו בנקודות מפתח.

על בולוואר אוסמן, התיירים והתיירות התפעלו מחלונות הראווה המפוארים של חנויות הכלבו פרנטון וגאלרי לפאייט, אך הם לא יכלו להיכנס אליהן. שתיהן היו סגורות ביום הקניות החשוב הזה, כמו כל החנויות הגדולות באחד מרובעי הקניות הגדולים של פריז.

אתמול (א') שולחנות הצהריים בבתי הקפה והביסטרו לאורך שדרות שאנז אליזה הסואנים כרגיל נשארו ריקים. בקפה דה לה פה מול בניין האופרה גארנייה, איש ביטחון בדק את תיקי המבקרים. במוזיאון הלובר, התיירים היו מוגבלים לצילומים מאחורי גדר מחסום, תחת עינם הפקוחה של שוטרים חמושים.

"הוצאנו המון כסף ואנחנו לא יכולים לעשות שום דבר ממה שתכננו", אמר דניאל בושוף, בן 37 מיוהנסבורג, שתכנן סיור שהתבטל באוטובוס הדרכת תיירים פתוח. "נדפקנו קצת".

תיאטרון הבורלסקה לידו על שאנז אליזה חשוך שלא כרגיל, וכמה ספינות תיירים על נהר הסן מושבתות עד מחר (ג'). חברת קרינג סגרה בוטיקים של מותגים כמו גוצ'י ובוטגה ונטה. פארק יורודיסני סגר את שעריו לראשונה ב-15 השנים האחרונות, וייפתח מחדש רק מחרתיים (ד').

גם כאשר החנויות ירימו שוב את תריסיהן, לטרור "עלול להיות אפקט שלילי משמעותי על ביטחון הצרכנים בטווח הקרוב לפחות", אמר הווארד ארצ'ר, הכלכלן האירופי הראשי בחברת המחקר IHS.

כלכלת צרפת סובלת מאנמיה, עם הוצאה צרכנית ומשכורות שרק מתחילות לזחול כלפי מעלה אחרי מאמצים חוזרים ונשנים של ממשל הנשיא פרנסואה הולנד להמריץ את הצמיחה. התוצר המקומי הגולמי עלה ברבעון יולי-ספטמבר ב-0.3% בהשוואה לרבעון הקודם, אך התפוקה התעשייתית הייתה קפואה בספטמבר, ובקושי עלתה ברבעון.

שוק המניות הצרפתי הגיב באיפוק עם פתיחת שבוע המסחר הבוקר. מדד קאק שרשם בתחילת היום ירידה של יותר מ-1%, התמתן בהמשך ומחק כמעט את כל הירידות.

כלכלני גולדמן זאקס מסרו בסקירה ללקוחות הבנק שלטרור יהיה כנראה אפקט שלילי קצר טווח על שוק המניות, שהוא ממילא "תנודתי ושברירי" על רקע החששות מההאטה העולמית. בטווח הארוך יותר, ההשלכות הפוליטיות של איומי הטרור, כמו עלייה בכוחה של החזית הלאומית מהימין, עלולות לגרום גם הן עצבנות בשווקים.

אריק מאייר, מנהל היחידה הצרפתית של בנק ההשקעות RBC קפיטל מרקטס, אמר שהאפקט עלול לחרוג גם מגבולות צרפת, מאחר שהטרור הוכיח עד כמה קשה למנוע אותו.

החשש יפגע בעסקים גם מחוץ לנסיעות, בילויים וקמעונות. בכיר בבנק השקעות עולמי אמר שלקוחות מאסיה ביטלו ביקור מתוכנן בהוראת החברה שלהם.