גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"יוסף גרינפלד על סף פשיטת-רגל, בעודו שולט ב-100 חברות"

בבקשה דחופה לביהמ"ש טוען המנהל המיוחד לנכסיו של איש העסקים כי גרינפלד מסר "חצי אמת" על החברות שבהן הוא שולט ועל חשבונות הבנק שהוא מנהל ■ "יש לו עסקי נדל"ן, כספים, תשתיות, טכנולוגיה ותקשורת"

יוסף גרינפלד / צלם: איל יצהר
יוסף גרינפלד / צלם: איל יצהר

"המידע שמסר איש העסקים יוסף גרינפלד למנהל המיוחד שמונה לנכסיו במסגרת תיק פשיטת-הרגל שלו, הוא רק 'חצי אמת'. גרינפלד מסר מידע רק על חלק מהחברות שבהן הוא שולט ורק על חלק מחשבונות הבנק שהוא מנהל" - כך נטען בבקשה דחופה שהגיש המנהל המיוחד, עו"ד עופר שפירא, לבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

גרינפלד, מבעלי השליטה בחברות ההחזקה הציבוריות קרדן יזמות וקרדן אן.וי, נקלע לחדלות פירעון לאחר שלא עמד בנטל חובותיו לבנק לאומי בסך 125 מיליון שקל, מתוך סך חובות של כ-350 מיליון שקל, שרובו מיוחס לבנקים.

מאז שהתפוצץ המשא-ומתן שניהל שפירא עם גרינפלד להסדר חוב בחודשים האחרונים, נחשפים עוד ועוד חשבונות בנק וחברות פרטיות ברחבי העולם שגרינפלד עומד מאחוריהם לכאורה.

המנהל המיוחד ביקש להתמנות גם למנהלן של חלק מן החברות הפרטיות הללו - שמספרן לטענתו עולה על 100. חברות אלה מנהלות עדיין עסקים חובקי-עולם ומנוהלות על-ידי גרינפלד, לטענת המנהל המיוחד, בעוד גרינפלד על סף הכרזתו כפושט-רגל בישראל.

"עסקינן במקרה מיוחד ביותר, שבו נקלע חייב להליכי חדלות פירעון, בעודו מחזיק ומנהל בפועל עסקים חובקי-עולם", טען עו"ד שפירא בבקשה שהגיש לבית המשפט. לטענתו, פעילותו העסקית של גרינפלד כוללת עסקים בתחומים שונים, לרבות נדל"ן, כספים, תשתיות, טיפול במים, טכנולוגיה וגם תקשורת (רדיו וטלוויזיה) - הפועלים במדינות שונות מסין ועד לארה"ב, מאירופה ועד אפריקה.

מבקשתו של המנהל המיוחד לא ברור אילו מ"העסקים חובקי-העולם" מתנהלים כחלק מעסקי קבוצת קרדן, ואילו מתנהלים כעסקים פרטיים נפרדים של גרינפלד, המתנהלים ביחד עם שותפיו בחברות קרדן.

"תחת שליטתו של גרינפלד (ביחד עם אחרים בקבוצת בעלי מניות השליטה בקרדן) מנוהלים לא פחות מ-100 תאגידים העוסקים בתחומים שונים", טוען המנהל המיוחד. "חלק ניכר מפעילותו של גרינפלד מבוצעת באמצעות חברות פרטיות שבבעלותו, חברות שהן בשליטתו המלאה, והן פועלות כ'אלטר אגו' שלו, באופן שלמעשה הוא משתמש בתאגידים אלה כזרועות ארוכות שלו לשליטה בנכסים".

עו"ד שפירא מפרט כי חלק ניכר מהחברות הפרטיות מוחזקות תחת שתי חברות אחזקות ששמן "טלרומית יזמות" ו"טלרומית אחזקות פיננסיות", שהן גם החברות שבאמצעותן שולט גרינפלד בכ-15% מקרדן יזמות ובכ-18% מקרדן אן.וי.

מחוץ לתמונה

טענותיו של עו"ד שפירא נוגעות גם להתנהלות קרדן יזמות וקרדן אן.וי הציבוריות. המנהל המיוחד טוען כי שותפיו של גרינפלד לקבוצת השליטה בחברות קרדן ממשיכים לראות בחברות טלרומית יזמות וטלרומית אחזקות ובגרינפלד, שנותר בעל השליטה בהן כבעבר, כצד להסכם השליטה שמקוים מול גרינפלד עצמו, למרות הליך פשיטת-הרגל. זאת, תוך שהמנהל המיוחד נותר מחוץ לתמונת המצב בחברות.

עוד טוען המנהל המיוחד כי "לאחרונה פורסם דיווח בדבר הסכם עקרונות שנחתם בין שניים מבעלי השליטה בחברת קרדן יזמות (השלישי הוא גרינפלד), אבנר שנור ואיתן ריכטר, עם גיל דויטש ואהרן בירם, לפיו אם וככל שימכרו החזקותיו של גרינפלד בחברה זו במסגרת הליכי פשיטת-הרגל, או במקרה שבו יסתיים ההסכם בין בעלי מניות אלה לבין גרינפלד מכל סיבה שהיא - ייכנס לתוקפו הסכם בעלי מניות חדש עם דויטש ובירם".

המנהל המיוחד מציין כי לא השתתף בשיחות או בפגישות שקדמו לחתימה על הסכם עקרונות זה, וגם לא קיבל לידיו העתק מההסכם.

"תקוות בלתי-מציאותיות"

גרינפלד נקלע במארס השנה להליך של פשיטת-רגל, לאחר שצבר חובות של כ-350 מיליון שקל, מתוכם כ-250 מיליון שקל לבנקים הפועלים ולאומי.

עד לחודשים האחרונים התנהל משא-ומתן בינו לבין המנהל המיוחד הזמני לנכסיו, עו"ד שפירא, במסגרתו הוסכם כי בתמורה להזרמת כספים מ"גורם שלישי" - שזהותו לא נמסרה - יוותרו הנושים על הכרזתו של גרינפלד כפושט-רגל. במסגרת ההסדר אמור היה להגיע ההחזר לכלל הנושים לסכום של כ-100 מיליון שקל. ואולם, בסוף יולי הודיע עו"ד שפירא לבית המשפט כי המגעים להסדר נכשלו.

בהודעה טען עו"ד שפירא כי סיפור "הגורם השלישי" הוא משאת-נפש של גרינפלד יותר מאשר מציאות. "יהיה זה בלתי סביר להמשיך ולהמתין להגשמת תקוות של גרינפלד, שנראות בלתי מציאותיות, בהתייחס לכך שלטענתו הוא מנסה חודשים ארוכים למצוא מקורות שיבואו לעזרתו - אך ללא הצלחה", כתב המנהל המיוחד הזמני.

בהמשך הוצא צו כינוס נכסים לגרינפלד, ועו"ד שפירא מונה למנהל מיוחד קבוע על נכסיו.

בקשתו של שפירא מהיום מעלה כי ישנם גורמים שלישיים שעדיין רואים בגרינפלד בעל השליטה בעסקיו השונים, חרף הליך פשיטת-הרגל. האם אלה אותם הגורמים השלישיים שאומרים היו להזרים כספים לטובת גרינפלד?

מיהלומים לנדל"ן

גרינפלד החל את דרכו העסקית כיהלומן בולט יחד עם שותפו המיתולוגי, המשמש גם אחד מבעלי השליטה בקבוצת קרדן, אבנר שנור. השניים החזיקו יחדיו עד לשנת 2011 בעסקי יהלומים, לרבות בחברת אסטרא יהלומים שהייתה בשליטתם המשותפת. בשנות ה-90 השתלטו שנור וגרינפלד על חברת קרדן יזמות, שהייתה שלד בורסאי, ובהמשך הפכו אותה לחברת אחזקות מגוונת. השם "קרדן" ניתן משום שגרינפלד ושנור קיבלו בשנות ה-80 זיכיון לשיווק תכשיטים של חברת פייר קרדן.

היום מחזיקה קרדן יזמות בין היתר, בחברת יבוא הרכב UMI, ובאמצעותה בחברת הליסינג והשכרת הרכב קרדן רכב, בעלת הזיכיון של AVIS הבינלאומית. כמו כן מחזיקה קרדן בזרוע הנדל"ן קרדן נדל"ן ובחברות שונות בתחום הטכנולוגיה. במקביל מחזיקים הצמד גרינפלד ושנור יחדיו בשליטה בחברת קרדן אן.וי הפועלת בתחום הפיננסים והתשתיות במדינות שונות בעולם.

ב-2011 הודיע גרינפלד על פרישתו מתחום היהלומים, וחלקו בחברות המשותפות בתחום זה הועבר לשנור.

עוד כתבות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה ישראלית בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

עליות קלות באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש