השחיתות בנתיבי ישראל: נבדקים קשרים ומינויים בתחום התאורה

מהנדס התאורה מונה לספק יחיד למשך 12 שנים ■ הסמנכ"ל דחף למעבר לנורות לד בכבישים בהיקף 350 מיליון שקל, ללא התייחסות לסכנות בריאותיות

שי ברס ואלכס ויסניצ'ר / צילומים: תמר מצפי
שי ברס ואלכס ויסניצ'ר / צילומים: תמר מצפי

יחידת להב 433 של המשטרה החוקרת את פרשת החשדות בחברת נתיבי ישראל (מע"צ בעבר) לשוחד ומירמה בבחירת ספקים ויועצים ומתן תשלומים נוספים לקבלנים בנימוק של תוספות חריגות במכרזים, בודקת גם את מערכת הקשרים והמינויים בתחום התאורה בנתיבי ישראל - כך נודע ל"גלובס".

הבדיקה החלה בעקבות מידע על חריגות בתחום ייעוץ, תכנון, התקנה ואספקה של מערכות תאורה בכבישים הבינעירוניים הנבנים ומתוחזקים על-ידי נתיבי ישראל. חלק ממידע זה פורסם בתחקיר "גלובס" על ניגודי עניינים בפעילותם של יועצים, שהם גם נותני שירותים לקבלנים, ובמקביל הם גם מתפקדים כרגולטורים ומפקחים בתחום אביזרי תאורה (29.6.14).

כפי שנחשף בתחקיר "גלובס", יצחק ונונו - שהיה סגן ראש עיריית טירת הכרמל ואיש ליכוד שעבר לקדימה, והוא גם אחד החשודים המרכזיים בפרשת נתיבי ישראל בשוחד ומירמה - קיבל מנתיבי ישראל באופן לא ברור מעמד של יועץ בענייני תחבורה, במסגרת חברה שהקים בשם "למד. שקד".

כתובת המשרד של ונונו היא הכתובת של שני משרדי ייעוץ נוספים בתחום תאורת הכבישים, ומכאן עלה החשש לשיתוף-פעולה עסקי ולא מוצהר של כמה מתכננים המועסקים על-ידי נתיבי ישראל. משרדי הייעוץ הכחישו כל קשר ביניהם, אך לא הסבירו את משמעות הכתובת הזהה.

ל"גלובס" נודע כי ונונו הוא שטיפל במכרז ב-4 מחוזות של נתיבי ישראל, שבמסגרתו נבחרו 4 קבלני אחזקת אביזרי התאורה בכבישים הבינעירוניים שעליהם אחראית נתיבי ישראל. גורמים בנתיבי ישראל הביעו חשש שהנתון החשוב במכרז, של גובה ההנחה מממחירי הרצפה והגג שננקבו במכרז, דלף לחלק מהמשתתפים במכרז.

בענף תאורת הכבישים הובעה גם ביקורת על מעמדו המיוחד של מהנדס התאורה אלכס גולדין. החשוד העיקרי בפרשה, אלכס ויסניצ'ר, המקורב לח"כ אביגדור ליברמן, מינה ב-2003 את אלכס גולדין לספק יחיד כיועץ מומחה בתחום התאורה.

שני חשודים מרכזיים אחרים בפרשה, שי ברס, שהחליף את ויסניצ'ר כמנכ"ל נתיבי ישראל, וכן מיכה קופילובסקי, סמנכ"ל נתיבי ישראל ומקורב לויסניצ'ר, שימרו את מעמדו של גולדין כספק יחיד בתחום ייעוץ תאורה, מעמד שנשמר עד לשנה זו. זאת, למרות שעל-פי הכללים אי-אפשר להכריז על גורם אחד כספק יחיד במשך תקופה כל-כך ארוכה.

במסגרת תפקידו ומעמדו כספק יחיד, היה גולדין אחראי על בחירת 4 ספקי גופי תאורה לנתיבי ישראל. גולדין הכחיש קשרים לישראל ביתנו, ואמר ל"גלובס" כי עד כה לא קיבל פנייה בענין פעילותו בנתיבי ישראל, וכי הוא אינו מכיר את ונונו.

גולדין הוא הגורם המקצועי הבכיר שתמך ביוזמה שהוביל בשנתיים האחרונות הסמנכ"ל קופילובסקי, להחליף את כל נורות התאורה בכבישים הבינעירוניים בנורות לד, בעלות של 350 מיליון שקל, ללא התייחסות לסכנה הבריאותית בשימוש בנורות לד. זאת, למרות ספקות חמורים לגבי הכדאיות הכלכלית של הפרויקט, ולמרות התרעות על סכנות בריאותיות הנובעות משימוש בנורות לד הכוללות "ספקטרום כחול", הנחשב כגורם מסרטן.

פרשת נורות הלד נחשפה בסדרת תחקירים ב"גלובס", שבעקבותיהם החליט לאחרונה משרד הביטחון על מגבלות חמורות בשימוש בנורות לד. גולדין אומר כי במפרט נורות הלד שהוא המליץ לנתיבי ישראל, "אין שום סכנה בריאותית".

עד כה לא הודיעה נתיבי ישראל באופן רשמי כי היא מבטלת את היוזמה למעבר לנורות לד, והמנכ"ל החדש, תא"ל (מיל') ניסים פרץ, לא הורה לבטל את ההנחיה של קופילובסקי מדצמבר 2014 לעבור לתאורת לד בכבישים הבינעירוניים.

צרו איתנו קשר *5988